Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Patentansökan visar Macbook utan gångjärn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det amerikanska patent- och registreringsverket har publicerat en patentansökan från Apple där de visar upp en ny metod för att tillverka exempelvis Macbook-chassin i ett enda stycke utan gångjärn.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte riktigt på det där… det första jag tänker på är materialtrötthet. Ta ett gem och böj det många gånger, tillslut brister det…
Samma sak med flygplan… de har flexibla vingar (även om vare del bara rör sig ca 1-2 mm), men efter ett bra tag måste man byta ut de olika delarna pga mikroskopiska sprickor (materialtrötthet). Apples patentlösning är extrem, där den rör sig mer än 1-2 mm.
Risken finns att Apple blir stämda för undermåliga konstruktionslösningar.

Gamla hederliga gångjärn tackar jag gärna ja till…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror inte riktigt på det där… det första jag tänker på är materialtrötthet. Ta ett gem och böj det många gånger, tillslut brister det…
Samma sak med flygplan… de har flexibla vingar (även om vare del bara rör sig ca 1-2 mm), men efter ett bra tag måste man byta ut de olika delarna pga mikroskopiska sprickor (materialtrötthet). Apples patentlösning är extrem, där den rör sig mer än 1-2 mm.
Risken finns att Apple blir stämda för undermåliga konstruktionslösningar.

Gamla hederliga gångjärn tackar jag gärna ja till…

Man kan nog svårligen patentera en lösning där man helt enkelt böjer ett stycke metall. De flesta patentverk brukar ställa vissa krav på att man verkligen kommit på något nytt och revolutionerande, som dessutom kan tänkas fungera som avsett.
Nu orkar jag inte plöja genom patentansökan, men den som tar sig tid kan säkert destillera ut något nyttigt ur texten.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror inte riktigt på det där… det första jag tänker på är materialtrötthet. Ta ett gem och böj det många gånger, tillslut brister det…
Samma sak med flygplan… de har flexibla vingar (även om vare del bara rör sig ca 1-2 mm), men efter ett bra tag måste man byta ut de olika delarna pga mikroskopiska sprickor (materialtrötthet). Apples patentlösning är extrem, där den rör sig mer än 1-2 mm.
Risken finns att Apple blir stämda för undermåliga konstruktionslösningar.

Gamla hederliga gångjärn tackar jag gärna ja till…

Gem är väl ett ganska dåligt exempel. Men ta fjäderstål... Ett armbandsur du drar upp, eller ett gammalt kammarlås. Visst har du en utmattning även här men efter betydligt längre tid. Minnesmetaller är ju en annan lösning.
/m

EDIT: Vem har sagt att det rör sig om metall? Det står faktiskt bara styvt material i artikeln.

Ursprungligen av martinator:

EDIT: Vem har sagt att det rör sig om metall? Det står faktiskt bara styvt material i artikeln.

Jaaaaa! Kommande modeller av MacBook Pro av plast i rosa, lila, pastellgrönt etc!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-23 11:28

Aluminiumfolie kan man böja många gånger fram och tillbaka....

Ursprungligen av martinator:

Gem är väl ett ganska dåligt exempel. Men ta fjäderstål... Ett armbandsur du drar upp, eller ett gammalt kammarlås. Visst har du en utmattning även här men efter betydligt längre tid. Minnesmetaller är ju en annan lösning.
/m

EDIT: Vem har sagt att det rör sig om metall? Det står faktiskt bara styvt material i artikeln.

Jag har inte pratat om metall (det finns ett enda ord "metall" i inlägget). Det finns plastgemar och kompositmaterial i flygplan!

Materialtrötthet finns i all material (skillnaden är att vissa tål mer än andra). Om Apple skulle ha utvecklat något nytt material med extremt tåligt böjningsförmåga med lång hållbarhet skulle flygplanstillverkarna (Boeing eller Airbus) bli galna och köpa upp Apple för att komma över just det patentet!

Minnesmetall: Jag kan måste sänka temperaturen i rummet för skärmen lutar för mycket…

Jag är fortfarande skeptisk… visst är det bra att Apple prövar något nytt…

Ursprungligen av Kajan:

Aluminiumfolie kan man böja många gånger fram och tillbaka....

Och blir skrynklig… He he… framtidens Mac: en skrynklig MacBook Pro!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-08-23 12:31

Här finns själva patentansökan i alla fall: http://m3.petapator.com/read2.html?patent_no=...

Om materialtrötthet hittade jag bara det här:

Citat:

[0076] The shape of the sidewalls 254 may allow the flex apertures 234 to have an increased expansion during bending in the middle of each aperture 234, which may simultaneously minimize stresses on the sidewalls 254 surrounding the apertures 234. This allows the flexible portion 204 to bend without breaking or cracking the rigid material 230, including the sidewalls 254 surrounding each of the flex apertures 234.

Tyvärr har den sidan inte med figurer av någon anledning...

1
Bevaka tråden