Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder visar felaktiga filstorlekar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag kör en 3 år gammal Imac med senaste Mac OSX Mountain Lion. Jag har nyligen upptäckt att filstorlekarna som visas i Finder inte alls stämmer. Häromdan skulle jag skicka en pdf via mejl som i Findern visade 500k men som i själva verket var över 9MB. Och imorse upptäckte jag att en photoshopfil i A4-storlek 600 dpi gråskåla visas som 1,4 MB men som egentligen är 29MB. Någon som vet hur man kan åtgärda detta? Tack på förhand.
EDIT: Upptäckte att PSD-filen är 1,4 MB även i Windows 7 så den kanske stämmer, men varför visas pdf:en som 500K i Findern men 9MB i Mail?

Senast redigerat 2013-08-22 09:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-22 10:25

En fil som skickas i mail måste kodas om för att kunna bifogas. Då blir den något större. Mail-programmen sköter detta automatiskt.

Var i Mail ser du att brevet (eller filen) är 9MB? Kör du Apples Mail?

Om du vill veta exakt hur stor en fil är så markerar du filen i Finder och väljer "Visa Info" i menyn. Då ser du hur många bytes filen är.

Ursprungligen av pesc:

En fil som skickas i mail måste kodas om för att kunna bifogas. Då blir den något större. Mail-programmen sköter detta automatiskt.

Var i Mail ser du att brevet (eller filen) är 9MB? Kör du Apples Mail?

Om du vill veta exakt hur stor en fil är så markerar du filen i Finder och väljer "Visa Info" i menyn. Då ser du hur många bytes filen är.

Tack Pesc! Trodde inte det kunde bli så stor skillnad i filstorlekarna . Ja, jag använder Apples Mail. Och jag ser filstorleken under "Skickat".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 11:11

Det blir inte så stor skillnad.

Filstorleken som Apple Mail visar ("1 bilaga, 740 K") är den riktiga storleken på filen.

Själva mailet kanske blir 35% större då Mail kodar om filen för att den ska kunna skickas. Men inte mycket mer.

Om du har en fil på 500K i Finder men 9MB i mailet så har något annat hänt. Tittar du på samma fil?

Ursprungligen av pesc:

Det blir inte så stor skillnad.

Filstorleken som Apple Mail visar ("1 bilaga, 740 K") är den riktiga storleken på filen.

Själva mailet kanske blir 35% större då Mail kodar om filen för att den ska kunna skickas. Men inte mycket mer.

Om du har en fil på 500K i Finder men 9MB i mailet så har något annat hänt. Tittar du på samma fil?

Ja, det är samma fil. Det är därför jag blev så förundrad och börjar misstänka att något är fel.

1
Bevaka tråden