Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt wifi på mac, men annars är det snabbt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2013-08-18 12:08

Jag har för en vecka sedan fått problem med mitt trådlösa nätverk hemma.
Nätverket fungerade fint, men jag såg att signalen bar något lägre än den borde vara. Jag såg då att grannen hade satt upp ett nytt wifi på samma kanal som mig, Visst bara att byta kanal tänkte jag, men det var då problemen började.

Jag bytte kanal och då ville inte macbooken länge ansluta pga. maxtidgränsen gick ut. Min första tanke var så klart att byta tillbaka till den ursprungliga kanalen, men problemet kvarstod, jag testade dem flesta kanalerna men inget hjälpte. I ett försök att få ordning på nätverket bytte jag standard från N till G, då kunde macen ansluta till nätverket men det går så segt att det inte går att använda.

Nästa test jag gjorde var att starta om datorn till windows 7 med bootcamp, då fungerade det perfekt. Jag kan även tillägga att näverket har hela tiden fungerat bra på iphonen.

Efter denna felsökning drog jag slutsaten att det borde vara något fel på drivrutinerna på datorn, vilket ledde mig till att formatera om datorn och installera om Mountain lion - Problemet kvarstod.

Jag har även testat att ansluta datorn till ett annat trådlöst nätverk, och då fungerar den perfekt!

Andra saker jag testat:
*Stänga av/sätta på airport
*Stänga av/sätta på routern
*Återställa routern
*flytta routern till annan plats
*uppdatera routern mjukvara (1.29)
*uppdatarat OS X (10.8.4)

Router Jensen Air:link 29150
macbookpro, mitten 2010

Är det någon som har något förslag om vad det kan vara för fel?
Jag börjar få slut på idéer

  • Medlem
  • Varberg
  • 2013-08-19 09:38

*Puffar

Någon som har något förslag eller är det till att skaffa ny router?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-08-19 09:58

Jag har inget förslag på lösning, men om det var fel på routern så borde det väl inte fungera med iPhone och bootcamp. Samtidigt kan det inte vara fel på datorn heller efter som bootcamp fungerar. Kan du låna en router och testa med?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2013-08-19 10:51
Ursprungligen av andas:

Jag har inget förslag på lösning, men om det var fel på routern så borde det väl inte fungera med iPhone och bootcamp. Samtidigt kan det inte vara fel på datorn heller efter som bootcamp fungerar. Kan du låna en router och testa med?

Jag håller på att kolla runt lite om jag kan låna en....
jag har nu även testat att koppla ur alla andra enheter ur nätverket, både med sladd och sladdlösa (NAS, Larm, digitalbox)

Men om det inte är något fel på routern, och inget fel på datorn så borde de juallt vara bra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-19 11:43

Har upplevt liknande problem själv fast med en Time Capsule. När jag skulle testa att köra med N-nätverk. Har för mig att det slutade med att jag bytte tillbaka till G-nätverk och ändra kanal flera gånger tills det tillslut kom igång. Så jag fick aldrig fram någon direkt lösning.

En tanke jag hade var att det blir någon typ av konflikt då "det gamla" nätverket ligger sparat med viss information i t.ex. nyckelringen och att det blir ett problem när den ska ansluta till "nytt" med samma namn. Men såg att du testat och formatera om utan att det hjälpte.

Har du testat många olika kanaler med samma resultat eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-19 17:48

En sak man bör tänka på är att det bör vara minst 4 kanalers separation, dvs man använder kanalerna 1, 5, 9 och 13, eller 2, 6, 10.
Så du bör inte lägga dej nära din grannes kanal, eftersom dessa överlappar varandra.
Detta på 2,4 GHz.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2013-08-19 19:32
Ursprungligen av Kajan:

Har upplevt liknande problem själv fast med en Time Capsule. När jag skulle testa att köra med N-nätverk. Har för mig att det slutade med att jag bytte tillbaka till G-nätverk och ändra kanal flera gånger tills det tillslut kom igång. Så jag fick aldrig fram någon direkt lösning.

En tanke jag hade var att det blir någon typ av konflikt då "det gamla" nätverket ligger sparat med viss information i t.ex. nyckelringen och att det blir ett problem när den ska ansluta till "nytt" med samma namn. Men såg att du testat och formatera om utan att det hjälpte.

Har du testat många olika kanaler med samma resultat eller?

Jag har testat alla kanalerna nu - utan någon förbättring

Då jag gjort en återställning på av routern har även nätverket fått namnet som routern hade när den var ny (AirLink29150) vilket jag inte använde innan. Så namnet är inte heller detsamma som jag hade tidigare.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-19 20:10
Ursprungligen av kenjon:

En sak man bör tänka på är att det bör vara minst 4 kanalers separation, dvs man använder kanalerna 1, 5, 9 och 13, eller 2, 6, 10.
Så du bör inte lägga dej nära din grannes kanal, eftersom dessa överlappar varandra.
Detta på 2,4 GHz.

kanal nummer 6 är huvudkanal och borde därför ha bäst täckning:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-19 23:02

Vad menar du med det? Huvudkanal?
Om du avser att det ligger mitt i frekvensbandet, kan jag delvis hålla med dej. Men det beror på om alla ingående komponenter är trimmade till just den frekvensen. Och med komponentavvikelser (spec på så höga frekvenser) tror jag inte man kan hålla det för säkert.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-20 07:00
Ursprungligen av kenjon:

Vad menar du med det? Huvudkanal?
Om du avser att det ligger mitt i frekvensbandet, kan jag delvis hålla med dej. Men det beror på om alla ingående komponenter är trimmade till just den frekvensen. Och med komponentavvikelser (spec på så höga frekvenser) tror jag inte man kan hålla det för säkert.

Lyssna på sweclockers podcast så får du det förklarat på ett enkelt sätt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-20 11:46
Ursprungligen av marcus807:

Lyssna på sweclockers podcast så får du det förklarat på ett enkelt sätt

Här måste jag nog komma till kenjons undsättning då han säger samma sak som på Sweclockers podcast.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-20 12:09
Ursprungligen av frazze:

Här måste jag nog komma till kenjons undsättning då han säger samma sak som på Sweclockers podcast.

Dom säger att kanal 6 är centrumkanalen och borde därför ha bäst signalstyrka och lineup

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-20 13:09
Ursprungligen av marcus807:

Dom säger att kanal 6 är centrumkanalen och borde därför ha bäst signalstyrka och lineup

Vad betyder lineup i wifi-sammanhang?

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-20 13:27
Ursprungligen av frazze:

Vad betyder lineup i wifi-sammanhang?

"Kösystem"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-20 19:47
Ursprungligen av marcus807:

"Kösystem"

Hur hänger signalstyrka och kösystem ihop? Vad köar systemet upp? Har du någon referens som jag kan läsa mer? Hur förhåller sig frekvens och kösystem? Vill gärna lära mig mer om detta. Det låter intressant.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-20 20:40
Ursprungligen av frazze:

Hur hänger signalstyrka och kösystem ihop? Vad köar systemet upp? Har du någon referens som jag kan läsa mer? Hur förhåller sig frekvens och kösystem? Vill gärna lära mig mer om detta. Det låter intressant.

Varsågod.. http://m.sweclockers.com/forum/trad/890938

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-20 23:30
Ursprungligen av marcus807:

Har läst och hittar inget om lineup/kösystem på den sidan. Orden finns inte med på sidan.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-21 06:01
Ursprungligen av frazze:

Har läst och hittar inget om lineup/kösystem på den sidan. Orden finns inte med på sidan.

Om en kanal ligger i mitten och två kanaler och den söker plus och minus så är de väl ganska logiskt att dfn mellersta huvudkanalen är prioriterad?! Läs!

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-21 07:15
Ursprungligen av frazze:

Har läst och hittar inget om lineup/kösystem på den sidan. Orden finns inte med på sidan.

Det finns t.o.m en väldigt bra grafisk bild där som visar exakt

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-21 07:24
Ursprungligen av frazze:

Har läst och hittar inget om lineup/kösystem på den sidan. Orden finns inte med på sidan.

Oj, de förra meddelandet såg rätt bråkigt ut, de var inte alls min mening! Inga hårda känslor! Ursäkta om du tog åt dig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-21 10:52
Ursprungligen av XcD5:

Oj, de förra meddelandet såg rätt bråkigt ut, de var inte alls min mening! Inga hårda känslor! Ursäkta om du tog åt dig

Ingen fara. Men jag har fortfarande svårt att hitta källan till ditt resonemang kring prioritering av frekvenser i texten. Jag läser extra under stycket om kanalval, men finner inget som förklarar kösystemet. Har du ingen annan länk till någon chiptillverkare av wifi-kretsar där man kan läsa datablad om hur det olika subsystemen är implementerade?

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-21 11:10
Ursprungligen av frazze:

Ingen fara. Men jag har fortfarande svårt att hitta källan till ditt resonemang kring prioritering av frekvenser i texten. Jag läser extra under stycket om kanalval, men finner inget som förklarar kösystemet. Har du ingen annan länk till någon chiptillverkare av wifi-kretsar där man kan läsa datablad om hur det olika subsystemen är implementerade?

Tyvärr svårt att hitta på internet, de finns med i läroböckerna i ellära A, gymnasiekursen, man kan kortfattat säga att om du går på en gångväg och kommer till en trevägskorsning och den korsning rakt fram är Ica (kanal 6) som är 5 meter från dig, och åt sidorna har du Coop (kanal 3) och Lidl (kanal 11) som Coop ligger 10 meter ifrån dig och Lidl 15meter, alltså, du väljer Ica då de är närmast, och om Ica är stängt så går du till Coop då de är näst närmast etc etc

1
Bevaka tråden