Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska bli med mac!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har bestämt mig för att jag vill köpa en bärbar mac men har ingen aning om vad jag ska ha. Jo, jag vet att 13 tum räcker alldeles bra storleksmässigt iaf. Jag använder datorn dagligen. Gör väl inget avancerat som typ spelar in musik eller redigerar bilder. Vill dock att datorn ska vara snabb o bättre än den jag har i dagsläget, en gammal stationär HP på 2,6 ghz o 3 gb ramminne (om jag minns rätt...).

Ge mig lite konkreta tips om hur jag ska tänka inför ett köp av dator tack

Ta en titta på Macbook Air. Kanske inte världens fartmonster men en klart trevlig dator.

Är den snabbare än den jag har i dagsläget så räknas den som ett fartmonster. Jag ska ta mig en glo.

Ursprungligen av imorgonskinersolen:

...gammal stationär HP på 2,6 ghz...

2,6 GHz vadå? Det är ju lite skillnad på om det är någon gammal Pentium D, eller om det är någon nyare Core i5 eller i7.

Ursprungligen av imorgonskinersolen:

...Ge mig lite konkreta tips om hur jag ska tänka inför ett köp av dator tack ...

Om du berättar vilken budget du hade tänkt dig, så blir det lättare för oss att vara konkreta.

Jag är så v ä r d e l ö s på sånt här.

AMD 64x2 dual core processor 5000 + 2,60 ghz (om jag läser rätt......;) ) är det jag har i dagsläget. Säger det nåt?

Hade tänkt mig en budget på... max 15000?

Tack för att ni tar er tid o hjälper mig:)

Ja, då är vad som helst som säljs idag snabbare, ungefär.

En 13-tums MacBook Air, med i7-processor, 8 GB minne och 256 GB SSD. Kostar ca 14.000.
Eller 13-tums MacBook Pro Retina. Med i5, 8 GB och 256 GB kostar den ca 15.000.

En fördel med Air är bättre batteritid.
En fördel med Pro är bättre skärm.

Eller så avvaktar du 1-2 månader och väntar tills nya MacBook Pro släpps, och gör en ny jämförelse då.

Tack för tipsen! Får fundera lite.

Det här med retina-skärm. Är det ett "måste" om man köper en mac pro? Alltså vet ju att man kan välja utan men vill veta fördelarna.

Ursprungligen av imorgonskinersolen:

...om man köper en mac pro...

Mac Pro är något helt annat än MacBook Pro. Var noga med att använda rätt begrepp.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mac Pro är något helt annat än MacBook Pro. Var noga med att använda rätt begrepp.

För du förstod inte vad @imorgonskinersolen menade?

@imorgonskinersolen, ta och kika i en butik om du har möjlighet och värdera själv vad som är viktigt för dig och vad du vill betala.

Ursprungligen av imorgonskinersolen:

Det här med retina-skärm. Är det ett "måste" om man köper en mac pro? Alltså vet ju att man kan välja utan men vill veta fördelarna.

En anledning till att inte välja den högupplösta skärmen är att delar av den hanteras av datorns programvara och detta har till och från haft buggar, prestandaproblem och kompatibilitetsproblem. Det kan därför vara en fördel att inte välja den än så länge om man vill vara säker på att så mycket som möjligt ska fungera.

Ursprungligen av imorgonskinersolen:

Det här med retina-skärm. Är det ett "måste"...

Om du uppgraderar icke-retina-modellen till 8 GB minne och 256 GB SSD, så blir den lika dyr som retina-modellen. Retina-skärmen är alltså "gratis".

Men visst, om du hoppar över SSD, och kör med vanlig hårddisk, så blir ju icke-retina-modellen mycket billigare. Men jag skulle inte köpa ny dator idag utan SSD.

Ursprungligen av John A:

...har till och från haft buggar, prestandaproblem och kompatibilitetsproblem...

Källor?

Eh....... ok, tack för den tillrättavisningen Jesper Ohlsson, ska tänka på att använda rätt begrepp i framtiden så att inga missförstånd uppstår. Var ju tur att ni förstod ändå eftersom tråden var startad i mac book pro och air-forumet.

Och tack Anderlind, får ta o göra det ist. Lättare kanske.

Ursprungligen av Anderlind:

För du förstod inte vad @imorgonskinersolen menade?

Jo, jag förstod vad han menade. Men om han i ett annat sammanhang börjar kalla den för Mac Pro, så kan det bli större missförstånd, och då är det bättre att påpeka felet redan nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, jag förstod vad han menade. Men om han i ett annat sammanhang börjar kalla den för Mac Pro, så kan det bli större missförstånd, och då är det bättre att påpeka felet redan nu.

Jag är ingen han, jag är en hon. ;D

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, jag förstod vad han menade. Men om han i ett annat sammanhang börjar kalla den för Mac Pro, så kan det bli större missförstånd, och då är det bättre att påpeka felet redan nu.

Han? Det kanske är en hon? Eller hen? Jag gissar på hon.
Oavsett så vet alla i tråden inklusive TS att det handlar om en bärbar dator, att påpeka ord i detta sammanhang är helt meningslöst, tillför ingenting, vill du hjälpa med det så finns det väl isåfall en PM-funktion.

Oavsett så tycker jag att @imorgonskinersolen ska gå och kika på en dator och köpa den som passar bäst.

Ursprungligen av Anderlind:

...i detta sammanhang är helt meningslöst, tillför ingenting, vill du hjälpa med det så finns det väl isåfall en PM-funktion.

Hmmm... Hur tänkte du nu när du själv gör exakt likadant som det du kritiserar? Din kritik av mina inlägg tillför ju inte heller något till tråden, och borde väl i så fall också ha gått via PM.

Senast redigerat 2013-08-18 22:54
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-08-19 09:41

En sak till att tänka på. Maxa ramminnet om du väljer en air eller retina. Det går inte att uppgradera i efterhand.

Kommer du bara att använda trådlöst internet? Kommer du att koppla en extern skärm till? Eftersom du bara har en thunderboltkontakt på air:en så blir det komplicerat att göra båda då man måste använda thunderboltkontakten (med adapter) för trådat internet på dessa. Alternativet är att köra trådat internet via USB.

Det här är bara hypotetiska scenarior. Om du bara kör trådlöst internet är det inget problem, men jag ville göra dig uppmärksam på det.

Jag har MacBook Air och tycker att det är en riktigt trevlig dator. Den klarar allt jag kräver. JAg var lite inne på MAcBookPro med retinaskärm, men tyckte inte den behövdes för mig. Air fungerar utmärkt om man inte ska göra något mer krävande, typ bildredigering, då även retinaskärmen blir ett plus.

Kommer förmodligen bara använda trådlöst internet. Det har jag gjort hittills iaf. Men det var en bra input det där @andas. Hade inte tänkt koppla en skärm till.... hade väl varit om jag kopplade den till tvn kanske. Då blir det samma "tjafs" då alltså? Med uttag o internet. Tack för att du uppmärksammar mig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-19 11:24

Det har egentligen bara blivit nämnt en gång här, men personligen tycker jag att ha en SSD hårddisk är värt mer än alla dem andra grajerna. Förstår givetvis att man vill ha Retina. Men hade ändå valt SSD före det. Har du råd med båda grajerna så är det ju lugnt. Men ingen dator utan SSD på denna sidan om 2010-talet för min del iallafall.

Har uppgraderat till SSD på både min Macbook Pro och Mac mini. Båda från mitten av 2010. Känner att dem kommer hålla sig bra några år framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-19 11:25

Kör du trådlöst internet så är det inga problem att koppla till en extern skärm eller en TV.

Fundera på om du behöver läsare för DVD / CD. Den saknas i Air och i retina-modellen. Vilket gör datorn mycket lättare och smidigare.

Det går att köpa en extern läsare att koppla in om man vill använda DVD/CD någon gång.

Ursprungligen av John A:

En anledning till att inte välja den högupplösta skärmen är att delar av den hanteras av datorns programvara och detta har till och från haft buggar, prestandaproblem och kompatibilitetsproblem.

Som vadå?

Finns det program som inte funkar på retina?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Som vadå?

Finns det program som inte funkar på retina?

Alla program har inte uppdaterats för att ta del av den högupplösta skärmen, så då får man se dem i vanlig upplösning, som man skulle uppleva dem på en vanlig macbook pro. Annars ser jag ingrn anledning till att program inte skulle fungera på datorn.

Jag skulle nog invänta den nya Macbook Pro med retina och haswell moderkort. Känns som man kan få en vettig konfiguration för 15 000 med den.

Jag ska gå till apple store imorgon o klämma, pilla o kika. Men jag tror det lutar åt en air.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Som vadå?

Finns det program som inte funkar på retina?

Ja det förekommer. Har bland annat sett det med vissa program som gör egna antaganden för att förbättra font-renderingen och sen bara bygger pixelsoppa när verkligheten inte stämmer överens med kartan.

Ursprungligen av John A:

...sett det med vissa program...

Konkreta exempel vore trevligt.

Jag är lite ifrågasättande, eftersom jag inte har sett eller hört någoting om sådana problem. Man tycker ju att man borde ha sett någon liten rubrik på Appleinsider eller MacRumors om att det förekom sådana problem. Men jag kan ju naturligtvis ha missat de rubrikerna. Så nu när jag har fått höra talas om problemen är jag nyfiken på att få exempel på ett par program där felen förekommer.

Bevaka tråden