Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min uppstart-tid normal?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har länge upplevt det som att min MBP late 2011 tar lång tid på sig att bota upp. Den har en vanlig antik snurrdisk på 750 GB så förväntar mig inga underverk, men är det normalt att det tar 3 minuter tills det går att interagera med datorn öht?
Sedan igår kör jag 10.9 DP5, men problemet är gammalt.

Jag tog lite tider idag:

Från minnespling till inloggningsskärm tar det 90 sekunder.
Från att jag petat in lösenord tills dockan syns tar det 30 sekunder.
Sen tar det ytterligare 30-90 sekunder tills jag kan interagera med något av programmen som är öppna. Jag brukar välja att den ska öppna alla fönster efter omstart och det brukar vara dessa:
Mail
Safari
Stickies
Reminders
Kalender
Kontakter
iTunes
iPhoto
Skype
Twitter
Apple Remote Desktop
Evernote

Visst, en hel hoper med program att öppna, men även om jag väljer att den inte ska öppna alla fönster så tar det uppemot 3 minuter från att jag har tryckt på knappen tills jag kan öppna en webbsida, eller läsa ett mail exempelvis.

Jag vill så klart ha en SSD men de på 750+ GB är fortfarande ca 10-20 ggr hela min IT-budget för året.

Med en 5200rpm disk är det normalt.

Ursprungligen av Borttaget:

Med en 5200rpm disk är det normalt.

Ja, det är nog en sån det sitter i. Det är åtminstone originaldisken och det är väl inga fartvidunder.

Senast redigerat 2018-07-23 09:28
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 14:32

Har du dessutom en del program i menyraden så tar de också tid att ladda in.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-15 14:53

Tre minuter är ganska snabbt om du har all den där skiten igång.

Ursprungligen av Konrad:

Tre minuter är ganska snabbt om du har all den där skiten igång.

Jo, fast det känns mer som typ 7-8 minuter när man sitter och vill komma igång. Inte för att jag startar om speciellt ofta normalt, men just nu när jag kör en beta av OS X så blir det en och annan omstart. Plus att jag har gjort misstaget att leka lite för mycket med en 15" MBPr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-15 15:26
Ursprungligen av pmarriott:

Jag vill så klart ha en SSD men de på 750+ GB är fortfarande ca 10-20 ggr hela min IT-budget för året.

Du får 960 GB Crucial SSD för 5k nu för tiden. Jag hoppas du inte har en IT-budget på 500:- per år.
Samsung EVO 750 GB får du för 4100:-, men den finns inte i lager än på ett tag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777317

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 15:27

Och snart en ny iPhone, en ny iPad…. pengarna bara rinner iväg.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 15:28

Anser också att totalt tiden är normal men att det tar 90s att starta upp den och 30s till dockan dyker efter inloggning är för lång tid.
Så långsam är inte ens frugans vita MacBook från 2011.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-15 15:30

Han kör ju en beta. Varför sitter han och gnäller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 15:31
Ursprungligen av Konrad:

Han kör ju en beta. Varför sitter han och gnäller?

Han skrev att det var lika innan betan,
Kanske ska ta och läsa allt han skriver.

Ursprungligen av Vassius:

Du får 960 GB Crucial SSD för 5k nu för tiden. Jag hoppas du inte har en IT-budget på 500:- per år.
Samsung EVO 750 GB får du för 4100:-, men den finns inte i lager än på ett tag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777317

För närvarande är min IT-budget mindre än vad det kostar att köpa en ny USB-kabel till min iPhone.
Och de 75:- ska räcka till hela företaget.

Ursprungligen av lappen71:

Han skrev att det var lika innan betan,
Kanske ska ta och läsa allt han skriver.

Exakt. Har varit likadant, om inte värre, med 10.8.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-15 16:21

HärreGud. Så urbota fånigt det här blir ibland.

Har du installerat några tillägg eller är det en helt ren installation som tar tid att starta upp?

Ursprungligen av hummel:

Har du installerat några tillägg eller är det en helt ren installation som tar tid att starta upp?

Herregud, sist jag gjorde en ren installation var typ 4 år sedan. Mitt system är uppgraderat 10.5->10.6->10.7->10.8->10.9. 10.8 och 10.9 har dessutom varit betor när de först installerats. Ren installation gör jag enbart in case of emergency.

Lite svårt att ge hjälp, det kan vara ett tillägg du installerat som orsakar detta. Har du möjlighet att installera ett system på en extern skiva och testa?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 09:18
Ursprungligen av pmarriott:

Herregud, sist jag gjorde en ren installation var typ 4 år sedan. Mitt system är uppgraderat 10.5->10.6->10.7->10.8->10.9. 10.8 och 10.9 har dessutom varit betor när de först installerats. Ren installation gör jag enbart in case of emergency.

Du har svarat på din egen fråga varför det tar så lång tid

Ursprungligen av lappen71:

Du har svarat på din egen fråga varför det tar så lång tid

Förvisso, men det är därför jag undrar om det är normalt att det tar så lång tid. Om det är normalt så har jag sålunda inget att vinna på att göra en fräsch installation.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 11:20
Ursprungligen av pmarriott:

Förvisso, men det är därför jag undrar om det är normalt att det tar så lång tid. Om det är normalt så har jag sålunda inget att vinna på att göra en fräsch installation.

Ok om du har en fräsch installation är jag övertygad att det kommer gå snabbare.

Ursprungligen av lappen71:

Ok om du har en fräsch installation är jag övertygad att det kommer gå snabbare.

Det är inte jag när allt det där skall starta upp.

Nej för ovanlighetens skull skulle jag rekommendera att trådskaparen defragmenterar sin disk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 11:29
Ursprungligen av Borttaget:

Det är inte jag när allt det där skall starta upp.

Nej för ovanlighetens skull skulle jag rekommendera att trådskaparen defragmenterar sin disk.

Sen när har det varit ett behov på en Mac?

Senast redigerat 2018-07-23 09:28
Ursprungligen av lappen71:

Sen när har det varit ett behov på en Mac?

När du inser att OSX aldrig defragmenterar allt.

Jag gör det bara en gång om året och då enbart på system med mekaniska diskar (undantaget ett system som säger att det inte går att skapa en bootcamp-partition då defragmenterar jag oberoende disktyp).

När jag gick över från Windows/linux till en Mac med OSX som mitt primära val 2009 fick jag också inpräntat att man aldrig någonsin behöver defragmentera.

När jag något år senare blev tokig på badbollen efter installation av Lion gjorde jag allt man skulle göra. hårdvarudiagnostik, öka RAM, burn-in test-mjukvara.

Sedan hittade jag en liten tråd där en kille nämnde att man bör defragmentera någon enstaka gång. Resten av tråden innehöll andra inlägg att sådant aldrig behöver göras.

Men jag köpte Coriolis idefrag och jag ångrar mig verkligen inte då jag verkligen ser skillnad.
Och det var inte inbillning det syntes klart och tydligt i respons.

Apples svar på det hela

Citat:

If you think you might need to defragment

Try restarting first. It might help, and it's easy to do.

If your disks are almost full, and you often modify or create large files, there's a chance the disks could be fragmented. In this case, you might benefit from defragmentation, which can be performed with some third-party disk utilities.

Another option is to back up your important files, erase the hard disk, then reinstall Mac OS X and your backed up files.

http://support.apple.com/kb/HT1375

Senast redigerat 2013-08-16 11:57

Man kanske skulle ge sig på en liten defragmentering.

Uhm, om det är någon som känner till någon lämplig mjukvara för defragmentering som fungerar under 10.9 så tar jag tacksamt emot infon. Har Onyx, med den totalvägrar att starta under 10.9.

Onyx defragmenterar inte tillräckligt då den bara startar OSX egna funktion.

Alternativ till defragmentering är att installera om och återställa från time machine (the Apple way of defragmenting).

Ursprungligen av Borttaget:

Onyx defragmenterar inte tillräckligt då den bara startar OSX egna funktion.

Alternativ till defragmentering är att installera om och återställa från time machine (the Apple way of defragmenting).

Är inte beredd att göra ingrepp i den storleksordningen. Då kutar jag hellre ut och köper en ny maskin och återställer på den. Mitt problem är att den enda maskinen jag är intresserad av är en maxad MBPr 15". (Min IT budget på 75:- räcker inte ens till klistermärket som förseglar kartongen.)

Senast redigerat 2018-07-23 09:28

Hur har det gått med detta bekymmer @pmarriott?

Ursprungligen av Borttaget:

Hur har det gått med detta bekymmer @pmarriott?

Har inte hunnit ta tag i defragmenteringen.

Senast redigerat 2018-07-23 09:28

Använder du en testversion av 10.9 som din "produktionsmaskin"?

Ursprungligen av hummel:

Använder du en testversion av 10.9 som din "produktionsmaskin"?

Japp. Och, ja jag vet vilka farorna är. Och jag har backup.

Bevaka tråden