Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömspar / Viloläge fungerar ej

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ja som rubriken lyder, jag har valt att skärmen ska släckas efter 5 min inaktivitet och att datorn skall gå i viloläge efter 15 min av densamma. Skärmen slocknar men hårdiskar och så går aldrig i vila. Vanligtvis är det bara program som chrome, safari, ical och spotify igång men det är samma sak om jag stänger ned allt. Inget av dessa bör ju hålla datorn vaken mig veterligen? Läste en tråd på ett amerikanskt forum att om man haft en session med screen sharing med en annan Mac så skulle detta kunna lämna spår och hålla datorn vaken. Men att detta nu skulle vara löst i och med nya updates. Detta är något jag använder regelbundet. Men återigen gör jag en omstart av datorn utan att använda screen sharing så kvarstår problemet så det borde inte heller vara problemet.

Jag kör en iMac mid 07 och Lion. Kan inte minnas att jag hade detta problem i SL. Jag har en egen insatt SDD men även den var med på SL-tiden så jag vet inte om den påverkar något. Jag har testat att reseta PRAM och dylikt utan effekt.

Detta är en gåta jag gärna får hjälp att lösa

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-18 11:50

Jag har exakt samma problem förutom att jag kör en iMac -08. Ett rätt så okänt problem tydligen eftersom ingen svarat.

Vilken iMac-modell?
Vilken version av OSX? (Och då menar jag versionsnummer, inte bara Lion eller Mountain Lion)
Vad har du provat för att försöka åtgärda problemet?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-18 17:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken iMac-modell?
Vilken version av OSX? (Och då menar jag versionsnummer, inte bara Lion eller Mountain Lion)
Vad har du provat för att försöka åtgärda problemet?

iMac tidig 2008, 2.4 Ghz, OS 10.7.5
Försökt stänga av Time Machine men det spelar ingen roll om den är på eller av. Använder fildelning, skrivardelning, Scannerdelning men också då de är avstängda vägrar den gå i vila automatiskt. Den går i vila då jag aktivt väljer det men inte annars. Inställd på Fabriksinställning.

Det blir ganska långt mellan gångerna som jag gör besök här, tänkte bara meddela att problemet verkat löst sig själv (antagligen genom någon uppdatering från apple för jag har inte gjort något särskilt). Får hoppas att det håller sig borta framöver.

1
Bevaka tråden