Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken startar inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2013-08-18 11:07

Hej vänner!
Har problem med min flickväns Macbook (2008 och 10.5). Den startar upp, äpplet visas och sedan lägger den av. Har provat det mesta, zappat PRAM osv. Hittar just nu inte originalskivorna. Någon?

/Magnus

Ursprungligen av Gasolin:

...Den startar upp, äpplet visas och sedan lägger den av...

Vad menar du med "lägger av"? Stängs den av, eller den hänger sig, eller något annat?

Ursprungligen av Gasolin:

...Har provat det mesta, zappat PRAM osv...

Berätta vad du har provat, så slipper vi lägga tid på att ge dig de tipsen igen.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2013-08-18 11:20

Tagit ut batteriet, hållt ner startknappen och zappat PRAM. Har även försökt koppla den som en hårddisk till min Macbook. Allt enligt apples rekommendationer. Hade jag haft startskivan skulle jag kunna starta med den och köra skivverktyg men jag har inte tillgång till den. Och den stängs av helt enkelt. Det har jag aldrig upplevt tidigare.

Ursprungligen av Gasolin:

...Har även försökt koppla den som en hårddisk till min Macbook...

Hur gjorde du? Och vad hände?

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2013-08-18 12:11

Inget hände. Fick inte upp den som hårddisk. Provat även med en äldre installationsdisk men den vägrar ta denna. Datorn startar utan problem, äpplet visas och sen rusar fläkten. Efter 2-3 minuter stängs den av.

Ursprungligen av Gasolin:

Inget hände. Fick inte upp den som hårddisk. Provat även med en äldre installationsdisk men den vägrar ta denna. Datorn startar utan problem, äpplet visas och sen rusar fläkten. Efter 2-3 minuter stängs den av.

Vilken version av OSX har den?

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2013-08-18 12:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken version av OSX har den?

Tror att det är 10.5

Ursprungligen av Gasolin:

Tror att det är 10.5

Ok, och med "äldre installationsskiva" menar du att det är den skivan som följde med datorn?

Skulle vara bra om du kunde ge ett säkert svar ang version av OSX.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2013-08-18 15:11

Den äldre skivan är nog 10.3 tror jag, mest för att försöka få igång den. Datorn har 10.5.

Ursprungligen av Gasolin:

Den äldre skivan är nog 10.3 tror jag...

Det kommer aldrig att funka. Det går inte att starta en Mac med ett äldre system än vad datorn levererades med.

Du svarade inte på den första frågan i mitt förra inlägg. Att du hoppar över vissa frågor, och svarar "tror" på vissa andra frågor gör att jag släpper den här tråden. Lycka till.

1
Bevaka tråden