Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup inför försäljning

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 20:52

Hej.

Jag är på väg att sälja min MacBook och är nu i färd med att kopiera allt som jag ska ha kvar. Som t.ex iPhoto-bibioteket och Final Cut-projektet. Hårddisken jag ska föra över allt på är en Western Digital 1 TB via USB 2.0.

Jag har fört över saker från Macen till denna hårddisk förut, men nu vill den ha 6 dagar på sig för att kopiera över iPhoto-biblioteket.

Vad har hänt?

Egentligen kanske jag inte behöver kopiera allt då allt redan ligger på Time Capsulen. Kommer jag att komma åt allt det på en gång med nya Macen eller måste den formateras innan den kan användas på en ny?

Köparen kommer på tisdag så jag måste försöka lösa detta under helgen

Tacksam för hjälp.

Du kommer åt det från din TimeCapsule som du kör TimeMachine mot.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 21:04

Så den kommer att dyka upp på den nya sen direkt när den är installerad och klar? Vill verkligen försäkra mig om det då halva ens liv finns i iPhoto

Om du litar på din backup på TimeMachine och inget går galet så kommer den finnas där.
Jag skulle ha haft en extra backup..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 21:28

Jodå, jag litar på den Men ska det verkligen behöva ta 6 dagar att kopiera över det på den andra disken? Den klagar en del på att filer är för stora osv. Ska jag försöka formatera den till något annat filsystem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-17 21:41
Ursprungligen av rdny:

Ska jag försöka formatera den till något annat filsystem?

Beror ju på vad du har den formaterad som nu. Men om det är FAT32 så är det max 4 GB filstorlek. Formatera den till HFS+ (=Mac OS Extended)
Om att ha en extra kopia: Det som inte finns i två kopior finns inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 22:59
Ursprungligen av IngoX:

Beror ju på vad du har den formaterad som nu. Men om det är FAT32 så är det max 4 GB filstorlek. Formatera den till HFS+ (=Mac OS Extended)
Om att ha en extra kopia: Det som inte finns i två kopior finns inte.

Det är Fat32 då jag har den hårddisken inkopplade TVn annars. Men ska det förklara hastigheten? Uppe i 8 dagar nu.

Kör du trådlöst så är det inte helt ovanligt att det tar en halv evighet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 23:44
Ursprungligen av keptang:

Kör du trådlöst så är det inte helt ovanligt att det tar en halv evighet.

Inte trådlöst. USB 2.0. Mitt iPhoto-bibliotek är på ca 170gb. Som sagt. 8 dagar.

Ja, det kommer ta tid.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-18 00:17

Får väl skaffa en USB 3.0-disk istället då. Då tar det väl bara fyra dagar...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-08-18 07:29

Nej det förklarar inte den låga hastigheten på överföringen. Enligt Wikipedia klarar usb 2.0 60 MB/sec, det blir ca 47 minuter i ditt fall. Men jag vet inte vad som är fel. Har du stora filmer i ditt iPhoto-bibliotek?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-18 09:10

Jag skulle nog inte välja att göra en backup till en disk formaterad i FAT eftersom detta filsystem inte klarar alla filattribut som finns i HFS+. Disk är billigt. Skaffa en ny USB-ansluten disk och formatera den i HFS+. Gör en backup med Time Machine, Carbon Copy Cloner eller Super Duper.

Glöm inte att även ta backup på backupen. För när du väl inte längre har lagringsenheten så har du bara backupen och att bara ha en kopia är ingen backup. Det är mycket bättre att du har kvar den så att köparen får införskaffa egen sådan.

Man ska aldrig sälja eller ge bort en dator tillsammans med en lagringsenhet som man har använt. Detta eftersom det är möjligt att köparen kan återskapa data som är lagrad på den. Detta är en säkerhet både för säljaren och köparen. För säljaren eftersom den vet att köparen inte kan återskapa dess data. För köparen eftersom den vet att ingen av säljarens data kan finnas kvar. Om säljaren har haft viss data sparad i strid med lagen och denna finns kvar eller kan återskapas så kan detta annars drabba den nya ägaren.

Ursprungligen av andas:

Nej det förklarar inte den låga hastigheten på överföringen. Enligt Wikipedia klarar usb 2.0 60 MB/sec, det blir ca 47 minuter i ditt fall. Men jag vet inte vad som är fel. Har du stora filmer i ditt iPhoto-bibliotek?

I kombination med TimeMachine så är det inte alls ovanligt att det går fruktansvärt långsamt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-18 12:06

Tack för alla svar. Det löste sig. Det var nog så att det låg med en hel del filmer i biblioteket. Och när den hade avverkat dom och det var bilder kvar så gick det fort.

Så nu har jag två backuper inför tisdagens försäljning.

1
Bevaka tråden