Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att sälja en MacBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-16 12:05

Hej.

I Juli i fjol köpte jag en MacBook Pro 13" som jag nu ska sälja för att kunna köpa nytt.

När jag köpte den så fick man tanka hem Mountain Lion utan kostnad via App Store när det väl släpptes. Det jag funderar på nu är hur jag ska få med Mountain Lion till köparen. Har ML ersatt tidigare operativsystem om jag skulle välja att formatera och installera om?

En annan tanke jag har är att ta bort alla program som jag köpt (för att sen tanka ner dom på den nya när den anländer, för jag antar att mina köp är knutna till mitt Apple-ID), ta bort allt så det som finns på hårddisken ska efterlikna hur den såg ut när jag köpte den. Sen tar jag bort mitt Apple-ID från datorn och tar bort min användare.

Då borde väl den som köper den, när hon/han startar upp datorn, få skapa ett nytt konto och med Apple-ID? Eller hur fungerar det?

Jag är lite vilse, behöver hjälp.

Det enklaste vore ju att formatera och installera om. Men jag har lovat att försöka fixa detta.

Tacksam för hjälp.

//Andreas

Kopplas inte Mountain Lion till ditt Apple ID?

Ursprungligen av rdny:

Hej.
...När jag köpte den så fick man tanka hem Mountain Lion utan kostnad via App Store när det väl släpptes. Det jag funderar på nu är hur jag ska få med Mountain Lion till köparen. Har ML ersatt tidigare operativsystem om jag skulle välja att formatera och installera om?

Ja, återställer du från recovery-partionen så är det ML som installeras.

Ursprungligen av rdny:

En annan tanke jag har är att ta bort alla program som jag köpt (för att sen tanka ner dom på den nya när den anländer, för jag antar att mina köp är knutna till mitt Apple-ID), ta bort allt så det som finns på hårddisken ska efterlikna hur den såg ut när jag köpte den. Sen tar jag bort mitt Apple-ID från datorn och tar bort min användare.

Då borde väl den som köper den, när hon/han startar upp datorn, få skapa ett nytt konto och med Apple-ID? Eller hur fungerar det?

Ja, i start-guiden till OSX så får man skapa ett Apple-ID om man inte redan har ett man kan logga in med. Formaterar du datorn innan du säljer den så kan inte köparen komma åt dina program då de är borta iom formateringen, likaså ditt Apple-ID på den datorn.

Ursprungligen av rdny:

Det enklaste vore ju att formatera och installera om. Men jag har lovat att försöka fixa detta.

Det är väl bara att formatera så får köparen en ny och fräsch Mac? Ser inget problem med det. Köparen kan såklart återställa till ML, dock inte hämta hem det från App Store. Ett mindre bekymmer imo då han/hon säkert är intresserad av att köpa Mavericks när det kommer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-08-17 21:07

Tack för svaren. Har informerat köparen om att antingen så får hon Lion eller så får hon Mountain Lion.

1
Bevaka tråden