Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro Retina fläktar och värme!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan jag har äntligen fått tillbaka min Retina från garantirep.

Jag sitter och tittar på en Youtube film med HD på och hör ett sus i bakgrunden!

Kollar istat som är installerat och ser till min förvåning att mina fläktar spinner i 4K RPM och GPU och CPU är mycket varma! ca. 80Grader!

Nu har jag precis testat att köra lite dota på datorn processorn ligger på runt 90 tillsammans med GPUn och fläktar på 6K RPM

Är det något fel på denna dator tycker ni??? Eller är det bara så att den inte pallar av sådana saker!
Självklart så ska den ju klara av en youtube film iaf. så på notebook review att den borde ligga på 2300 inte 4K.

Vad tycker ni att jag ska göra? Köpte den i maj månad men den har varit inne på garantijobb 3 gånger innan redan! och dom bytte ALLT jag menar allt på den så vad tycker ni att jag ska göra? Be om pengarna tillbaka?

M.V.H.

Kollar man på liknande issues på nätet så sägs det vara helt normalt, tyvärr.
Om du kör Bootcamp så kan du prova samma sak under Windows, tror inte att du kommer ha liknande problem där.

Ursprungligen av keptang:

Kollar man på liknande issues på nätet så sägs det vara helt normalt, tyvärr.
Om du kör Bootcamp så kan du prova samma sak under Windows, tror inte att du kommer ha liknande problem där.

What? Menar du att OS X inte kan köra en youtube film i HD utan att "koka"

Men vad tycker du jag ska göra? Be att få pengarna åter? jag har haft så jäkla mycket strul med denna dator redan så är det värt att skicka tillbaka den?

den ligger förövrigt på 70 grader på CPUn bara av att surfa!

Ja kan du få häva köpet så hade jag nog provat med det iom att den redan varit inne på rep 3ggr.
Tror inte det blir bättre om du köper en ny dock, men det kanske du inte har några planer att göra.

edit: Ang. att OS X har problem med bl.a. Youtube; https://www.google.com/search?q=youtube+varm+...

Ursprungligen av keptang:

Ja kan du få häva köpet så hade jag nog provat med det iom att den redan varit inne på rep 3ggr.
Tror inte det blir bättre om du köper en ny dock, men det kanske du inte har några planer att göra.

edit: Ang. att OS X har problem med bl.a. Youtube; https://www.google.com/search?q=youtube+varm+...

Ja du planen va att ha en grym laptop men det verkar som att Apple inte är lika tillmötesgående angående detta.
Aja får hem min Air på tisdag och så får man vänta tills Apple släpper nya retina eller bara sitta och trycka på pengarna!

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-08-17 18:37

Det är samma på Windows.
Youtube är ett program som även om du kör på en Windows dator, drar igång dGPU.
Och då blir det varmt automatiskt.
Graderna du har på datorn är normalt och inget du behöver oroa dig för.
Det du kan prova är att köra Youtube i HTML5 istället. http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv
I spel så blir det varmt på en laptop.

Ursprungligen av zOlid:

Det är samma på Windows.
Youtube är ett program som även om du kör på en Windows dator, drar igång dGPU.
Och då blir det varmt automatiskt.
Graderna du har på datorn är normalt och inget du behöver oroa dig för.
Det du kan prova är att köra Youtube i HTML5 istället. http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv
I spel så blir det varmt på en laptop.

Jag menar 4 tusen varv på fläkten tycker iaf jag är lite för mycket. Kan det vara så att när dom bytte moderkort med CPU osv att kylpastan har blivit fel eller? För dom som repade datorn missade samma sak 2 gånger?

Ursprungligen av zOlid:

Det är samma på Windows.
Youtube är ett program som även om du kör på en Windows dator, drar igång dGPU.
Och då blir det varmt automatiskt.
Graderna du har på datorn är normalt och inget du behöver oroa dig för.
Det du kan prova är att köra Youtube i HTML5 istället. http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv
I spel så blir det varmt på en laptop.

Det är väl inte riktigt sant.. Det drar betydligt mer resurser under OS X.
Gjorde ett helt ovetenskapligt test nu för att kolla.

Mac mini mid 2011
Core i5 2.5GHz
AMD 6630M GPU
256GB SSD
16GB RAM

Spelade upp samma Youtube-video i fullskärm (1080p filmtrailer) med Chrome.
OS X Mountain Lion = 46% CPU Usage / 80 grader på CPU
Windows 8 = 12% CPU Usage / 70 grader på CPU

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-08-17 23:39
Ursprungligen av keptang:

Det är väl inte riktigt sant.. Det drar betydligt mer resurser under OS X.
Gjorde ett helt ovetenskapligt test nu för att kolla.

Mac mini mid 2011
Core i5 2.5GHz
AMD 6630M GPU
256GB SSD
16GB RAM

Spelade upp samma Youtube-video i fullskärm (1080p filmtrailer) med Chrome.
OS X Mountain Lion = 46% CPU Usage / 80 grader på CPU
Windows 8 = 12% CPU Usage / 70 grader på CPU

Men på den kör väll inte Macen på någon iGPU alls?
För det är ju de som inte fungerar på Mac i Windows miljö och det var exakt det jag menade.
Att i Windows är alltid dGPU på en Mac. Eftersom grafikswiching inte fungerar.
Och även en Windows PC får jobba mycket mer med just Youtube, för det är en förhållandevis krävande sida.
Är möjligt att det fungerar lite bättre i Windows än i OSX men just vid Youtube tittande, brukar PC laptops behöva snurra upp fläkten rätt mycket också.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-08-23 11:46
Ursprungligen av Yellowtown:

Hejsan jag har äntligen fått tillbaka min Retina från garantirep.

Jag sitter och tittar på en Youtube film med HD på och hör ett sus i bakgrunden!

Kollar istat som är installerat och ser till min förvåning att mina fläktar spinner i 4K RPM och GPU och CPU är mycket varma! ca. 80Grader!

Nu har jag precis testat att köra lite dota på datorn processorn ligger på runt 90 tillsammans med GPUn och fläktar på 6K RPM

Är det något fel på denna dator tycker ni??? Eller är det bara så att den inte pallar av sådana saker!
Självklart så ska den ju klara av en youtube film iaf. så på notebook review att den borde ligga på 2300 inte 4K.

Vad tycker ni att jag ska göra? Köpte den i maj månad men den har varit inne på garantijobb 3 gånger innan redan! och dom bytte ALLT jag menar allt på den så vad tycker ni att jag ska göra? Be om pengarna tillbaka?

M.V.H.

Har inte detta problem med min pro, men prova att använda en såndära "knäplatta" med usb fläktar i som finns på bl.a Clas Ohlsson och elgiganten för 199:- men som sagt så borde de inte vara ett problem

Ursprungligen av XcD5:

Har inte detta problem med min pro, men prova att använda en såndära "knäplatta" med usb fläktar i som finns på bl.a Clas Ohlsson och elgiganten för 199:- men som sagt så borde de inte vara ett problem

Jag har använt den på min Coolermaster grej med 3 stycken 2,5K fläktar ger inte mycket skillnad! tittade t.ex. på en steam och fick dessa temps:

Högerklicka och öppna i ny flik!

Har pratat med dem jag köpte den av och ska vänta tills nästa vecka om det inte lugnar sig annars får jag nog försöka lämmna tillbaka den, den har som sagt varit inne på rep 3 gånger redan!

1
Bevaka tråden