Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android dominerar med nästan 80 procent av marknaden

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt nya siffror dominerar Android marknaden för smarta mobiler med nästan 80 procent. Apple, Microsoft och Blackberry delar på resten.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-08 12:00

Inte så konstigt när man kan köpa en smartphone med android för 500:-

Ursprungligen av lappen71:

Inte så konstigt när man kan köpa en smartphone med android för 500:-

Nä så är det ju! Vad jag tycker är kul är att Windows Phone växer. Fast jag själv väljer IOS vill jag det ska finnas konkurrens och alternativ.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-08 15:24

Det stod inte i den här artikeln, men såg siffrorna på en annan sida.
Även om Apple tappar marknadsandelar så har iphone-försäljningen ökat i antal telefoner.

Däremot tvivlar jag på att de kommer öka sin marknadsandel igen utan en budget-iphone oavsett om 5S/vad den nu kommer heta är fantastisk (vilket jag hoppas på för jag vill byta min 4S )

Att fler Android-enheter sålts behöver inte nödvändigtvis betyda att fler Android-enheter används. Om ett flertal nya kunder haft samma erfarenheter som maskh(http://www.99mac.se/forum/p/2162843) så ligger nog många enheter i byrålådor eller returbingar efter dessa användare tröttnat på dem o gått över gatan till närmaste konkurrent istället

Ursprungligen av Mymac4ever:

Att fler Android-enheter sålts behöver inte nödvändigtvis betyda att fler Android-enheter används. Om ett flertal nya kunder haft samma erfarenheter som maskh(http://www.99mac.se/forum/p/2162843) så ligger nog många enheter i byrålådor eller returbingar efter dessa användare tröttnat på dem o gått över gatan till närmaste konkurrent istället

Såklart, en användares erfarenhet talar för alla.
Finns gott om exempel på det här forumet hur illa det står till med Apple då om man kan dra den slutsatsen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-08 17:32

Vad spelar det för roll hur stor andel av marknaden Apple har?
Dom tjänar nämnvärt mindre pengar men ändå har dom fortfarande råd att utveckla mjukvara och hårdvara.

Senast redigerat 2013-08-08 18:34
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-09 12:19

Jag kan bara tala för mina egna iakttagelser här i Manila-området. Folk har mest de gamla vanlig knapptelefonerna och Nokia skulle jag gissa är No:1. Kommer man till de lite rikare områdena skulle jag säga att det uteslutande är iPhone och iPads som används. OK man ser en och annan S4 men det hör till ovanligheterna. När man snackar med vanligt folk vill alla ha en iPhone men har fått nöja sig med någon Androidvariant modell billig. Var med en min frugas släktingar och skulle köpa en tablet till henne i julklapp och hon valde till sist någon Samsung-variant. Dagen efter var hon tillbaka i butiken och bytte till sig en iPad Mini. Just saying

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-10 20:58
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar det för roll hur stor andel av marknaden Apple har?
Dom tjänar nämnvärt mindre pengar men ändå har dom fortfarande råd att utveckla mjukvara och hårdvara.

Det spelar stor roll för var folk kommer utveckla sina appar först.

Ursprungligen av zappee:

Det spelar stor roll för var folk kommer utveckla sina appar först.

Det är inte säkert att detta är den avgörande faktorn eller ens en avgörande faktor. Glöm inte att IOS marknaden är mer homogen är androidmarknaden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte säkert att detta är den avgörande faktorn eller ens en avgörande faktor. Glöm inte att IOS marknaden är mer homogen är androidmarknaden.

Det var sant för nåt år sen, inte så illa som folk tror idag, det har hänt ganska mkt sen 4.x kom på Android.

iOS har fortfarande ett försprång där, men det är inte med mycket och snart är det troligen tvärtom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-10 23:40

Splittringen på alla olika Androidmodeller är nog ett skäl, att iOS-användare är mer "villiga" att betala för appar är nog en annan. Än så länge i alla fall.

Ursprungligen av Anderlind:

Det var sant för nåt år sen, inte så illa som folk tror idag, det har hänt ganska mkt sen 4.x kom på Android.

iOS har fortfarande ett försprång där, men det är inte med mycket och snart är det troligen tvärtom.

Vad menar du med "inte mycket"? De siffror som jag sett visar fortfarande på relativt stora skillnader.

http://marketingland.com/study-nearly-90-perc...

Och jag tänker på fler faktorer än osversion såsom skillnader i skärmstorlek, densitet och andra hårdvaruskillnader.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-08-12 20:41

Tja, det är kanske såna som jag som också ingick i de 80%... Ingen riktig avhoppare utan använder den "gamla" iPhone 4s i firman men nappade på bra erbjudande från Tre och skaffade LG Optimus G, mest i väntan på iPhone6 om jag ska vara ärlig. IPhone5 gillar jag inte alls, så är det bara.
Androiden är en bra lur med kanonfin skärm och funkar bra.

Ursprungligen av Json_81:

Det stod inte i den här artikeln, men såg siffrorna på en annan sida.
Även om Apple tappar marknadsandelar så har iphone-försäljningen ökat i antal telefoner.

Jo men om andoird ökar mer än apple så växer ändå klyftan och man tappar marknadsandelar.

Ursprungligen av martinator:

Jo men om andoird ökar mer än apple så växer ändå klyftan och man tappar marknadsandelar.

Det beror på hur man ser det. Marknaden på smartphones ökar på bekostnad av traditionella knapplurar. Den som förr köpte en SonyEricsson eller Nokia med knappar för någon tusenlapp är inte aktuell för ett iPhone-köp där prislappen är 2-10 ggr högre. De kan däremot rimligen antas nappa på ett erbjudande om en billig Andriod-lur för ungefär samma pengar som de är vana att spendera. Ska man då räkna in dessa användare i iPhones målsegment? För att få en rättvis bild av marknadsandelar måste, tycker jag, man avgränsa marknaden till vilken del av marknaden man rimligen kan nå. Elektrolux har exempelvis 0% av personbilsmarknaden i Sverige.

Det brukar aldrig bli bra när något dominerar. Ser hellre en balans mellan flera alternativ.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-15 18:44
Ursprungligen av Anderlind:

Det var sant för nåt år sen, inte så illa som folk tror idag, det har hänt ganska mkt sen 4.x kom på Android.

iOS har fortfarande ett försprång där, men det är inte med mycket och snart är det troligen tvärtom.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med "inte mycket"? De siffror som jag sett visar fortfarande på relativt stora skillnader.

http://marketingland.com/study-nearly-90-perc...

Och jag tänker på fler faktorer än osversion såsom skillnader i skärmstorlek, densitet och andra hårdvaruskillnader.

Precis, majoriteten av alla android-lurar kör gamla 2.3.x och bara drygt 30% har den senaste.

Och det är oftast bara topp-modellerna som får uppdateringar (om ens de), låg och mellan-segmentet är det sämre med.
Syrran har en Xperia S, förra årets topp-modell från Sony, den fick 4.1 men där verkar det vara slut.
Jag har en S3 via jobbet, den ska visst få 4.3 men där är det nog slut även för den.
Min 4S får snart iOS 7 och den är äldre än båda de modellerna.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-15 20:54

Det ser ut som om Jelly Bean (4.1.x-4.2.x) är störst nu http://developer.android.com/about/dashboards/index.html ,

Om splittringen i versioner hos android.. folk bryr sig väl inte så mycket heller. De flesta är nöjda med den telefon de köper och struntar i om det kommer uppdateringar eller inte. Känner en del i min bekantskapskrets som faktiskt inte ens uppdaterar sina iPhones, trots att det står att en uppdatering finns tillgänglig. De orkar helt enkelt inte engagera sig.

Ursprungligen av maskh:

Om splittringen i versioner hos android.. folk bryr sig väl inte så mycket heller. De flesta är nöjda med den telefon de köper och struntar i om det kommer uppdateringar eller inte. Känner en del i min bekantskapskrets som faktiskt inte ens uppdaterar sina iPhones, trots att det står att en uppdatering finns tillgänglig. De orkar helt enkelt inte engagera sig.

Det är inte ett individproblem - utan ett utvecklarproblem - svårare att göra en produkt som når ut. De flesta bryr sig inte om vilken OS-version som de kör (och ska inte behöva göra det) tillsdess det kommer en app som de inte kan köra pga en gammal telefon/OS.

Och de flesta bryr sig väl knappt om appar heller...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 10:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte ett individproblem - utan ett utvecklarproblem - svårare att göra en produkt som når ut. De flesta bryr sig inte om vilken OS-version som de kör (och ska inte behöva göra det) tillsdess det kommer en app som de inte kan köra pga en gammal telefon/OS.

Och de flesta bryr sig väl knappt om appar heller...

Visst är det ett individproblem när det handlar om personer som inte vet eller bryr sig om vilken version av OS dom kör.
Vet många som har en röd etta på ikonen för inställningar eller AppStore och när man frågar varför dom inte uppdaterat så får man ett förvånat svar tillbaka i form av "Öhh..vadå?"
Dom ser att det är något men vågar inte ta reda på vad det är kanske för rädsla att göra fel.
Oftast det första jag får höra när man frågar varför dom inte försöker själva är rädslan att göra fel/ha sönder.
Nu dom en minoritet och jag tror aldrig dom går att komma åt.

Definitionsfråga:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte ett individproblem - utan ett utvecklarproblem - svårare att göra en produkt som når ut. De flesta bryr sig inte om vilken OS-version som de kör (och ska inte behöva göra det) tillsdess det kommer en app som de inte kan köra pga en gammal telefon/OS.

Och de flesta bryr sig väl knappt om appar heller...

Ursprungligen av lappen71:

Visst är det ett individproblem när det handlar om personer som inte vet eller bryr sig om vilken version av OS dom kör.
Vet många som har en röd etta på ikonen för inställningar eller AppStore och när man frågar varför dom inte uppdaterat så får man ett förvånat svar tillbaka i form av "Öhh..vadå?"
Dom ser att det är något men vågar inte ta reda på vad det är kanske för rädsla att göra fel.
Oftast det första jag får höra när man frågar varför dom inte försöker själva är rädslan att göra fel/ha sönder.
Nu dom en minoritet och jag tror aldrig dom går att komma åt.

Jag skulle säga att det är en kombination av de två. Finns alltid människor som är för korkade för att hantera en viss enhet, dock är det OS:et som sänker ribban hur vettig man faktiskt måste vara för att kunna använda enheten. T.ex tycker jag att Apple har lyckats rätt bra med iOS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-17 14:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle säga att det är en kombination av de två. Finns alltid människor som är för korkade för att hantera en viss enhet, dock är det OS:et som sänker ribban hur vettig man faktiskt måste vara för att kunna använda enheten. T.ex tycker jag att Apple har lyckats rätt bra med iOS.

Hmm, jag kanske läser det du skrev fel, men det verkar som du menar att IOS anpassats för idioter..

Ursprungligen av mattiL:

Hmm, jag kanske läser det du skrev fel, men det verkar som du menar att IOS anpassats för idioter..

Exakt. Vilket är en bra sak givetvis

1
Bevaka tråden