Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsningar och Kernel panic

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Hoppas på att jag ska kunna få lite idéer och input på ett litet problem jag har med min Macbook Pro mid 2009 med OSX 10.8.4 och en eftermonterad Kingston SSD disk.
Det började för några månader sedan med att datorn låser sig emellanåt. Badbollen kommer fram men kan röra på muspekaren. Dem här låsningarna varar i kanske 30 sek och sen funkar det som vanligt igen. Det kommer inte så ofta och jag kom inte på nått samband med att jag gjorde nått speciellt när dem här låsningarna kom så jag oroade mig väl inte jätte mycket. För nån vecka sedan eskalerade det dock. Låsningarna kommer allt oftare och blir allt längre. Tillslut så får jag starta om med hjälp av startknappen. Misstänkte hårddisken men tänkte att jag skulle installera om OSX. Skickar in startskivan, som är snow leopard då datorn kom med det, och det går bra tills jag ska välja vilken disk som det ska installeras på. Hittar ingen disk att installera på..
Får låna en kompis Macbook Pro 2010 för att sätta i min hårddisk och testa där. Sagt och gjort så fungerar min disk i kompisens dator utan problem. Sätter då in kompisens disk i min dator och får samma symtom med låsningarna. Testar att byta ramminnen mellan datorerna (det sitter samma variant i båda) men det vart ingen skillnad. Nu börjar tankarna gå mot logikkortet.
Testade att försöka formatera om disken helt och hållet, skriva över allt med nollor och installera om OS, Snow Leopard. Det gick bra tillslut men låsningarna fortsätter och någon timme efter installationen så får jag en kernel panic och blir tvungen att starta om datorn.. Hade inte hunnit mer än att gå igenom systemiställningar med grundläggande inställningarna och öppnat Safari. Har inte fått nån snurr på den efter det direkt. Har funkat lite bättre men beter sig konstigt med låsningar då och då fortfarande. Provade uppgradera igen till OSX 10.8.4. Inga jätte förändringar direkt.
Någon som har en idé eller tanke om det här?

Det finns ett problem med Sandforce SF-2281 (om det är det som är i disken) och Nvidia MCP79 (chippet i 2009 års Macbook Pros) vilket ger en upphandlad länkhastighet av 1,5 Gbps istället för 3 Gbps. Kanske är det det som är problemet för dig. Det finns en tråd hos OCZ som handlar om detta problem på deras diskar: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?96106-Macbook-users-with-1.5Gb-s-link-instead-of-Gb-s-link och där var lösningen att uppdatera firmwaren i SSD-disken. Kanske har Kingston något liknande.

Om du fyller i hela diskens beteckning kanske nån kan komma med bättre input.

Ursprungligen av suddgummi:

Det finns ett problem med Sandforce SF-2281 (om det är det som är i disken) och Nvidia MCP79 (chippet i 2009 års Macbook Pros) vilket ger en upphandlad länkhastighet av 1,5 Gbps istället för 3 Gbps. Kanske är det det som är problemet för dig. Det finns en tråd hos OCZ som handlar om detta problem på deras diskar: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?96106-Macbook-users-with-1.5Gb-s-link-instead-of-Gb-s-link och där var lösningen att uppdatera firmwaren i SSD-disken. Kanske har Kingston något liknande.

Om du fyller i hela diskens beteckning kanske nån kan komma med bättre input.

Jag ska undersöka om det kan finnas nån firmware till min disk, tack för tipset!
Jag får fram att disken heter KINGSTON SH103S3240G Media om det kan vara till hjälp.

Nytt symtom: när jag startat datorn så dyker inte äpplet upp utan en blinkande mappikon med ett frågetecken i. Det är väl att datorn inte hittar OSet om jag förstår det hela rätt?

Ursprungligen av Mad_fool:

Nytt symtom: när jag startat datorn så dyker inte äpplet upp utan en blinkande mappikon med ett frågetecken i. Det är väl att datorn inte hittar OSet om jag förstår det hela rätt?

Hårddisken/operatvisystem som den inte hittar.

Ursprungligen av keptang:

Hårddisken/operatvisystem som den inte hittar.

Provade starta om. Äpplet dök upp och sedan kom den här bilden upp.

Nåt kompatibilitets problem mellan hdd och resten av datorn?

Ursprungligen av Mad_fool:

Provade starta om. Äpplet dök upp och sedan kom den här bilden upp. http://m.pinterest.com/pin/404409241509942519/
Nåt kompatibilitets problem mellan hdd och resten av datorn?

Såg nu att länken kanske inte funkade. Skrev från mobilen då. Gör ett nytt försök här:

Så såg det ut när jag försökte starta datorn här om dagen.

Edit: Ingen aning om varför bilden hamnade upp och ned..

1
Bevaka tråden