Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbsida för foto och lite annat?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-14 23:46

Jag har använt Twitter som fungerar ypperligt för att kommunicera och hålla mej underrättad vad gäller min sport, men jag har lite mer behov än vad Twitter kan ge så jag skapade ett Facebook konto och är mycket besviken.

Det var främst att kunna lägga ut fotografier som gjorde att jag fixade FB men vill även kunna skriva lite mer om saker än det Twitter tillåter.

Dels är jag emot att Zuckerberg ska ha full rätt till mina bilder, men då jag kladdar © över dem tror jag inte han är speciellt intresserad...

...men det som stör mest är upplägget och inriktningen. Allt handlar om att det ska taggas, gillas, skapa nya kontakter och "dessa (totalt okända) kanske du känner" o.s.v.

Vad finns det för alternativ? (jag kan ju alltid länka till min fotosida från Twitter)

Jag är inte sådär jätte imponerad av Wordpress som finns på t.ex. http://n.nu

Gissar att Joomla eller vad det heter på Loopia (där jag har mina domännamn) inte är mycket bättre?!...

Finns det andra bra alternativ att lägga ut fotografier och kunna skriva lite?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 09:11

Både WordPress och Joomla är ju program där man kan göra väldigt mycket, beroende på vad "ägaren" tillåter (t ex vilka plugin som finns tillgängliga).
Flickr är väl väldigt väl använt för bilder, testat det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 11:48
Ursprungligen av kenjon:

Både WordPress och Joomla är ju program där man kan göra väldigt mycket, beroende på vad "ägaren" tillåter (t ex vilka plugin som finns tillgängliga).
Flickr är väl väldigt väl använt för bilder, testat det?

Funderade på Flickr, det blir nog så efter att jag loggade in på FB igen och blev bombarderad med "Du kanske känner..."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 11:54

Jag tror iofs att man kan stänga av de där notifieringarna i FB….

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-08-15 12:48

Jag använder själv både Flickr och Wordpress. Wordpress kan som sagt anpassas till precis vad man vill med hjälp av teman och plugins. Flickr ger dig 1TB utrymme gratis och har ett stort community.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 16:46

Du kan använda Google+ foton och skapa en hemsida m.h.a Google Sites, dit du enkelt kan länka foton från Google+
Jag hjälper småföretagare och föreningar att få en hemsida som man enkelt kan hantera själv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-08-15 16:53

Kolla in smugmug.

Enligt uppgift kan man konfigurera utseende hur man vill - om man vill.

Jag använder smugmug eftersom de hanterar både foto och film.

http://www.smugmug.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 16:59
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror iofs att man kan stänga av de där notifieringarna i FB….

Det är mycket man inte kan stänga av i FB och det är nog jag som är inne på fel spår där.

En sak som i alla fall är helt säker är att även om du blir vän med Facebook för ditt skrivande, så skall du inte lägga dina foto där. Allt som laddas upp till FB förvandlas till skit.

Det är förvisso så att man kan ladda upp lite större bilder nu för tiden, som sen kan laddas ner av andra i "originalformat". Men allt som visas på FB är rena sörjan efter den bildslakt som sker bakom kulisserna för att spara bandbredd.

Du kan däremot lägga dina bilder på Flickr och sen dela dina gallerier/sets med ditt Facebook-konto. Då kommer dina besökare att landa på Flickr om de klickar på länken, och där ser bilderna bra ut (så länge man inte aktiverar Flickrs skit-slideshow).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-16 01:01

Varför inte kolla Jalbum.net? Om du vill hålla ner kostnaderna så använder du ditt webbhotell för lagringen och visar det på din sida men även på jalbum - båda kan du länka till twitter. Nu kostar billigaste kontot 29 € som engångskostnad om du hostar själv.

Trevlig tjänst som vi använde förr (när egenhostnng var gratis) men eftersom gruppen upplöstes så blev det aldrig att vi gick med i den nya betalversionen

1
Bevaka tråden