Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Larry Ellison tvivlar på Apples framtid utan Steve Jobs

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Larry Ellison, vd för Oracle, tror inte att Apple kommer att klara sig utan Steve Jobs som han var nära vän med. I en intervju som sändes på CBS News säger han att det testats förut.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 11:02

Man behöver inte vara en Oracle för att komma underfund med det. Om fem år är Apple dagens Sony - bra grejer men inget speciellt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-08-13 14:12

Möjligt att han har rätt...men på vända nummer två som chef så hade ju Jobs alla möjligheter att knyta till sig, och sedan forma, folk som kunde ta över när han försvann...så jag är tveksam till att historien upprepar sig helt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 14:40
Ursprungligen av lasselu:

...så jag är tveksam till att historien upprepar sig helt...

Inte helt. Apple går inte i konkurs som företaget var nära förra gången. Det kommer bara att vara ett vanligt företag utan karisman (och utan riktig innovation).

Sony var faktiskt ett innovativt företag förut. Det hängde på en person även där.

Jobs var en person som hade en otrolig känsla för vad kunderna ville ha och därmed kunde skapa nya marknader, inte bara utveckla de befintliga. I egenskap av sin udda personlighet kunde han styra företaget lite hur han ville. Han tog stora risker men oftast hade han rätt och skeptikerna (inom företaget och styrelsen) kom på skam och så småningom slutade ifrågasätta honom. Jag kan inte se vem kan ta denna roll nu.

Visst har han lämnat ett gäng av duktiga medarbetare efter sig men vem ska peka med hela handen och för det mesta ha rätt? Utan det tror jag inte att en riktig innovation är möjlig.

Ärligt talat inte det minsta orolig, visst steve var/är oersättlig men det finns massor med duktiga tekniker som jobbar kvar på apple, samt duktig övrig personal.

Och kunderna, en apple kund är en trogen kund, kommer att gå bra detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 15:11
Ursprungligen av ibra_apple:

Ärligt talat inte det minsta orolig, visst steve var/är oersättlig men det finns massor med duktiga tekniker som jobbar kvar på apple, samt duktig övrig personal.

Och kunderna, en apple kund är en trogen kund, kommer att gå bra detta

"en apple kund är en trogen kund"

Inte idag som förr.

Förr var jag trogen Macintosh köpare (vet folk idag ens vad "Macintosh" är?!) oavsett om den var "bättre" eller ej, idag köper jag Apples grejer för att jag anser dem vara bättre för mej, men den dag jag inte längre tycker det skiter jag fullständigt i den lojaliteten.

Larry har helt rätt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-08-13 20:18
Ursprungligen av ibra_apple:

Ärligt talat inte det minsta orolig, visst steve var/är oersättlig men det finns massor med duktiga tekniker som jobbar kvar på apple, samt duktig övrig personal.

Tyvärr hjälper det inte med duktig personal/tekniker. Det Steve var var en kreatör/inspiratör och hade en osviklig förmåga att förstå marknaden och vad som skulle sälja.

Så jag måste tillsvidare hålla med Larry Ellison.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2013-08-14 08:14

Bara han inte får in en fot i Apple igen om man ser på Oracle och speciellt när dom köpte Sun och slaktade varumärket helt.

Jag undrar mest varför han vill uttala sig om Apple och nu?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-14 09:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar mest varför han vill uttala sig om Apple och nu?

Attention whore

Bara för att Steve Jobs stod i strålkastarljuset för allt som Apple gjorde så betyder det inte att det var han som gjorde allt. Det är klart att Apple likt alla andra företag kanske inte har någon munter framtid. Det kan hända alla företag och ibland kan det gå väldigt snabbt. Men inte en chns i så fall att det beror på att Jobs inte är där. Det är inte så det fungerar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-08-14 17:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-14 23:38
Ursprungligen av John A:

Bara för att Steve Jobs stod i strålkastarljuset för allt som Apple gjorde så betyder det inte att det var han som gjorde allt. Det är klart att Apple likt alla andra företag kanske inte har någon munter framtid. Det kan hända alla företag och ibland kan det gå väldigt snabbt. Men inte en chns i så fall att det beror på att Jobs inte är där. Det är inte så det fungerar.

Svarar egentligen inte på ditt inlägg utan funderar bara högt om hur pass insatt du är i hur och vad Jobs gjorde på Apple, med allt och alla...

Bara dokumentären senast när man får en insikt i hur det var Steve själv som funderade ut och bestämde 99% av hur Apple Store skulle se ut.

Visst finns det kunnande på Apple, men inte som matchar det Steve kunde och gjorde, därav att inga andra företag kunnat matcha det Apple gjort vad gäller helheten. Detta säger ingenting om kvalitén på andra produkter. Finns många saker som är bättre än Apples men vem kan verkligen matcha helheten?!

Ursprungligen av TureB:

Svarar egentligen inte på ditt inlägg utan funderar bara högt om hur pass insatt du är i hur och vad Jobs gjorde på Apple, med allt och alla...

Bara dokumentären senast när man får en insikt i hur det var Steve själv som funderade ut och bestämde 99% av hur Apple Store skulle se ut.

Visst finns det kunnande på Apple, men inte som matchar det Steve kunde och gjorde, därav att inga andra företag kunnat matcha det Apple gjort vad gäller helheten. Detta säger ingenting om kvalitén på andra produkter. Finns många saker som är bättre än Apples men vem kan verkligen matcha helheten?!

Jodå både sett den och läst hans självbiografi.

Och vill inte ta ifrån han något för det han gjorde var mäkta imponerande, men sluta vara så orolig det kommer gå bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 00:15
Ursprungligen av ibra_apple:

Jodå både sett den och läst hans självbiografi.

Och vill inte ta ifrån han något för det han gjorde var mäkta imponerande, men sluta vara så orolig det kommer gå bra

Inte ett dugg orolig, har varit lojal i 20 år men tillhör inte den krympande skaran längre (se mitt tidigare inlägg). Tur att man aldrig skaffade en tatuering...

Ursprungligen av TureB:

Inte ett dugg orolig, har varit lojal i 20 år men tillhör inte den krympande skaran längre (se mitt tidigare inlägg). Tur att man aldrig skaffade en tatuering...

Ojdå, tror du att jag kommer att få anledning att ångra min?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 08:59
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ojdå, tror du att jag kommer att få anledning att ångra min?

Varför det? Skulle Apple gå under är det fortfarande en hyllning

Ursprungligen av TureB:

Inte ett dugg orolig, har varit lojal i 20 år men tillhör inte den krympande skaran längre (se mitt tidigare inlägg). Tur att man aldrig skaffade en tatuering...

Som han som tatuerade in Zune?

(Kan det verkligen vara en sann historia eller är det bara en modern myt?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 09:19

Här finns hela intervjun:

Ellison pratar även om Google och NSA. Får intrycket av att det han säger om att Apple inte har någon framtid utan Jobs till stor del grundar sig på att han saknar Jobs och var så nära vän med honom.

Verkar inte som klippet syns just nu i det inbäddade klippet, här är länken: http://www.cbsnews.com/8301-505263_162-575982...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 11:36
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ojdå, tror du att jag kommer att få anledning att ångra min?

Ursprungligen av lappen71:

Varför det? Skulle Apple gå under är det fortfarande en hyllning

Att ha en kommersiell logo intatuerad och ingen kontroll över vilken riktning det företaget kommer att ta eller vad de kommer att stå för i framtiden. Det finns många exempel på hur företag förändrats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 12:01

Tycker man ska vara försiktig med att ge Steve Jobs för mycket betydelse. Han betydde mycket för Apple när det var helt på väg utför. Detta mest på grund av noll ledning och noll visioner. Där är inte Apple idag. Steve samlade några av de smartaste människorna som finns att få tag på omkring sig. A-team anställer A-team, B-team anställer C-team eller värre. Tror att det är så han brukade säga.
Man ska också tänka på att Apple hade sätt helt annorlunda ut om han fått sin vilja igenom alla gånger. Han ville inte släppa iPod eller iTunes till PC. Två saker som, om obestritt, fortfarande haft Apple som en nischspelare.

Dagen då Ive slutar då kanske jag blir orolig men innan dess tror jag att Apple har sina bästa år framför sig. Kanske inte de roligaste som Apple-head som när Apple var en riktig underdog, men den tiden slutade väl ändå runt 2005 eller så?

Edit: Meningsuppbyggnad.

Senast redigerat 2013-08-15 13:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 12:17
Ursprungligen av TureB:

Att ha en kommersiell logo intatuerad och ingen kontroll över vilken riktning det företaget kommer att ta eller vad de kommer att stå för i framtiden. Det finns många exempel på hur företag förändrats...

Du snackar om extrem scenario där Apple tex plötsligt skulle bli vapentillverkare eller knarkfabrik
Apple kommer alltid att förknippas med sina stora innovationer och det är det tatueringen hyllar (alla fall om jag hade den)
Sen vad andra tycker och tänker skiter jag högaktningsfull i för då skulle jag inte ha dom tatueringar jag har.
För dom representerar något för mig som andra inte ser.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-08-15 12:59
Ursprungligen av lappen71:

Sen vad andra tycker och tänker skiter jag högaktningsfull i för då skulle jag inte ha dom tatueringar jag har.
För dom representerar något för mig som andra inte ser.

Gilla +1000

Senast redigerat 2013-08-16 08:39
Ursprungligen av TureB:

Inte ett dugg orolig, har varit lojal i 20 år men tillhör inte den krympande skaran längre (se mitt tidigare inlägg). Tur att man aldrig skaffade en tatuering...

Varför skulle man tänka tanken att skaffa en tatuering av ett företagslogga som verkar inom elektronik? så bra att du aldrig gjorde det.

Däremot som jag (har 4 st) tatuerar in något som är betydelse fullt som man kan relatera till och som är personligt och förknippas med mig som hjärtat slår för, ex en klubb som man supportat sedan barnsben och eller familjens personnr/namn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 14:31

Ett emblem för en idrottsklubb eller en företagslogo ser jag som likvärdigt. Hjärtat kan väl klappa för Apples prylar, en Ferrari eller…..

Ursprungligen av kenjon:

Ett emblem för en idrottsklubb eller en företagslogo ser jag som likvärdigt. Hjärtat kan väl klappa för Apples prylar, en Ferrari eller…..

Absolut kan det göra det, men det är ologiskt för jag menar att vara "supporter" för en klubb och gå på deras matcher med halsduk och tröja och stötta dom i med och motgång, samt följa laget i vått och torrt är lite skillnad kontra gilla en produkt en vara.

Ungefär som om man skulle tatuera in en Billys Pan pizza på magen för man gillar den, folk gör vad man vill men jag tycker det är inte samma sak som att tatuera in en klubb som man aktivt följer,supportrar,håller på och hejar!

Supporterkultur är lite annorlunda än att tycka om en produkt,företag går liksom inte att jämföra.

Ursprungligen av ibra_apple:

Varför skulle man tänka tanken att skaffa en tatuering av ett företagslogga som verkar inom elektronik? så bra att du aldrig gjorde det.

Däremot som jag (har 4 st) tatuerar in något som är betydelse fullt som man kan relatera till och som är personligt och förknippas med mig som hjärtat slår för, ex en klubb som man supportat sedan barnsben och eller familjens personnr/namn.

Men det är väl klart att min tatuering betyder något för mig? Som tur är får man välja själv vad man tatuerar (eller helt låta bli) och det är ju som du säger en personlig sak och inget man gör för alla andra.

Jag har inte gjort tatueringen för företagets skull, utan för vad deras prylar har gjort för mig. Mitt hjärta slår för teknik som är enkel att använda, men samtidigt innovativ och som ställer till med minimalt med krångel. Teknik som hjälper mig göra det jag vill göra utan att vara i vägen. Teknik som möjliggör, uppmuntrar till kreativitet. Teknik som är förpackad i snygg design som jag inte vill gömma undan. För mig har Apple så här långt erbjudit alla de där sakerna samlade bakom äpplet och därför är jag stolt över att ha det på min arm.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men det är väl klart att min tatuering betyder något för mig? Som tur är får man välja själv vad man tatuerar (eller helt låta bli) och det är ju som du säger en personlig sak och inget man gör för alla andra.

Jag har inte gjort tatueringen för företagets skull, utan för vad deras prylar har gjort för mig. Mitt hjärta slår för teknik som är enkel att använda, men samtidigt innovativ och som ställer till med minimalt med krångel. Teknik som hjälper mig göra det jag vill göra utan att vara i vägen. Teknik som möjliggör, uppmuntrar till kreativitet. Teknik som är förpackad i snygg design som jag inte vill gömma undan. För mig har Apple så här långt erbjudit alla de där sakerna samlade bakom äpplet och därför är jag stolt över att ha det på min arm.

True true

1
Bevaka tråden