Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: ssd till MacBook pro (tidig 2011)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte köpa till ytterligare en ssd-disk (storlek beror på pris men typ 256gb kanske..) till min MacBook och skulle vilja ha lite råd.

Jag har exakt den här modellen:
http://www.dustinhome.se/product/5010557152/a...

Vilken modell passar sig bäst/funkar bäst till min dator?

Finns det plats för fler i datorn eller måste/ska jag köpa den där saken som fixar så man sätter ssd-disken där dvd-läsaren sitter just nu? (Vad heter den för övrigt?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-13 19:31

OptiBay, ja (eller motsvarande).

Ursprungligen av kenjon:

OptiBay, ja (eller motsvarande).

ok, tack.

vad tycker du att jag ska köpa då? eller är det bara en sådan som gäller? (m.a.o finns det inga fler platser i datorn för diskar?)

Ursprungligen av mjewl:

ok, tack.

vad tycker du att jag ska köpa då? eller är det bara en sådan som gäller? (m.a.o finns det inga fler platser i datorn för diskar?)

Nej, allt annat behövs så att säga

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, allt annat behövs så att säga

Ok, vilken/vilka diskar är bäst? Eller spelar det inte någon roll?

Tänker mig att det är som med ram-minnen att cruzial är de som föredras och då kanske någon särskild modell just för ssd/Mac också.

Ursprungligen av mjewl:

Ok, vilken/vilka diskar är bäst? Eller spelar det inte någon roll?

Tänker mig att det är som med ram-minnen att cruzial är de som föredras och då kanske någon särskild modell just för ssd/Mac också.

Kör på etablerade märken så som Samsung / Intel.

Ursprungligen av keptang:

Kör på etablerade märken så som Samsung / Intel.

Ok, inget annat jag ska tänka på? Läst att det finns olika typer av ssd, t.ex mlc och slc.

Beror mest på vad du vill betala.
Kika på guiden som länkas i den stora SSD-tråden, http://www.99mac.se/forum/p/2072871

Ursprungligen av keptang:

Beror mest på vad du vill betala.
Kika på guiden som länkas i den stora SSD-tråden, http://www.99mac.se/forum/p/2072871

Kollade den tråden och kan inte förstå varför sandisk-disken som han angett under den dyrare kategorin är billigare än den samsung som ligger under budgetalternativet.

Hur som helst..

Hittade dessa sidor som säger att man inte ska använda sig av sata-iiii 6Gb/s-diskar i opticalbay på en 15" MacBook pro (tidigt 2011). Ligger det något i detta?

http://blog.macsales.com/10433-macbook-pro-20...

http://blog.macsales.com/11895-2011-macbook-p...

Ursprungligen av mjewl:

Kollade den tråden och kan inte förstå varför sandisk-disken som han angett under den dyrare kategorin är billigare än den samsung som ligger under budgetalternativet.

Han svarar att Samsungen är väldigt populär - tillgång och efterfrågan är en faktor

Ursprungligen av mjewl:

Hittade dessa sidor som säger att man inte ska använda sig av sata-iiii 6Gb/s-diskar i opticalbay på en 15" MacBook pro (tidigt 2011). Ligger det något i detta?

http://blog.macsales.com/10433-macbook-pro-20...

http://blog.macsales.com/11895-2011-macbook-p...

Citerar mig själv i första inlägget i tråden det hänvisas till tidigare:

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vissa, inte många, har problem med SATA3-enheter i MacBook Pro och då bägge
modellerna som lanserats 2011, se följande tråd (Bästa tänkbara SSD till MacBook Pro i7
(2011)).

Jag tycker inte att det ska hindra dig med MacBook Pro från 2011 att köpa en
SATA3-SSD - men för att vara på säkra sidan kan man vidta vissa säkerhetsåtgärder.
Har du en MacBook Pro (2011) och vill ha det absolut bästa rekommenderar jag att du
köper en SSD från en seriös internhandlare, t ex Dustin eller Inet, och behandlar
förpackningen med varsamhet. På så sätt kan du utnyttja ångerrätten (14 dagar) som finns
vid distansköp, om det visar sig att du får problem (som sagt ovanligt men det finns fall).

Har du problem med en SATA3-SSD i din MacBook Pro från 2011, eller vill du verkligen
inte krångla till det, kan du använda en SATA2 SSD.

edit: Ett tips kan också vara att sätta SSDn i primära platsen och HDDn i din OptiBay.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Han svarar att Samsungen är väldigt populär - tillgång och efterfrågan är en faktor

Citerar mig själv i första inlägget i tråden det hänvisas till tidigare:

edit: Ett tips kan också vara att sätta SSDn i primära platsen och HDDn i din OptiBay.

tack för svaren!

jag har en ssd i den interna platsen och kommer alltså köpa en ssd till optibay, så kommer inte använda mig av hdd.
får väl helt enkelt köra på det du sa med att köpa och prova. (handlar alltid av dustin och de brukar vara bra på returärenden)

finns det något snyggare/bättre än optibay? vad jag läst mig till så är det ingen lucka på den så man ser "öppningen" vilket inte är helt ok på en övrigt väldigt fin dator.

men å andra sidan vill jag hellre ha något som är mycket bra än något som ser väldigt fint ut men är dåligt..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-14 22:56
Ursprungligen av mjewl:

tack för svaren!

jag har en ssd i den interna platsen och kommer alltså köpa en ssd till optibay, så kommer inte använda mig av hdd.
får väl helt enkelt köra på det du sa med att köpa och prova. (handlar alltid av dustin och de brukar vara bra på returärenden)

finns det något snyggare/bättre än optibay? vad jag läst mig till så är det ingen lucka på den så man ser "öppningen" vilket inte är helt ok på en övrigt väldigt fin dator.

men å andra sidan vill jag hellre ha något som är mycket bra än något som ser väldigt fint ut men är dåligt..

Vet inte av någon optibay som fyller upp springan där man för in skivorna i dvd-läsaren.

Ursprungligen av mjewl:

...finns det något snyggare/bättre än optibay? vad jag läst mig till så är det ingen lucka på den så man ser "öppningen" vilket inte är helt ok på en övrigt väldigt fin dator.

men å andra sidan vill jag hellre ha något som är mycket bra än något som ser väldigt fint ut men är dåligt..

Hur tänker du nu? Mig veterligen så är MBP 2011 av modellen unibody, dvs din optibay sitter innuti datorn. Eller menar du att man ser själva optibayen från sidan där man stoppar in skivorna? Välj ngn i "neutral färg" om detta har betydelse.

Ursprungligen av mjewl:

tack för svaren!

jag har en ssd i den interna platsen och kommer alltså köpa en ssd till optibay, så kommer inte använda mig av hdd.
får väl helt enkelt köra på det du sa med att köpa och prova. (handlar alltid av dustin och de brukar vara bra på returärenden)

finns det något snyggare/bättre än optibay? vad jag läst mig till så är det ingen lucka på den så man ser "öppningen" vilket inte är helt ok på en övrigt väldigt fin dator.

men å andra sidan vill jag hellre ha något som är mycket bra än något som ser väldigt fint ut men är dåligt..

Ursprungligen av lappen71:

Vet inte av någon optibay som fyller upp springan där man för in skivorna i dvd-läsaren.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur tänker du nu? Mig veterligen så är MBP 2011 av modellen unibody, dvs din optibay sitter innuti datorn. Eller menar du att man ser själva optibayen från sidan där man stoppar in skivorna? Välj ngn i "neutral färg" om detta har betydelse.

Plastic padding?

Kanske man även kan lura ngn stackare att det är en mbp av nyare modell

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-14 23:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur tänker du nu? Mig veterligen så är MBP 2011 av modellen unibody, dvs din optibay sitter innuti datorn. Eller menar du att man ser själva optibayen från sidan där man stoppar in skivorna? Välj ngn i "neutral färg" om detta har betydelse.

Hålet för dvd-läsaren blir naturligtvis kvar för optibayen fyller inte upp det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-14 23:11

Det ser ut såhär.

Ursprungligen av lappen71:

Hålet för dvd-läsaren blir naturligtvis kvar för optibayen fyller inte upp det.

Exakt vad jag tänkte. Även att det sitter ett "skydd" för.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 05:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt vad jag tänkte. Även att det sitter ett "skydd" för.

Skydd? Det är själva opitbayen som sitter där och täpper igen hålet.

Ursprungligen av lappen71:

Tack, jag fattade det som att det blev ett stort hål öppet efter läsaren är borta. Men det där är ju helt ok.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur tänker du nu? Mig veterligen så är MBP 2011 av modellen unibody, dvs din optibay sitter innuti datorn. Eller menar du att man ser själva optibayen från sidan där man stoppar in skivorna? Välj ngn i "neutral färg" om detta har betydelse.

Jaså det är en Unibody jag har. Enligt mce optibay-sidan så är min MacBook en non-Unibody. (Har inte svarta kanter vid skärmen som enligt dem är Unibody)

Ursprungligen av mjewl:

Jaså det är en Unibody jag har. Enligt mce optibay-sidan så är min MacBook en non-Unibody. (Har inte svarta kanter vid skärmen som enligt dem är Unibody)

Kanterna kan vara svarta eller ej ändå, beroende på om du har antireflexskärmen eller den vanliga.

Kan du gå från tangentbordet till en av portarna på sidan utan att passera en skarv har du en unibody.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 09:55
Ursprungligen av mjewl:

Jaså det är en Unibody jag har. Enligt mce optibay-sidan så är min MacBook en non-Unibody. (Har inte svarta kanter vid skärmen som enligt dem är Unibody)

Nej unibody är ett chassi fräst ur ett stycke aluminium.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 09:56
Ursprungligen av mjewl:

Tack, jag fattade det som att det blev ett stort hål öppet efter läsaren är borta. Men det där är ju helt ok.

Hur ska det kunna bli det är dvd:n inte är en del av chassit utan det sitter inne i datorn utan att någon del av den syns?

Ursprungligen av lappen71:

Hur ska det kunna bli det är dvd:n inte är en del av chassit utan det sitter inne i datorn utan att någon del av den syns?

Det visste jag inte, därav min fråga som jag nu fått svar på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-15 14:09
Ursprungligen av mjewl:

Det visste jag inte, därav min fråga som jag nu fått svar på.

Kan förstå det men om man tittar på hur datorn är uppbyggd och tittar speciellt på hålet där man stoppar in en skiva.
Så är det uppenbart att själva hålet är i chassit och inte i dvd-enheten så byter man ut den mot en optibay blir hålet kvar.

Om jag får ge ett tips så köp din opitbay från http://hardwrk.com/
Då får du med ett externt chassi för dvd-läsaren så man inte blir helt utan.
Kanske finns billigare alternativ men dom köpta jag ifrån.

  • Medlem
  • Boston
  • 2013-08-15 21:01
Ursprungligen av lappen71:

Kan förstå det men om man tittar på hur datorn är uppbyggd och tittar speciellt på hålet där man stoppar in en skiva.
Så är det uppenbart att själva hålet är i chassit och inte i dvd-enheten så byter man ut den mot en optibay blir hålet kvar.

Om jag får ge ett tips så köp din opitbay från http://hardwrk.com/
Då får du med ett externt chassi för dvd-läsaren så man inte blir helt utan.
Kanske finns billigare alternativ men dom köpta jag ifrån.

Säger bara eBay, jag betalade $12 för min OptiBay. I övrigt är det bara att köra, min 17" MBP kändes galet mycke' snabbare efter att jag petat i en SSD.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Han svarar att Samsungen är väldigt populär - tillgång och efterfrågan är en faktor

Citerar mig själv i första inlägget i tråden det hänvisas till tidigare:

edit: Ett tips kan också vara att sätta SSDn i primära platsen och HDDn i din OptiBay.

hade en liten tanke angående det du (och andra) nämnde om problem som kan uppstå med SSD i optibay (sata-3)..

vad är dessa problem? hur märker jag av dem?
det jag vill komma till är alltså om det kan vara sådana problem som man (jag som inte är jätteinsatt i sådant här) inte märker av men som ändå på något sätt är skadligt/dåligt för dator och/eller ssd?

Ursprungligen av mjewl:

hade en liten tanke angående det du (och andra) nämnde om problem som kan uppstå med SSD i optibay (sata-3)..

vad är dessa problem? hur märker jag av dem?
det jag vill komma till är alltså om det kan vara sådana problem som man (jag som inte är jätteinsatt i sådant här) inte märker av men som ändå på något sätt är skadligt/dåligt för dator och/eller ssd?

Problemen som kan uppstå är inte enbart relaterat till optibay som jag förstår det.

Dessa problem är inte skadliga för någon av dina enheter - vare sig SSD eller MacBook. Det som kan hända är att du får frysningar där du vanligtvis inte får det, och då ofta/hela tiden.

Om du inte märker av detta så har du, som de flesta, inte problemet med din enhet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Problemen som kan uppstå är inte enbart relaterat till optibay som jag förstår det.

Dessa problem är inte skadliga för någon av dina enheter - vare sig SSD eller MacBook. Det som kan hända är att du får frysningar där du vanligtvis inte får det, och då ofta/hela tiden.

Om du inte märker av detta så har du, som de flesta, inte problemet med din enhet.

ok, frysningar (badbollar) får jag ibland ändå av någon anledning

ok, så det är ganska stor risk för att det inte fungerar då? (tolkade "tur" som att det är väldigt vanligt att det inte funkar)

kanske är säkrast att köpa en sata-2 istället? för det var bara sata-3 som strula va?
man får väl oavsett endast sata-2 hastighet så att köpa sata-3 är ju ändå lite meningslöst i det avseendet.

Bevaka tråden