Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norge nekar Apple att göra 3D-karta av Oslo

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple får inte tillstånd att flyga över Oslo för att samla in 3D-data till sina kartor och samarbetar nu med den amerikanska ambassaden i Norge för att hitta en lösning på problemet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-08-12 11:01

?

Andra länder har löst det genom att censurera allt som regeringen bedömer är känsligt. Det sker helt efter regeringens krav. Google har säkert redan rutiner klara för sådant här, eftersom det är vanligt att länder ställer sådana krav. Fattar inte att han inte redan vet det här. Det är ju praxis på både Google Maps och Bing Maps. Sedan flera år tillbaka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-12 11:10
Ursprungligen av JND:

?

Andra länder har löst det genom att censurera allt som regeringen bedömer är känsligt. Det sker helt efter regeringens krav. Google har säkert redan rutiner klara för sådant här, eftersom det är vanligt att länder ställer sådana krav. Fattar inte att han inte redan vet det här. Det är ju praxis på både Google Maps och Bing Maps. Sedan flera år tillbaka.

Var står det någonstans att dom inte vet? Längre ner i artikeln står det att i Sverige är det censurerat men inte i Danmark.
Så jag drar slutsatsen att Apple inte ens får ta bilder och censurera dom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-12 11:19

Och vad hjälper detta mot i praktiken? Vill terrorist X rekognicera inför dåd är det väl bara att skicka upp sin egen drönare?
Att Danmark inte censurerat sina kåkar beror antagligen på att de gjort ett aktivt drag, som tex fejka vyn så att den inte stämmer med verkligheten. Kanske flyttat kåken 10m i en riktning för att förvilla?

Ursprungligen av lappen71:

Var står det någonstans att dom inte vet? Längre ner i artikeln står det att i Sverige är det censurerat men inte i Danmark.
Så jag drar slutsatsen att Apple inte ens får ta bilder och censurera dom.

Jo precis så, Norge verkar inte vilja lämna ut högupplösta bilder till "USA".

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-08-12 11:48
Ursprungligen av lappen71:

Var står det någonstans att dom inte vet? Längre ner i artikeln står det att i Sverige är det censurerat men inte i Danmark.
Så jag drar slutsatsen att Apple inte ens får ta bilder och censurera dom.

Det här stycket tänkte jag på:

Citat:

Norges försvarsminister säger att de ska göra en internutredning för att fundera på hur de ska ställa sig till den här typen av frågor i framtiden och ska då samtidigt passa på att undersöka hur grannländerna löst problemet.

Jag tycker att just det är rätt uppenbart. Som sagt:

Citat:

I Apples hemland USA finns ingen flyover-vy över Vita huset, försvarsdepartementet eller CIA:s huvudkvarter, skriver Aftenposten. I Stockholm är säkerhetspolisens huvudkvarter censurerat, medan motsvarigheterna i Köpenhamn finns med.

Jag menar -- vaddå undersöka? Det framgår ju redan. De löste problemet genom att inte ens tillhandahålla lågupplösta bilder, utan inga bilder på känsliga platser överhuvudtaget. Och just detta är praxis sedan flera år tillbaka på allehanda karttjänster.

Internutredningar? Hur bestämde man när USA-baserade Google skaffade flygbilder över Oslo?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-12 11:52
Ursprungligen av JND:

Det här stycket tänkte jag på:
Jag tycker att just det är rätt uppenbart. Som sagt:
Jag menar -- vaddå undersöka? Det framgår ju redan. De löste problemet genom att inte ens tillhandahålla lågupplösta bilder, utan inga bilder på känsliga platser överhuvudtaget. Och just detta är praxis sedan flera år tillbaka på allehanda karttjänster.

I Danmark fick dom ta bilder och hur vet du hur det i andra länder med känsliga byggnader?
Eller tror du att alla länder har samma policy?

Enligt mig så är det löjligt att inte låta dom ta bilder men censurera.
Rent utav censurera fel byggnad för att förvirra en framtida robotattack!!!!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-08-12 11:54
Ursprungligen av lappen71:

I Danmark fick dom ta bilder och hur vet du hur det i andra länder med känsliga byggnader?
Eller tror du att alla länder har samma policy?

Enligt mig så är det löjligt att inte låta dom ta bilder men censurera.
Rent utav censurera fel byggnad för att förvirra en framtida robotattack!!!!

Alla har inte samma policy. Men det MÅSTE ju finnas en policy i Norge för det här redan. Oslo stad är väldokumenterad på diverse håll på Internet med satellitbilder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-12 11:57
Ursprungligen av JND:

Alla har inte samma policy. Men det MÅSTE ju finnas en policy i Norge för det här redan. Oslo stad är väldokumenterad på diverse håll på Internet med satellitbilder.

Så om Norge är väldokumenterat på diverse håll så varför får inte Apple tillåtelse att ta bilder.
Gör det ändå mer förbryllande.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-08-12 12:01

Jag kan bara anta att det plötsliga behovet av en utredning och undersökningar av hur andra "gör det" idag ska sättas i sammanhanget "nu så här efter PRISM-skandalen" eller något? För nytt är ju inte detta med satellitbilder i Oslo på servrar i USA: både Virtual Earth-servrar (marknadsfört som Bing Maps och används nog också av Nokia/Ovi Maps) och Google Maps är baserade där.

Det var detta jag tyckte sken igenom som mest intressant i artikeln. Menar utredningar av satellitbilder år 2013...

Ursprungligen av lappen71:

Rent utav censurera fel byggnad för att förvirra en framtida robotattack!!!!

Har man sådana resurser lär man inte använda Apples kartor... men det skulle vara intressant att se konflikten när den landar i Berlin istället...

Ursprungligen av JND:

Jag kan bara anta att det plötsliga behovet av en utredning och undersökningar av hur andra "gör det" idag ska sättas i sammanhanget "nu så här efter PRISM-skandalen" eller något? För nytt är ju inte detta med satellitbilder i Oslo på servrar i USA: både Virtual Earth-servrar (marknadsfört som Bing Maps och används nog också av Nokia/Ovi Maps) och Google Maps är baserade där.

Det var detta jag tyckte sken igenom som mest intressant i artikeln. Menar utredningar av satellitbilder år 2013...

Misstänker också att det är någon form av protest mot att USA övervakar oss via företag som Apple.

Ursprungligen av Luftvargen:

Misstänker också att det är någon form av protest mot att USA övervakar oss via företag som Apple.

Tror snarare det har med terrorattentaten i Norge för två år sedan.

Ursprungligen av Mikael E:

Tror snarare det har med terrorattentaten i Norge för två år sedan.

Det är möjligt, fast på vilket sätt hindrar det terrorister från att använda existerande kartor eller scouta målen själva?

Apple behöver inte flyga över Oslo för att fixa kartan, man har den redan.

Det lär ju inte handla om att Norge inte vill lämna ut känsliga kartdata till USA, eftersom båda länderna är med i NATO och redan har tillgång till allt sådant om varandras territorium. Norge tillämpar helt enkelt en överdriven försiktighetsprincip. Att inte låta Apple fotografera hindrar inte den som är beredd att lägga mer än 5 minuter på att planera ett terrordåd.

Ursprungligen av keptang:

Apple behöver inte flyga över Oslo för att fixa kartan, man har den redan.

Jo jag såg det där, av nån anledning vill de flyga igen? Oklart varför.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-12 14:46

Det är inte så enkelt att Google m fl inte frågar först? Nu kanske Apple frågar, och då måste någon svara, något….

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-12 15:27
Ursprungligen av reboot81:

Och vad hjälper detta mot i praktiken? Vill terrorist X rekognicera inför dåd är det väl bara att skicka upp sin egen drönare?
Att Danmark inte censurerat sina kåkar beror antagligen på att de gjort ett aktivt drag, som tex fejka vyn så att den inte stämmer med verkligheten. Kanske flyttat kåken 10m i en riktning för att förvilla?

Blir du ertappad med en sådan över en känslig byggnad får du nog spendera viss tid för att svara på frågor från säkerhetstjänsten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-12 23:53
Ursprungligen av timofej:

Blir du ertappad med en sådan över en känslig byggnad får du nog spendera viss tid för att svara på frågor från säkerhetstjänsten.

Och i ett förhör har man således inget att riskera. Skulle det däremot vara en seriös taliban som rekar så sitter han dolt i en bil eller på distans. Och åker inte fast. Lite det som är grejen med drönare. Eller RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) som Transportstyrelsen inte ville benämna dessa än.

Självklart måste norska myndigheter ifrågasätta denna kartläggning med hänsyn till händelsen den 22 juli 2011.
Men de måste finna ett sätt att förklara för deras medborgare att man inte kan bekämpa terrorism genom att strypa tillgången till kunskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 08:55
Ursprungligen av reboot81:

Och i ett förhör har man således inget att riskera. Skulle det däremot vara en seriös taliban som rekar så sitter han dolt i en bil eller på distans. Och åker inte fast.

Min poäng var att det är betydligt säkrare att använda färdiga fly over bilder jämfört med att dra till sig uppmärksamhet och riskera att bli upptäckt.

Det här gör det ännu mer intressant:
http://www.osloby.no/nyheter/Loven-som-hindre...

Inte så förvånande- allt är f*n förbjudet i Norge.

Det här är en del i hämnden för att USA för några år sedan lurade på Norge några jädrigt dyra stridsflygplan...

Lite mer seriöst så har ju Norge faktiskt genomlidit ett ganska stort terrordåd i centrala Oslo - till skillnad från både Stockholm och Köpenhamn. Det kan vara en bakomliggande orsak till att nu man väljer att utnyttjar den lag som tydligen stiftades redan 2005. Det kan finnas en rädsla för att det går att planera framtida attacker via allt för detaljerade kartor/vyer.

Ursprungligen av martinator:

Det här är en del i hämnden för att USA för några år sedan lurade på Norge några jädrigt dyra stridsflygplan...

Lite mer seriöst så har ju Norge faktiskt genomlidit ett ganska stort terrordåd i centrala Oslo - till skillnad från både Stockholm och Köpenhamn. Det kan vara en bakomliggande orsak till att nu man väljer att utnyttjar den lag som tydligen stiftades redan 2005. Det kan finnas en rädsla för att det går att planera framtida attacker via allt för detaljerade kartor/vyer.

Lagen ifråga avskaffades 2005. Det är det som är det lustiga i sammanhanget. Man har stött sig på en upphävd lagstiftning som inte kommer att ersättas förrän 2017 och under tiden gäller övergångsbestämmelser.

Sorry läste fel, men oavsett så tror jag att Breivik kan ha med saken att göra.
/m

1
Bevaka tråden