Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup för mindre företag

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-10 16:29

Jag är på jakt efter tips på backup-lösning för mitt företag och skulle uppskatta lite hjälp. Jag har googlat runt en hel del men inte hittat någon bra lösning.

Vi har idag 10-15 macar, främst laptops (oftast kopplade till TD så de har ethernet) som gör backups till två st. 2TB Time Capsules. Problemet är att Time Machine havererar titt som tätt. Vissa av datorerna slutar göra backup av diverse anledningar. Ibland står det att disken redan används och ibland blir det andra fel. Det jag gillar med Time Machine är att det är väldigt lätt att återställa en dator, och all konfiguration som fanns på den bibehålls. Vi har fått datorer stulna, och vid något tillfälle har en gått sönder, men vi har alltid varit back-on-track snabbt tack vare det. Så i grunden gillar jag det, men eftersom det inte alltid fungerar så bra så misstänker jag att våra Time Capsules blir överbelastade hela tiden eller att Time Machine / Time Capsules helt enkelt inte är gjorda för annat än hemmabruk.

Jag har kollat på Carbon Copy Cloner, SuperDuper! och ChronoSync, som säkerligen alla är bra. Problemet är att jag inte vet exakt vad som ska backas upp. I Time Machine backas allting upp (utom vår Dropbox, eftersom den har backup på annat håll). I de nyss nämnda mjukvarorna ska man välja vad som backas upp. Hur vet jag att om datorn sedan går sönder är det bara att återställa filerna? Kommer all konfig med osv? Det är här jag är lite kluven. Dessutom vet jag inte om de rullar på i bakgrunden lika bra som Time Machine gör. Jag vill helst att det sker löpande på alla datorer och inte är i vägen. Det viktigaste att ha backup på är alla system- och programinställningar, inte arbetsdokument osv eftersom det hanteras av Dropbox.

Eller - kan det vara Time Capsules som bara blir för överbelastade? Hade en NAS-lösning fungerat bättre med Time Machine?

Jag hittar som sagt inte mycket resurser/erfarenheter kring detta så all hjälp skulle uppskattas!

Senast redigerat 2013-08-10 16:53

http://www.crashplan.com/

Du kan köra backup mot extern hårddisk, mot NAS, mot andra datorer i nätverket, mot molnet. Allt samtidigt om du vill. Och i vilka kombinationer du vill. För en rimlig peng.

Senast redigerat 2013-08-10 20:01

Håller med Jesper ovan, kika på CrashPlan.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-08-10 20:19

Efter att ha kört CrashPlan i snart ett år så håller jag definitivt med om att det är det ni skall köra. Titta på CrashPlan PROe som innebär att du sätter upp din egen server och backupar mot. Den kostar ca 500 kr/anv och år och varje användare kan ha 4 enheter som backupas (mao kostar varje dator 125 kr/år i licenskostnad om du låter flera datorer dela på samma användare).

I ditt fall antar jag att du kommer att ha backupservern på jobbet men du skulle även kunna placera den på något annat ställe för att ha en backup off-site ifall det blir inbrott/brand/etc där de backupade datorerna står. Det är bara förändringar som skickas över nätet så det drar inte så mycket bandbredd.

Själv låter jag mina kunder köra backupen över Internet till min CrashPlan PROe server. Det sker kontinuerligt även när de är på resande fot eller hemma.

Det finns även svenska backupleverantörer som erbjuder backup för en rimlig peng. Tex https://onlinebackup.se från CityNetwork men jag har inte provat någon av dem. Tänk på att välja en leverantör som ligger i närheten geografiskt så att du kan få en disk utbudad med allt data som skall återställas. Det tar tid att läsa tillbaka 100GB över Internet.

Observera att Crashplan har möjligheten att gratis köra backup mellan datorer men det är bara för privatpersoner och inte företag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-11 14:57

Ok, alla verkar ju enhetligt tycka att Crashplan är bäst. Jag får helt enkelt ta och köra lite tester med min egen dator för att utvärdera. Min oro med molnbaserade backuplösningar har varit att det kommer ta väldigt lång tid att göra inkrementiella backups, i jämförelse med att göra det mot en NAS eller liknande. Men om de har båda varianter så verkar det ju väldigt lovande.

Vad ska man göra backup på för att det ska motsvara Time Machine?

Senast redigerat 2013-08-11 15:08

Du behöver inte använda molnfunktionen om du inte vill.
Kika på deras sida.

Du kan ha en maskin med lite extra lagring som kör CrashPlan och klienterna har denna som backup-destination.
Komplettering med CrashPlan-molnet är såklart trevligt, att ha en offsite-backup.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-03 10:00

Har börjat testa det nu. Är det någon som vet vilka mappar man bör inkludera för att det ska bli så likt Time Machine som möjligt? Dvs. så att keychain, programdata osv också sparas.

1
Bevaka tråden