Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att återställa MBP med ML

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Jag har en 13" Macbook Pro (mid 2010) som kör(de) OS 10.8.4 och jag har nu fastnat i ett återställningsförsök. Jag började med att formatera om hårddisken via Skivverktyg i återställnings-gränssnittet. Formateringen gick bra och det är nu jag stöter på patrull.

När jag lämnar Skivverktyg för att gå till "Installera om OS X" möts jag i nästa steg av texten "Den här kopian av programmet Installera om OS X Mountain Lion är skadad och kan inte användas till att installera OS X." Det enda alternativet jag får här är "OK" och jag kommer då bara tillbaka till själva "start-menyn".

Jag har alltså inget OS kvar och nu vet jag inte hur jag ska göra för att få in ett nytt. SL-skivan som följde med kan tydligen inte heller användas...

Hoppas det är någon som sitter på lite hjälpsam kunskap i ärendet!

//Albert

Senast redigerat 2013-08-09 19:16

Kan vara återställningspartionen som har tagit stryk. Har du en till Mac där du kan skapa en USB-sticka med OS:et?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan vara återställningspartionen som har tagit stryk. Har du en till Mac där du kan skapa en USB-sticka med OS:et?

Kanske något sånt! Nej, jag har ingen annan dator alls här... Finns det ett annat sätt tro?

Ursprungligen av albertolsson:

Kanske något sånt! Nej, jag har ingen annan dator alls här... Finns det ett annat sätt tro?

Inget som jag känner till dessvärre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-09 21:46

Går det inte att återställa genom internet?

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-09 21:55

Kan du inte följa detta: http://osxdaily.com/2011/06/30/deleting-the-mac-os-x-10-7-lion-recovery-hd-partition/ ?

och sedan installera SL (följt av uppgradering till Lion / Mountain Lion)

Ursprungligen av lappen71:

Går det inte att återställa genom internet?

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale...

Möjligt! Men när jag läste det tidigare tänkte jag att min dator nog inte lyder under "...använder nya Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion eller OS X Mountain Lion blev allmänt tillgängliga..." då den levererades med SL.

Lite längre ner står "Vissa datorer som inte levererats med OS X Lion eller OS X Mountain Lion installerat kan ha en programuppdatering tillgänglig för att använda Lion Internetåterställning." Den uppdateringen vet jag inte om jag har, det är inget jag själv laddat ned iaf.

Men det skulle ju vara värt att testa ändå, eftersom återställningspartionen inte verkar vara mycket till hjälp nu. Det bästa måste väl då vara att radera hela hårddisken? Någon idé om hur detta skulle kunna gå till utan en andra dator och utan att ta ut hårddisken? Kanske är oundvikligt?

Ursprungligen av albertolsson:

Möjligt! Men när jag läste det tidigare tänkte jag att min dator nog inte lyder under "...använder nya Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion eller OS X Mountain Lion blev allmänt tillgängliga..." då den levererades med SL.

Lite längre ner står "Vissa datorer som inte levererats med OS X Lion eller OS X Mountain Lion installerat kan ha en programuppdatering tillgänglig för att använda Lion Internetåterställning." Den uppdateringen vet jag inte om jag har, det är inget jag själv laddat ned iaf.

Men det skulle ju vara värt att testa ändå, eftersom återställningspartionen inte verkar vara mycket till hjälp nu. Det bästa måste väl då vara att radera hela hårddisken? Någon idé om hur detta skulle kunna gå till utan en andra dator och utan att ta ut hårddisken? Kanske är oundvikligt?

Annars kan du blåsa hela disken och installera SL via skivan du fick med. Sedan uppdatera via AS. Radera disken gör du via Skivverktyg.

Ursprungligen av mattiL:

Kan du inte följa detta: http://osxdaily.com/2011/06/30/deleting-the-mac-os-x-10-7-lion-recovery-hd-partition/ ?

och sedan installera SL (följt av uppgradering till Lion / Mountain Lion)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars kan du blåsa hela disken och installera SL via skivan du fick med. Sedan uppdatera via AS. Radera disken gör du via Skivverktyg.

Det verkar inte gå att formatera hela disken i Skivverktyg barbapappa_86, det hade varit smidigt. Jag får prova mattiLs tips!

Ska försöka med detta. Tack så länge så återkommer jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-10 11:00
Ursprungligen av albertolsson:

Det verkar inte gå att formatera hela disken i Skivverktyg

Du ska markera hela disken i vänsterkolumnen i Skivverktyg (inte en underpartition) och välja fliken Radera. Då bör det fungera.

Ursprungligen av IngoX:

Du ska markera hela disken i vänsterkolumnen i Skivverktyg (inte en underpartition) och välja fliken Radera. Då bör det fungera.

Jag vill minnas att jag försökte det men att det inte var möjligt att trycka på Radera med hela disken markerad. Men jag ska absolut kolla igen!

Jag gjort internet återställning på en 2010 MacBook Pro och en 2011 så testa det kan inte går fel iaf, dock så var jag tvungen att gå via kabel det kunde inte hitta mitt trådlösa bara mina grannars konstigt nog men sedan gock det som smort!

Lycka till

Ursprungligen av Yellowtown:

Jag gjort internet återställning på en 2010 MacBook Pro och en 2011 så testa det kan inte går fel iaf, dock så var jag tvungen att gå via kabel det kunde inte hitta mitt trådlösa bara mina grannars konstigt nog men sedan gock det som smort!

Lycka till

Men hur gjorde du ens? Raderade du återställningspartionen och så rullade den igång det av sig själv?

Ursprungligen av mattiL:

Kan du inte följa detta: http://osxdaily.com/2011/06/30/deleting-the-mac-os-x-10-7-lion-recovery-hd-partition/ ?

och sedan installera SL (följt av uppgradering till Lion / Mountain Lion)

Verkar inte fungera, antar att det är för att jag är i återställningsläget?

Att markera heka disken och radera vill den inte heller gå med på:

Vad fasen gör jag nu då tro?

Man får inte radera disk när man bootar upp från Internet recovery.

Enda sättet att faktiskt kunna ta bort alla partitioner är att köra installation från USB-sticka.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-10 14:07

Har du inte en SL DVD du kan starta från?

Ursprungligen av mattiL:

Har du inte en SL DVD du kan starta från?

Jo, nu fick jag tag på den och kunde starta från den. Raderade hela HDDn och installerade SL för att sedan uppdatera till ML. Så allt gick bra, tack för all hjälp!

Jag har å andra sidan problem med t.ex. Boot Camp som säger att jag behöver uppdatera min Boot-ROM för att kunna användas, men enligt Apple (http://support.apple.com/kb/HT1237) har jag den senaste.
SMCn borde dock kunna uppdateras från 1.62f6 till 1.62f7, men det vill inte App Store riktigt. Uppdateringen finns, datorn installerar och startar om - men allt är oförändrat ändå, trots många försök.

Är jag dum?

Albert

1
Bevaka tråden