Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring Mac mini som server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beslutat mig att försöka minska på strulet så det får bli en diskussions serie i 3 delar, med start inom hårdvara.

Funderar på att skaffa mig en Mac mini för att köra som server, har förstått att det finns speciella "server" varianter med dubbla interna diskar, men visst går det att skruva in en till (2.5" ?) disk i en vanlig mini?

Hur mycket minne bör jag stoppa in för att OSX server ska trivas?
Det kommer inte att vara någon direkt last utan vi är några användare som vill dela kalender/kontakter/epost och lite dokument.

Är det något annat jag behöver tänka på?
Funderar på att köpa en beggad från 2010 - 2011 då de verkar var rätt överkomliga i pris.

Tack på förhand
Johan

Du kan sätta in en extra disk (2,5") i den vanliga, lite småbökigt och du behöver ett kit har jag för mig, http://www.ifixit.com/Apple-Parts/Mac-Mini-Du...
Så mycket minne som möjligt, det är billigt.

Annars är det väl bara att köra på.

Ursprungligen av northswede:

Har beslutat mig att försöka minska på strulet så det får bli en diskussions serie i 3 delar, med start inom hårdvara.

Funderar på att skaffa mig en Mac mini för att köra som server, har förstått att det finns speciella "server" varianter med dubbla interna diskar, men visst går det att skruva in en till (2.5" ?) disk i en vanlig mini?

Hur mycket minne bör jag stoppa in för att OSX server ska trivas?
Det kommer inte att vara någon direkt last utan vi är några användare som vill dela kalender/kontakter/epost och lite dokument.

Är det något annat jag behöver tänka på?
Funderar på att köpa en beggad från 2010 - 2011 då de verkar var rätt överkomliga i pris.

Tack på förhand
Johan

Varför kör ni inte åtminstone kalender/kontakter/e-post via Google Apps? Mindre strul och bättre uptime

edit: Klart billigare också.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Varför kör ni inte åtminstone kalender/kontakter/e-post via Google Apps? Mindre strul och bättre uptime

edit: Klart billigare också.

Gjorde det tidigare, men av diverse anledningar vill jag bli mer privat.
I övrigt så har du helt rätt i att google app's fungerar riktigt bra och är billigt!

1
Bevaka tråden