Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac från 2008. Går den att rädda? Är det värt det?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-07 14:14

Har tröskat på med min gamla iMac från 2008 i väntan på att de nya ska få bättre WiFi likt MacBook Air har fått.

Sedan något år tillbaka har den känts ganska darrig och jag skaffade därför en extern SSD ansluten via FW. Hittills har jag kunnat välja jag om jag vill starta från HD, Bootcamp eller extern SSD, but no more!

Det började med att HD låste sig och stod med äpplet och snurrsymbolen. Har backup med Time Machine så det var ganska lugnt.
Startade med Firewire till MacBook Air och reparerade HD med först skivverktyget och sedan Disk Warrior, men utan framgång i något fall. Både HD och Bootcamp syntes vid uppstart men ingen av dem ville starta. Filerna gick att se och läsa i Finder vid uppstart från externa SSDn, men det gick segt som attan att läsa och öppna filer. Allt på SSDn fungerade fortfarande perfekt och blixtsnabbt, men nu krånglar den också.

Det tar 15-20 minuter att starta från SSD mot normalt 20 sekunder. Först äpple och snurrsymbol länge, länge. Sedan blå skärm länge, länge och sedan hoppar den igång. Allt på SSDn fungerar sedan snabbt och bra när den väl är igång. Disken är felfri enligt skivverktyget men det finns ett tiotal behörighetsfel. Skivverktyget säger sig rätta till behörighetsfelen, men de finns kvar när jag kör kontrollen igen.

Nu syns inte längre HD och Bootcamp i Finder, inte heller om jag startar via MB Air och Firewire. Säker start går inte att göra och inte heller start från installationsskiva (märkligt!?!). Jag har provat allt (?) som finns om detta på Apple Supportsidorna inklusive återställning av PRAM, men inget hjälper.

Vad tror ni är problemet/problemen? Går det att rädda och är det värt det i så fall?

Tacksam för all tankehjälp som kan fås. Jag är ute på rätt hal is känner jag, och tunn är den också...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-07 22:51

Låter som om din hårddisk har gett upp.
Efter att du har startat på din SSD, har du valt Startskiva under Systeminställningar då?
Troligen ligger OSX och försöker läsa din hårddisk, vilket den inte lyckas med, så det du kan göra är nog att koppla ur den. Vilket betyder att du måste öppna datorn (kolla på ifixit hur man gör).

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-08 04:51
Ursprungligen av kenjon:

Låter som om din hårddisk har gett upp.
Efter att du har startat på din SSD, har du valt Startskiva under Systeminställningar då?
Troligen ligger OSX och försöker läsa din hårddisk, vilket den inte lyckas med, så det du kan göra är nog att koppla ur den. Vilket betyder att du måste öppna datorn (kolla på ifixit hur man gör).

Ja, jag har valt Startskiva under Systeminställningar. Det tar dock lika lång tid att starta med alt-tangenten nedtryckt och sedan "välja" SSDn som är det enda alternativet numera.

Jag tror också att hårddisken lagt av, men något annat knas är det förmodligen också. Varför går det t ex inte att starta med installationsskivan för OS X 10.4.6? Om jag minns rätt så använde jag den skivan när jag installerade operativet på SSDn för att sedan göra samma uppdateringar via nätet som jag hade/har på den inbyggda hårddisken (Version 10.6.8)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-08 09:36

Att starta på skiva tar lång tid, plus att den fortfarande försöker med din trasiga hårddisk, så räkna med att få vänta en halvtimma… Dessutom kan den försöka med hårddisken flera gånger under uppstartsprocessen, så det tar låååång tid.
Hör du om skivspelaren snurrar när du försöker starta med DVDn?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-08 10:30

Den ger i alla från sig några ljud och spottar ur sig skivan. Oftast blir det sedan en grå blinkande mappikon med vitt frågetecken som står så tills jag stänger av med strömknappen. Vid ny uppstart återkommer den blinkande mappikonen oavsett om jag har startskiva istoppad eller inte. Enda sättet att komma igång nu är att helt sonika dra ur firewirekabeln till SSDn och sätta tillbaka den igen, alltså med strömmen på. Det känns inte riktigt bra men det tvingar fram äpplet och snurrsymbolen.

Sedan står den så ett tag, går över till blå skärm efter en evighet och slutligen efter en ny evighet hoppar den igång. Sedan funkar allt snabbt och bra, precis som det ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-08 12:36

Det är nog bara att öppna datorn och koppla bort/byta den interna disken.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-08 14:08
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog bara att öppna datorn och koppla bort/byta den interna disken.

Jag var just och lämnade in den för hårddiskbyte. Det är bara en timmes jobb max för en serviceverkstad. Även om instruktionerna på iFixit är glasklara så är det lite pill att demontera en så slimmad konstruktion. Tack för ditt intresse; jag berättar såklart hur det gått när datorn är tillbaka. Håll tummarna för att det funkar!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-08 17:04

Fick just besked att den redan är klar. Ny intern SSD installerad, OS X 10.6.8 på plats och deras tester OK.

Låter ju lovande. 3 000 kr kostar kalaset. Hämtar den imorgon och provkör själv så får vi se...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-08 17:43

Hur stor SSD?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-08 17:54

250 GB, det var den som fanns på lager...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-08 17:56

Då tycker jag 3000 är rätt OK pris

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-09 12:01

Nu är den gamla iMacen på plats med nyinstallerad SSD från Samsung.

Allt verkar fungera, snabbt och smärtfritt. Startar på 18 sekunder från treklangen.

Skönt med en ren dator. Nu ska jag fundera på vad som ska föras över från min Time Machine-kopia av gamla hårddisken...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-09 12:31

Helt klart värt pengarna. Måste kännas som en ny maskin med SSD-speeden?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-08-09 13:22
Ursprungligen av onnyt:

Helt klart värt pengarna. Måste kännas som en ny maskin med SSD-speeden?

Det var absolut värt pengarna. Att starta t ex Chrome eller Mail eller Kalendern sker momentant. Klick så är de igång. Mkt skön känsla!
Har inga tunga applikationer installerade ännu, men ska börja återföra mina Adobeprogram. De tyngsta där brukade stå och harva en bra stund med gamla hårddisken. Borde gå betydligt snabbare nu. (Kör bl a Flash, Illustrator och Dreamweaver på MB Air och de startar ju härligt snabbt där...)

Byte till SSD i iMac 2008

Ursprungligen av robalm:

Nu är den gamla iMacen på plats med nyinstallerad SSD från Samsung.

Allt verkar fungera, snabbt och smärtfritt. Startar på 18 sekunder från treklangen.

Skönt med en ren dator. Nu ska jag fundera på vad som ska föras över från min Time Machine-kopia av gamla hårddisken...

Man blir avis, jag sitter i samma båt som dig, har en iMac från 2008 då jag gick i pension men nu har min HD på 3 TB krånglat, det går inte att reparera. Jag bytte till 3 TB HD för något år sen: https://plus.google.com/u/0/photos/102612010048385545204/albums/5572738130155412657 meckigt? Ja det var meckigt men intressant och det fungerade. Men går det att sätta in en mindre SSD än min 3TB HD? Kan man välja från TM vad man vill föra över till den mindre?
Egentligen skulle jag vilja börja om men det är mailen som jag främst vill ha med mig till den nya SSD-disken, resten bilder, dokument m.m. har jag på 2 externa diskar som en extra backup, försiktig som man blivit som pensionär...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-17 10:43

Med hjälp av flyttassistenten kan du i efterhand välja vilka delar av systemet du vill flytta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-17 12:06

Kör du inte IMAP på mailen?

Ursprungligen av andas:

Med hjälp av flyttassistenten kan du i efterhand välja vilka delar av systemet du vill flytta.

När jag köpte min iMac 2008 så fanns naturligtvis Flyttassistenten men vad skulle man med den till då...

Ursprungligen av kenjon:

Kör du inte IMAP på mailen?

Nej Comhem tillhandahåller inte den servicen, tyvärr, då måste jag kanske byta operatör/server?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-17 12:30

Det tycker jag absolut att du bör göra. Och skaffa en emailtjänst som inte är knuten till en Internetoperatör. Det kan ju hända att du flyttar någon gång, och då kanske inte ComHem finns tillgängligt i den bostaden.

Ursprungligen av kenjon:

Det tycker jag absolut att du bör göra. Och skaffa en emailtjänst som inte är knuten till en Internetoperatör. Det kan ju hända att du flyttar någon gång, och då kanske inte ComHem finns tillgängligt i den bostaden.

"Risken" att vi flyttar efter att ha bott här sen 15 feb, 1974 är liten just nu men... man blir ju äldre...

Då uppstår ett nytt problem, hur kan man exportera alla mail som jag har i Macmail till en eventuellt ny operatör som har IMAP, hur går det till, är det möjligt?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-18 11:54
Ursprungligen av Mc Tommy:

"Risken" att vi flyttar efter att ha bott här sen 15 feb, 1974 är liten just nu men... man blir ju äldre...

Då uppstår ett nytt problem, hur kan man exportera alla mail som jag har i Macmail till en eventuellt ny operatör som har IMAP, hur går det till, är det möjligt?

Jag har iCloud och då är det bara att dra mail du vill flytta till valfri mapp på iCloudkontot. Funkar för mig i alla fall.

Tänkte inte på det... var det någon som sa, klart jag har iCloud det har väl alla människor!

1
Bevaka tråden