Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämtade dokumentmappen borta...

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 12:52

Som rubriken säger så har min mapp, den som ligger nere till höger försvunnit..? Hur får jag tillbaka den..?

Drar dit den från Finder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 13:07
Ursprungligen av keptang:

Drar dit den från Finder?

Haha... Så enkelt det kan vara..:) Men nu ligger andra dokument i den jämfört med de siste som det var innan. Nu ligger det en blandning av dokument från nyligen hämtade till ganska gamla. Men det gör iofs inte så mycket. Det viktiga är att den är tillbaka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-05 19:55

Hämtade dokumentmapp finns väl inte? Hämtade filer är en mapp, och Dokument är en annan mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 21:33
Ursprungligen av kenjon:

Hämtade dokumentmapp finns väl inte? Hämtade filer är en mapp, och Dokument är en annan mapp.

Den som ligger två bort från papperskorgen då..? Svårt att veta exakt vad en sak som inte finns heter..:) Men hur som helst. Det är väl där hämtade dokument hamnar oavsett vad den heter..?

Hämtade filer hamnar i mappen Hämtade filer. Mappen har en pil som ikon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 23:41

Jag får för mig att något har förändrats... Tidigare så tror jag att bara hämtade dokument, typ bilder lade sig i den "mapp" som försvann från dock-bar. @keptang s råd tolkade jag som att i Finder dra dokument till dock-bar. Men nu hamnar alla dokument jag sparar där. Jag tror inte det var så tidigare. Men det måst ju i princip de flesta med Mac veta hur det är... Inklusive jag själv. Men som så ofta när något försvinner blir man osäker på hur det var.

Kan du ladda upp en bild på hur det ser ut? Jag förstår inte riktigt vad du skriver.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 00:10
Ursprungligen av xms67:

Jag får för mig att något har förändrats... Tidigare så tror jag att bara hämtade dokument, typ bilder lade sig i den "mapp" som försvann från dock-bar. @keptang s råd tolkade jag som att i Finder dra dokument till dock-bar. Men nu hamnar alla dokument jag sparar där. Jag tror inte det var så tidigare. Men det måst ju i princip de flesta med Mac veta hur det är... Inklusive jag själv. Men som så ofta när något försvinner blir man osäker på hur det var.

Nej du skulle väl dra mappen "Hämtade filer" till dockan?

Ursprungligen av xms67:

Jag får för mig att något har förändrats... Tidigare så tror jag att bara hämtade dokument, typ bilder lade sig i den "mapp" som försvann från dock-bar. @keptang s råd tolkade jag som att i Finder dra dokument till dock-bar. Men nu hamnar alla dokument jag sparar där. Jag tror inte det var så tidigare. Men det måst ju i princip de flesta med Mac veta hur det är... Inklusive jag själv. Men som så ofta när något försvinner blir man osäker på hur det var.

Du ska dra din hämtade filer/download-mapp dit såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 10:06
Ursprungligen av keptang:

Du ska dra din hämtade filer/download-mapp dit såklart.

Hoppas du ursäktar min okunnighet. Men jag öppnade finder. Därifrån drog jag mappen dokument ned till högra delen av dock. Så långt allt bra. Men var det så tidigare att alla dokument hamnade där..? Jag har fått för mig att det bara var hämtade dokument tidigare. Tex så laddar jag ned en hel del bilder från nätet och de brukade ligga där. Men om jag kommer ihåg rätt, inte om jag skrev ett worddokument och sparar. Nu ligger även worddokumentet där.

Ursprungligen av xms67:

Hoppas du ursäktar min okunnighet. Men jag öppnade finder. Därifrån drog jag mappen dokument ned till högra delen av dock. Så långt allt bra. Men var det så tidigare att alla dokument hamnade där..? Jag har fått för mig att det bara var hämtade dokument tidigare. Tex så laddar jag ned en hel del bilder från nätet och de brukade ligga där. Men om jag kommer ihåg rätt, inte om jag skrev ett worddokument och sparar. Nu ligger även worddokumentet där.

Det är inte mappen "Dokument" du ska dra till dockan utan mappen "Hämtade filer"/"Download" eller vad du nu kallar den

Mappen du ska dra till dockan ska ha en ikon som ser ut ungefär såhär:

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 11:58
Ursprungligen av xms67:

Hoppas du ursäktar min okunnighet. Men jag öppnade finder. Därifrån drog jag mappen dokument ned till högra delen av dock. Så långt allt bra. Men var det så tidigare att alla dokument hamnade där..? Jag har fått för mig att det bara var hämtade dokument tidigare. Tex så laddar jag ned en hel del bilder från nätet och de brukade ligga där. Men om jag kommer ihåg rätt, inte om jag skrev ett worddokument och sparar. Nu ligger även worddokumentet där.

Läser du ens dom svar du får??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 13:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan du ladda upp en bild på hur det ser ut? Jag förstår inte riktigt vad du skriver.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det är inte mappen "Dokument" du ska dra till dockan utan mappen "Hämtade filer"/"Download" eller vad du nu kallar den

Mappen du ska dra till dockan ska ha en ikon som ser ut ungefär såhär:https://dl.dropboxusercontent.com/u/7552744/99/Screen%20shot%202013-08-06%20at%2010.11.08.png

Ursprungligen av lappen71:

Läser du ens dom svar du får??

Ni må tycka att jag inte läser eller är korkad. Men jag försöker faktiskt bara reda ut det här. Och jag är väldigt glad för de försök ni gör. Jag försöker via denna bid:

Det är inte den som ligger närmast papperskorgen jag skriver om. Det är nästa. Låt mig kalla den dokument. Den försvann alltså. Sedan drog jag dit mappen som heter dokument från Finder. Men jämfört med hur det var tidigare så hamnar nu alla dokument som sparas eller ändras i den mappen. Tidigare tror jag att det var så att bara nedladdade dokument hamnade där. Det här mitt minne kan spela mig ett spratt. Kanske har det alltid varit så att alla dokument som sparas eller ändras hamnar där..? Det jag gjorde tidigare var att om jag ville ladda ned en bild från nätet klickar jag på bilden och väljer "Spara bild till Dokument". Då hamnar de tidigare(och nu) i denna mapp(och i Finder såklart).

Så min fråga nu är om det finns någon inställning jag kan göra så att bara får nedladdade filer i den mappen heller någon annan mapp där nedladdade dokument hamnar som jag kan dra dit ned i stället?

Men allt kan vara så enkelt att jag alltid fått alla dokument(nedladdade, skapade och ändrade) där, fast jag aldrig tänkt på det.

Till att börja med kan du ha i princip hur många som helst o vilka mappar du vill i dockan(skärmens bredd är begränsningen). Du borde ju ha en nedladdningsmapp någonstans på din dator -> titta under: Datornamn-Användare-Ditt användarnamn-...

sökvägen ska se ut såhär:

Om du undrar hur du får fram denna sökvägsvisning i Finderfönstret så visar förhoppningsvis denna bild hur du gör:

Sedan är det så att om du drar en mapp UR docken så försvinner den i ett "moln" (poff sas) men det enda som försvinner är genvägen så originalmappen ligger kvar under ditt användarnamn

Vart ev filer ska hamna när du laddar ner dem väljer du i resp. program du använder för att ladda ner filer, tex i Safari

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 13:42
Ursprungligen av xms67:

Ni må tycka att jag inte läser eller är korkad. Men jag försöker faktiskt bara reda ut det här. Och jag är väldigt glad för de försök ni gör. Jag försöker via denna bid:
http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/xms67/Skaumlrmavbild2013-08-06kl125130.png

Det är inte den som ligger närmast papperskorgen jag skriver om. Det är nästa. Låt mig kalla den dokument. Den försvann alltså. Sedan drog jag dit mappen som heter dokument från Finder. Men jämfört med hur det var tidigare så hamnar nu alla dokument som sparas eller ändras i den mappen. Tidigare tror jag att det var så att bara nedladdade dokument hamnade där. Det här mitt minne kan spela mig ett spratt. Kanske har det alltid varit så att alla dokument som sparas eller ändras hamnar där..? Det jag gjorde tidigare var att om jag ville ladda ned en bild från nätet klickar jag på bilden och väljer "Spara bild till Dokument". Då hamnar de tidigare(och nu) i denna mapp(och i Finder såklart).

Så min fråga nu är om det finns någon inställning jag kan göra så att bara får nedladdade filer i den mappen heller någon annan mapp där nedladdade dokument hamnar som jag kan dra dit ned i stället?

Men allt kan vara så enkelt att jag alltid fått alla dokument(nedladdade, skapade och ändrade) där, fast jag aldrig tänkt på det.

Jag har samma mapp som du där.

Och det är samma mapp som finns i Finder här.

Mappen Dokument laddas INGA filer ner per default utan det görs till Hämtade filer.

För att lägga till mappar i Dockan högerklickar man bara och väljer "Lägg till i Dock"

Ursprungligen av xms67:

Ni må tycka att jag inte läser eller är korkad. Men jag försöker faktiskt bara reda ut det här. Och jag är väldigt glad för de försök ni gör. Jag försöker via denna bid:
http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/xms67/Skaumlrmavbild2013-08-06kl125130.png

Det är inte den som ligger närmast papperskorgen jag skriver om. Det är nästa. Låt mig kalla den dokument. Den försvann alltså. Sedan drog jag dit mappen som heter dokument från Finder. Men jämfört med hur det var tidigare så hamnar nu alla dokument som sparas eller ändras i den mappen. Tidigare tror jag att det var så att bara nedladdade dokument hamnade där. Det här mitt minne kan spela mig ett spratt. Kanske har det alltid varit så att alla dokument som sparas eller ändras hamnar där..? Det jag gjorde tidigare var att om jag ville ladda ned en bild från nätet klickar jag på bilden och väljer "Spara bild till Dokument". Då hamnar de tidigare(och nu) i denna mapp(och i Finder såklart).

Så min fråga nu är om det finns någon inställning jag kan göra så att bara får nedladdade filer i den mappen heller någon annan mapp där nedladdade dokument hamnar som jag kan dra dit ned i stället?

Men allt kan vara så enkelt att jag alltid fått alla dokument(nedladdade, skapade och ändrade) där, fast jag aldrig tänkt på det.

Du har alltså, som tidigare sagts i tråden, dragit dit mappen "Dokument". Om du öppnar Finder och navigerar till din hem-mapp, som normalt heter som dit användarkonto på datorn (i mitt fall är det Macintosh HD -> Användare -> philipmarriott). I den mappen ligger en mapp som heter Hämtade filer (eller Downloads om man kör på engelska). Det är denna mapp du ska dra ner och då hamnar bara hämtade filer i den.

Ursprungligen av xms67:

...Låt mig kalla den dokument...

Där har du kärnan till att problemet verkar så svårlöst.

Du kallar den för dokument. Men det hjälper inte oss ett enda dugg.

För att kunna hjälpa dig så måste vi veta vad mappenfaktiskt är, och faktiskt heter, inte vad du kallar den.

Om det är "Dokument" du menar, så innehåller den de dokument som du väljer att lägga där.
Om det är "Hämtade filer" du menar, så innehåller den de dokument du har laddat ner.
Som standardläge finns det ingen mapp som innehåller både och.
Men du kan ju ha ändrat diverse inställningar i ditt system och i din webbläsare, så att du någonstans har en mapp som innehåller både och.
I så fall får du leta upp den mappen, och dra den till dockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-07 22:57

Tack för hjälpen. Jag inser att det ibland kan bli lite otydligt när man inte är exakt med begreppen...

Men defaultläget är en hämtade filer och en dokument..?

Ursprungligen av xms67:

Tack för hjälpen. Jag inser att det ibland kan bli lite otydligt när man inte är exakt med begreppen...

Men defaultläget är en hämtade filer och en dokument..?

Ja

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-08 00:39

Vad Apple säger om hämtade filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-12 14:50

Tack för hjälpen alla som har försökt lotsa mig framåt..:)

Ursprungligen av xms67:

Tack för hjälpen alla som har försökt lotsa mig framåt..:)

Betyder det att du har hittat en lösning?

Berätta gärna mer i så fall.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-12 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Betyder det att du har hittat en lösning?

Berätta gärna mer i så fall.

Jag misstänker att han fortfarande inte förstår oss och "felet" finns kvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 13:26
Ursprungligen av lappen71:

Jag misstänker att han fortfarande inte förstår oss och "felet" finns kvar

Jag har inte samma kognitiva oförmåga som du så du behöver inte vara orolig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-13 13:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Betyder det att du har hittat en lösning?

Berätta gärna mer i så fall.

Jag kör på två mappar. En dokument och en hämtade filer. Med stor sannolikhet har jag alltid haft det så. Det är bara så att under sommaren "jobbar" jag på ett annat sätt och då fick jag för mig att det såg ut på annat sätt tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-13 14:32
Ursprungligen av xms67:

Jag har inte samma kognitiva oförmåga som du så du behöver inte vara orolig.

Ledsen att säga det men exakt den beskrivningen passar in på dig.
Sen behövde du inte bli sur för mitt inlägg var menat som ett skämt.

Ursprungligen av xms67:

Jag kör på två mappar. En dokument och en hämtade filer. Med stor sannolikhet har jag alltid haft det så. Det är bara så att under sommaren "jobbar" jag på ett annat sätt och då fick jag för mig att det såg ut på annat sätt tidigare.

Inte bara stor sannolikhet utan ÄR så om du inte själv ändrat på det tidigare.
För per default fungerar det som flera påpekat flera gånger i tråden.

För säkerhetsskull så avslutat jag med flera sådana här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-14 08:07

Tänk på att du kan välja på vilket sätt filerna i den mapp som du dragit ner till dockan ska sorteras. Om du högerklickar på ikonen på dockan så kan du välja t.ex. att sortera efter tilläggsdatum. Då kommer ju dem senaste tillagda filerna i den mappen att visas "först" så att säga. Men om du har ett dokument redan som du går in o ändrar i så lägger inte den sig först.

Kan ju vara det som också orsakar lite problem för dig. Jag kör själv på att sortera efter tilläggsdatum i min hämtade filer mapp så det senaste jag tog hem från nätet ligger först/överst i vyn som kommer upp när jag klickar på ikonen.

1
Bevaka tråden