Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini Haswell

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag antar att denna tråden finns, men då är jag sveriges sämsta googlare.

Jag vill ha en Mac Mini som HTPC i vardagsrummet. Men det jag funderar på, om jag köper en i morgon, kommer den då med Haswell om typ 3 veckor ? Är det någon som hört något om dom kommer eller när dom kommer uppgradera Mac Mini'n med Haswell ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 21:44
Ursprungligen av Zerwon:

Jag antar att denna tråden finns, men då är jag sveriges sämsta googlare.

Jag vill ha en Mac Mini som HTPC i vardagsrummet. Men det jag funderar på, om jag köper en i morgon, kommer den då med Haswell om typ 3 veckor ? Är det någon som hört något om dom kommer eller när dom kommer uppgradera Mac Mini'n med Haswell ?

Varför tror du att det ska spela någon roll med haswell?
Dagens Mac Mini har överkapacitet för att agera som mediacenter.

Ursprungligen av lappen71:

Varför tror du att det ska spela någon roll med haswell?
Dagens Mac Mini har överkapacitet för att agera som mediacenter.

Grafikkretsen är bättre ? Mer spel att spela på högre inställningar ? Betala samma summa för något som är bättre ?
Take a pick

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 21:53
Ursprungligen av Zerwon:

Grafikkretsen är bättre ? Mer spel att spela på högre inställningar ? Betala samma summa för något som är bättre ?
Take a pick

Nu skrev du att du skulle använda den som mediacenter och då spelar det ingen roll.

Än hur som är det INGEN utanför Apple som vet ifall och när det kommer en.

Ursprungligen av lappen71:

Nu skrev du att du skulle använda den som mediacenter och då spelar det ingen roll.

Än hur som är det INGEN utanför Apple som vet ifall och när det kommer en.

Tänkte det var underförstått när man betalar samma pengar för en haswell som en Ivy Bridge när/om haswell kommer ut att man hellre vill ha en sådan när den ändå presterar bättre i vissa lägen.

Jag är inte allt för insatt i hur Apple lanserar sina saker. Men dom visar inte upp tex en ny Mac Mini på deras presskonferenser om dom lanserar säg tex en ny iPhone eller ett nytt OS ?
Tänkte att det snart var dags för ett event om en ny uphottad iPhone 5, så dom kanske skulle visa en ny Mac Mini när haswell nu kommit.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 22:01
Ursprungligen av Zerwon:

Tänkte det var underförstått när man betalar samma pengar för en haswell som en Ivy Bridge när/om haswell kommer ut att man hellre vill ha en sådan när den ändå presterar bättre i vissa lägen.

Jag är inte allt för insatt i hur Apple lanserar sina saker. Men dom visar inte upp tex en ny Mac Mini på deras presskonferenser om dom lanserar säg tex en ny iPhone eller ett nytt OS ?
Tänkte att det snart var dags för ett event om en ny uphottad iPhone 5, så dom kanske skulle visa en ny Mac Mini när haswell nu kommit.

Jo om dom har en ny att visa upp
Vad jag kommer ihåg bara när det har varit en stor uppgradering.
Du får helt enkelt vänta och se som alla andra

Ursprungligen av lappen71:

Jo om dom har en ny att visa upp
Vad jag kommer ihåg bara när det har varit en stor uppgradering.
Du får helt enkelt vänta och se som alla andra

Tackarrrrr, vet du när keynoten är ? den är väll ungefär samma datum varje år va ?

Om jag får gissa så kommer Mac Mini inte att presenteras på en media event eller keynote.

Men kanske gör man en större presentation, och släpper Mac Mini, iMac och Macbook Pro samtidigt. Kanske även Mac Pro. Men jag tror inte det blir så.

Det blir nog ett "tyst släpp" inom 1-2 månader, tror jag.

Ursprungligen av Zerwon:

...vet du när keynoten är ? ...

Ingen vet. Men här är en sajt som brukar gissa hyfsat bra:
http://wheniskeynote.com/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen vet. Men här är en sajt som brukar gissa hyfsat bra:
http://wheniskeynote.com/

Tackar för informationen. Nu har jag lite mer "kött på benen". Det kan var värt att faktiskt bara vänta en månad för att se om det händer någonting på skvaller-fronten. Händer det ingenting så får det helt enkelt bli en Ivy Bridge baserad Mac Mini och sen gilla läget!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-06 11:10

Jag hade köpt idag om jag var som dig. Tvek om dom ens släpper Haswell i Minin då den är utvecklad för att spara ström och därmed passar bättre i bärbara datorer. Prestandan är inte nämnvärt bättre mellan Ivy och Hash.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 13:21
Ursprungligen av Zerwon:

Jag antar att denna tråden finns, men då är jag sveriges sämsta googlare.

Jag vill ha en Mac Mini som HTPC i vardagsrummet. Men det jag funderar på, om jag köper en i morgon, kommer den då med Haswell om typ 3 veckor ? Är det någon som hört något om dom kommer eller när dom kommer uppgradera Mac Mini'n med Haswell ?

Jag befinner mig i samma situation. Finns det några som helst problem med dagens version vad gäller uppspelning av HD-material som Haswells bättre grafik kan tänkas lösa?

Även om det inte är så, så kan det finnas anledning att vänta då man med en ny modell normalt får större/bättre hårddisk och mer minne för samma pengar. Å andra sidan finns risk att Apple skrotar FW800-kopplingen i den kommande modellen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 13:29
Ursprungligen av kladda:

Jag hade köpt idag om jag var som dig. Tvek om dom ens släpper Haswell i Minin då den är utvecklad för att spara ström och därmed passar bättre i bärbara datorer. Prestandan är inte nämnvärt bättre mellan Ivy och Hash.

På sätt och vis har du rätt men MacMini:n bygger på en mobil plattform vilket gör det helt naturligt för Apple att uppgradera den till Haswell. VIdare skulle den tyngre 55W "Iris Pro 5200" CPU/GPU-lösningar gör att maskinen får en ordentlig boost gällande GPU-prestanda.

Jag skulle definitivt tro en uppdaterad mini innan årskiftet, troligen inom ett par månader. En stor fråga är hur Apple gör gällande Thunderbolt 2 / 4K satsningar. Bevisligen struntade man i det i MacBook Air och satte där batteriprestanda framför allt. Thunderbolt 2 innebär framför allt att Apple kan sälja en MacMini med 4K "Retina" skärm på desktop-sidan, och man har stöd för ex. en 4K Apple TV Display. Dock känns dessa tekniker aningen mallplacerade i MacMinin denna vändan. Bättre energi-nivå och prestanda på GPU-sidan är dock tunga anledningar att uppgradeing av MacMinin kommer hända snart.

Ursprungligen av maca:

Jag befinner mig i samma situation. Finns det några som helst problem med dagens version vad gäller uppspelning av HD-material som Haswells bättre grafik kan tänkas lösa?

Även om det inte är så, så kan det finnas anledning att vänta då man med en ny modell normalt får större/bättre hårddisk och mer minne för samma pengar. Å andra sidan finns risk att Apple skrotar FW800-kopplingen i den kommande modellen...

Jag tror faktiskt att jag kommer vänta iaf till dom har haft sin Keynote. Jag sitter inte i sjöb direkt. Jag vill bara ha en ny HTPC

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 13:44
Ursprungligen av maca:

Jag befinner mig i samma situation. Finns det några som helst problem med dagens version vad gäller uppspelning av HD-material som Haswells bättre grafik kan tänkas lösa?

Även om det inte är så, så kan det finnas anledning att vänta då man med en ny modell normalt får större/bättre hårddisk och mer minne för samma pengar. Å andra sidan finns risk att Apple skrotar FW800-kopplingen i den kommande modellen...

Uppspelning av HD är inte problemet på en Mac Mini utan det är att få ut äkta True-HD.

Ursprungligen av lappen71:

Uppspelning av HD är inte problemet på en Mac Mini utan det är att få ut äkta True-HD.

Va?
Tänker du på ljudet Dolby TrueHD?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 13:47
Ursprungligen av keptang:

Va?
Tänker du på ljudet Dolby TrueHD?

Ja och DTS-HD

Ursprungligen av lappen71:

Ja och DTS-HD

Det är en begränsning i OS X, inte i datorn.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 13:53
Ursprungligen av keptang:

Det är en begränsning i OS X, inte i datorn.

Ja och det vet jag väl och OS X följer med datorn.
Ville upplysa honom att Mac Minin klara av gott och väl att spela upp HD-material men att ljudet inte blir korrekt.
Han har inte sagt om han ska använda Windows så jag antog att han skulle använda OS X.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-06 14:06

Förmodligen blir skillnaden aningen snabbare CPU (eller samma om de gör som med MBA), lite bättre grafikdel, men fortfarande väl slö för moderna spel och lite lägre temperatur. Kan ju vänta in thunderbolt2 kanske, men ser ingen nytta med det i ett mediecenter.

Förra minin tog runt 6 månader för dem att uppdatera till ivy bridge om jag minns rätt, från att ivy lanserades av intel. Följer de samma mönster är det ett par månader kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 14:13

I mitt fall är inte ljudet något problem. Jag kör stereo ut digitalt (PCM) till en separat DAC. Det funkar utmärkt med min gamla iMac och kommer säkert funka lika bra med Mac Mini.

Det jag funderar mest på är å ena sidan om man kan räkna med något mervärde med den kommande modellen i form av större/bättre hårddisk och minne, och å andra sidan om det finns en risk att Apple drar ned på antalet in-/utgångar, på samma sätt som man gjort på den kommande Mac Pro.

Ursprungligen av maca:

I mitt fall är inte ljudet något problem. Jag kör stereo ut digitalt (PCM) till en separat DAC. Det funkar utmärkt med min gamla iMac och kommer säkert funka lika bra med Mac Mini.

Det jag funderar mest på är å ena sidan om man kan räkna med något mervärde med den kommande modellen i form av större/bättre hårddisk och minne, och å andra sidan om det finns en risk att Apple drar ned på antalet in-/utgångar, på samma sätt som man gjort på den kommande Mac Pro.

Som du kanske förstår så är det ingen som kan svara på det i dagsläget (förutom Apple då ofc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 18:26

Verkar inte finnas ett enda litet rykte om uppdatering av Mac Mini inom en snar framtid... Jag har inte tålamod att vänta flera månader, så det lutar nog åt en beställning av nuvarande modell. Jag riskerar väl egentligen inte så mycket, mer än att det kommer en ny modell som överraskning inom två veckor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 18:34

@maca: nä, Mac Minin har överlag samma plattform som MacBook Pro med undataget att man skippar dedikerad GPU. MacBook Pro ryktas om uppdatering ganska snart, även iMac.

Det finns en överhängande risk att Haswell blir den generation Macar där allt fler blir utan dGPU. Beroende på användningsområde blir Haswell MacMini en minimal till ganska omfattade uppdatering beroende på applikation. Nyttjar de GPU:n - stor uppdatering troligen, nyttjar de inte GPU:n - en medioker boost på 5-10%. Detta just pga MacMinin förlitar sig på den usla krets som finns i IvyBridge CPU:n.

Eventuellt får MacMinin se övergången till PCIe-SSD. Frågan är då om den då får en helt ny formfaktor och att Apple dödar möjligheten för tredjeparts SDD/HDD:er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 18:53

Nu snackar vi ju Mac Mini som mediacenter – i mitt fall för att spela upp svt play (och liknande), egna filmer, Spotify, eget iTunes-bibliotek osv. Det kan eventuellt bli aktuellt att redigera och rendera filmer i FCX (eftersom min iMac går in på fjärde året), men bara för hemmabruk, utan behov av att det nödvändigtvis måste gå snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-27 00:26
Ursprungligen av maca:

Nu snackar vi ju Mac Mini som mediacenter – i mitt fall för att spela upp svt play (och liknande), egna filmer, Spotify, eget iTunes-bibliotek osv. Det kan eventuellt bli aktuellt att redigera och rendera filmer i FCX (eftersom min iMac går in på fjärde året), men bara för hemmabruk, utan behov av att det nödvändigtvis måste gå snabbt.

FCPX är ett program som verkligen vill ha en Haswell Mini förutsatt Apple kör med det fetare GPU-valet där. Idag är en MacMini en mycket svag FCPX-maskin dessvärre.

Haswell har även AVX2 vilket i fallet FCPX potentiellt dubblar prestanda - speciellt om de sitter med en bättre GPU som den borde.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-04 07:00

Verkar vara helt dött kring Mac Minin, snart ett år sedan förra versionen lanserades.
Ingen som sett några rykten efter iPhone-släppet?

Ursprungligen av zappee:

...Ingen som sett några rykten...

Kolla MacRumors "Roundups"-sida. Det är nog den bästa ryktessammanfattningen.

http://www.macrumors.com/roundup/

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-04 17:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kolla MacRumors "Roundups"-sida. Det är nog den bästa ryktessammanfattningen.

http://www.macrumors.com/roundup/

Ah najs, visste inte att det fanns en för varje produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 11:14
Ursprungligen av kladda:

Jag hade köpt idag om jag var som dig. Tvek om dom ens släpper Haswell i Minin då den är utvecklad för att spara ström och därmed passar bättre i bärbara datorer. Prestandan är inte nämnvärt bättre mellan Ivy och Hash.

Det håller jag inte alls med om, jag är helt övertygad om att det kommer en Haswell Mini. Det handlar bara om prestanda per watt i dessa små datorer. Titta på Intel NUC, det är en perfekt platform att basera en Mini på. Byt bara ut PCI-E kontakten till den som Apple använder för den senaste generationen SSD och man får en modern CPU, iGPU som räcker för en TB Display och mindre värme pga. integrerad spännings regulator samt mycket bättre stöd för Mavericks Time Coalescing (än vad Ivy Bridge har).

Bevaka tråden