Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac och nya lagen om elektronisk kommunikation.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-24 21:14

Hur kommer 99mac.com att följa nya lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) som träder ikraft den 25 Juli?

Den nya lagen förbjuder sidor som sätter cookies utan tillstånd av användaren. Läs mer på:

http://www.pts.se/
http://www.idg.se/ArticlePages/200307/24/20030724162512_CS/20030724162512_CS.dbp.asp

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 21:52

Lagen är ju löljig....

Varför ska det egentligen vara förbjudet att andvända cookies till sina sidor...

Sverige skulle lika bra göra sin egen browser.. eller rent av stänga ner internet.. Snart kommer någ olagligt att rent av ha en hemsida som inte följer vissa relger som Riksdagen bestämmer..

Jag tror inte mina öron (eller ögon)!!! Stämmer det här?

Det måste blivit fel nånstans...

  • Medlem
  • 2003-07-24 22:16

jo, det är riktigt patetiskt..
Imorron kommer de flesta svenska webbsidorna vara olagliga.. Kolla in hur pts har löst på sin sida för att följa lagen.. inte smidigt precis. :rolleyes:

Vi frågar faktiskt om medlemmarnas godkännande, på ett sätt i alla fall. Så här står det i villkorstexten när man registrerar sig:

OBS! Du måste ha Cookies påslaget för att kunna registrera dig! Annars kommer forumet säga att alla användarnamn är upptagna! Du hittar fullständiga regler för användandet av 99mac.com här: Regler för 99mac.com. Genom att klicka på "godkänn" nedan så godkänner du alla våra regle

Vill man därmed inte att vi ska tillämpa cookies, så kan man inte använda forumet.

Jag tycker det är en bra lag... Annars tycker jag också dom borde göra en Spyware-lag också.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 23:54

Från forumet på idg.se:

"Prova att surfa till
http://www.pts.se/sok/sok.asp

PTS site kommer att sätta tre cookies och sedan ställa frågan om dom får sätta cookies eller inte.

Ingemar Fällman"

---

"Tyvärr kommer de bryta mot lagen på minst ännu ett ställe till

Testa http://hosting.ibitec.se/pts/

Nu är bara den stora fråga vem som tar på sig ansvaret och ringer polisen och gör en polisanmälan. Vi kan ju inte tillåta sådan här kriminalitet i vårat underbara land.

Emil Hesslow"

Jag tycker vi polisanmäler dom! Då kan lagen få lite publicitet i vanlig media alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker vi polisanmäler dom! Då kan lagen få lite publicitet i vanlig media alla fall!

Varför inte?
Jag menar, det är ju fullt möjligt?
Ska det gälla för oss, så ska det ta me f*n gälla för dem också!

Klockan är just nu 00.04. Lagen har trätt i kraft!

Jag tycker faktiskt lagen är bra, på något sätt. Cockies användes dessvärre slentrianmässigt. Sessionsinformation som varukorgsinformation kan ju lika gärna byggas in i URLen. Ickepersistent information (sessionsinfo) bor bäst i URLen, och inte i en kaka. Problemet är följande. Kakor används ofta av skumma siter i skumt syfte. I dagsläget används det dessutom av många "ärliga" siter, som 99Mac. Det gör att vi som surfar nästan uteslutande ställer in vår webbläsare till "acceptera-alltid-kakor". Om lagen tvingar många ärliga siter att lägga sina sessionvaribler i URLen (utan kakor) så kanske surfare kan återgå till att ställa in sina webbläsare till något mindre godtroget kakbetende.

Håller inte med om att sessionsinfo skall lagras i URL'en. Det skall finnas i kakor som inte syns för användaren. Ju kortare URL desto bättre och snyggare är det i mina ögon.

/Ola

Är det inte ett "tänkte inte på det", som den Grekiska lagen som skulle förhindra elektroniska vadslagningsspel - men råkade förbjuda ALLA elektroniska spel. Alla datorspel!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Håller inte med om att sessionsinfo skall lagras i URL'en. Det skall finnas i kakor som inte syns för användaren. Ju kortare URL desto bättre och snyggare är det i mina ögon.

/Ola

Men, vad skall användarna ha din korta snygga URL till? Den är ju bara användbar i samband med den hemliga-sessionskakan. Så, dom kan ju inte bokmärka din sida, eller ge URLen till en kompis.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 12:23

Det här är ju dunderkul!

Kan vi inte alla ringa och polisanmäla:
http://www.polisen.se
och
http://www.regeringen.se

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 18:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Men, vad skall användarna ha din korta snygga URL till? Den är ju bara användbar i samband med den hemliga-sessionskakan. Så, dom kan ju inte bokmärka din sida, eller ge URLen till en kompis.

Inte nödvändigtvis så. Föreställ dig att jag surfar runt på en shoppingsite och köper ett par produkter som hamnar i min varukorg och då i urlen. När jag sedan går till en annan produkts hemsida och vill tipsa en kompis om just den sidan så kommer ju han att få med min session om jag ger honom min url med sessionsinfo.

Vidare är kakor mycket bekväma för autoinloggning på sidor. Hade det inte varit för kakor hade jag varit tvungen att logga in mig här på 99mac varje gång jag surfade hit via urlen http://www.99mac.com, omständigt minst sagt.

Sen hur effektiv och bred lagen blir får vi se senare. PUL som det hojtades så mycket om har ju inte ändrat på mycket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kim Ahlström
Inte nödvändigtvis så. Föreställ dig att jag surfar runt på en shoppingsite och köper ett par produkter som hamnar i min varukorg och då i urlen. När jag sedan går till en annan produkts hemsida och vill tipsa en kompis om just den sidan så kommer ju han att få med min session om jag ger honom min url med sessionsinfo.

Vidare är kakor mycket bekväma för autoinloggning på sidor. Hade det inte varit för kakor hade jag varit tvungen att logga in mig här på 99mac varje gång jag surfade hit via urlen http://www.99mac.com, omständigt minst sagt.

Nja, jag tycker inte ditt motexempel övertygar mig. I en God Värld (TM) skulle din shoppingsite ha dina varor i din varukorg i URLen. Din loggininformation skulle dom kunna ha i URlen också, men då måste dom skydda den genom att matcha ditt IP, t ex.

Då skulle du kunna maila din varukorg (URLen) till din kompis och din kompis får upp samma sida som du. Samma varukorg. Men, är inte inloggad som dig.
Precis så skulle jag vilja att det fungerade.

Visst är kakor bekväma för autoinloggning på siter som inte är topphemliga. Men, det är inte sessionkakor. Det är persistenta kakor som löser det.

Grundproblemet är att många webbutvecklare inte anstränger sig det minsta för att få till det på rätt sätt utan att tulla på användarnas integritet. Det går alltså tekniskt i många fall, men man är så lat så man säger "ta emot kakor, eller du är inte välkommen". Ungefär som 99mac...

Den nya lagen kanske kan få webbutvecklare att tänka till lite bättre och få till bättre lösningar utan att spara massa skit på användarnas hårddiskar.

Den persitenta kakan som många av oss har för att att slippa logga in när vi surfar till 99mac är verkligen ett bra val. Vi kan väga säkerhetsaspekten mot det praktiska att ha autoinloggning. Vi som användare gör det valet. Men, att tvinga avändarna att acceptera kakor vid registrering är ju bara idiotiskt. Eller, rättare sagt jag tror inte det är något medvetet val, utan en bug hos UBB eller nån annanstans. Nu kanske Jon och Björnström kan säga till UBB-skaparna att dom skall fixa buggen för att den ställer till juridiska problem, dessutom. [FIOLMUSIK]Det är min förhoppning att lagen kan skapa en bättre värld, just på sånt sätt [/FIOLMUSIK]

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 07:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Nja, jag tycker inte ditt motexempel övertygar mig. I en God Värld (TM) skulle din shoppingsite ha dina varor i din varukorg i URLen. Din loggininformation skulle dom kunna ha i URlen också, men då måste dom skydda den genom att matcha ditt IP, t ex.

Att matcha mot IP blir ju tyvärr snårigt för de som sitter bakom en brandvägg och delar publikt ip. Delar jag då min sessionsurl med en kollega så får han min session på köpet.

Eller föreställ dig att jag lägger en produkt i kundvagnen idag och en dagen därpå. Hur skall siten då kunna komma ihåg min tidigare session om jag bara använder sidans huvudurl som ingång andra dagen?

[trumvirvel]100 inlägg [/trumvirvel]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kim Ahlström
Eller föreställ dig att jag lägger en produkt i kundvagnen idag och en dagen därpå. Hur skall siten då kunna komma ihåg min tidigare session om jag bara använder sidans huvudurl som ingång andra dagen?

Ja, men i sånt fall gör du inte det till ett argument av sessionscockies eller sessionsurlar. Nu gör det till en frågeställning om persistenta cockies i vissa fall är bättre en sessionscockies. Jag ser själva huvudproblemet som en integretetsgrej. En användare som har sitter på sin egen dator och surfar vet nog inte om hur mycket av hans surfbetende som kan återskapas genom att botanisera bland cockies på hans dator.

Jag tycker det är mycket tydligare för användaren att något sparas på hans dator när man bokmärkar något.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kim Ahlström
Att matcha mot IP blir ju tyvärr snårigt för de som sitter bakom en brandvägg och delar publikt ip. Delar jag då min sessionsurl med en kollega så får han min session på köpet.

Att IP-adresserna inte är tillräckligt många i version4 är egentligen ett helt annat problem. Version 6 har varit klar länge, och borde ha tagits i bruk. Men som vanligt är det pengarna som styr, små ISP har inte råd att gå över till version 6. Men det kommer nog så småning om.

Men tillbaka till lagen. Som ofta kring nya lagar är tanken väldigt god, så även i detta fallet. Problemet är att, som inte heller är ovanligt, den inte är helt igenom tänkt. Problemet i detta fallet är att det blir väldigt mycket extra jobb, både för oss som bygger hemsidor. Men kanske främst för de som ska kontrollera att lagen följs. Att ha massa lagar som ändå inte följs eller "kan" kontrolleras är ju rätt värdelösa. I och med att då att det bara de som verkligen är laglydiga och medvetna som åker på att göra något åt sina sidor. De som lagen verkligen var riktade mot, alltså de som missbrukar normalanvändarens kunskaper eller kanske i detta fallet brist på kunskap i säkerhetstänkande, de kommer inte att göra något alls. De kommer bara att köra på som vanligt, tyvärr.

  • Medlem
  • 2003-07-26 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker vi polisanmäler dom! Då kan lagen få lite publicitet i vanlig media alla fall!

Polisen, Riksdagen, Socialdemokraterna och Aftonbladets webbplatser polisanmälda! (flashback.se)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 08:18
Citat:

hahah vad bra!!! Där fick dom som dom teg

1
Bevaka tråden