Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bioshock Infinite kommer till OS X den 29 augusti

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För spelsugna Mac-användare, #Bioshock Infinite landar den 29 augusti! Enligt mig en riktigt trevlig titel, om än lite repetativ bitvis. Även utannonserade DLC-paketen Clash in the Clouds och Burial at Sea kommer som jag förstår till OS X.

Citat:

BioShock Infinite will launch for Mac on Aug. 29 through Aspyr Media, the company announced today. Those who purchased the Windows PC version on Steam will receive the Mac version for free, and vice versa.

http://www.polygon.com/2013/8/2/4581588/biosh...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-02 16:47
Ursprungligen av Emil Å:

För spelsugna Mac-användare, #Bioshock Infinite landar den 29 augusti! Enligt mig en riktigt trevlig titel, om än lite repetativ bitvis. Även utannonserade DLC-paketen Clash in the Clouds och Burial at Sea kommer som jag förstår till OS X.

http://www.polygon.com/2013/8/2/4581588/biosh...

Hoppas portningen inte suger som många spel kan göra. Har klarat spelet i Windows på en iMac och det är riktigt bra. Får man det på Steam när MacOS-versionen kommer kan jag göra ett litet prestanda-test. Under Windows fungerade saker fenomenalt bra med höga inställningar på.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppas portningen inte suger som många spel kan göra. Har klarat spelet i Windows på en iMac och det är riktigt bra. Får man det på Steam när MacOS-versionen kommer kan jag göra ett litet prestanda-test. Under Windows fungerade saker fenomenalt bra med höga inställningar på.

Efter som det är Aspyr som denna gång gör jobbet att släppa Mac-porten kan man redan använda sig av deras tjänst på http://www.gameagent.com för att se om ens Mac kan hantera spelet.

Och efter att ha köpt en hel del spel till min Mac från 2009 efter devisen på sidan tvekar jag inte när de säger att det hela är spelbart utan några bekymmer.

Och ja, du kommer få det på Steam-play (äger du windows-ver får du även tillgång till Mac).

Klarade det på Ps3:an och måste säga att det levde inte alls upp till dom skyhöga betygen för min ( och många andras) del. Handlingen är grym men gameplay känns trist. Dock så kommer det ju inte så många spel till Mac så det kan ju vara värt att skaffa om man inte har någon konsol eller game PC.

OT. Årets spel alla kategorier för min del är The Last of Us till Ps3. Lär aldrig komma till annat format men det är nästan värt att köpa en beggad ps3:a bara för det spelet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-03 02:12
Ursprungligen av jurassic579:

Klarade det på Ps3:an och måste säga att det levde inte alls upp till dom skyhöga betygen för min ( och många andras) del. Handlingen är grym men gameplay känns trist. Dock så kommer det ju inte så många spel till Mac så det kan ju vara värt att skaffa om man inte har någon konsol eller game PC.

OT. Årets spel alla kategorier för min del är The Last of Us till Ps3. Lär aldrig komma till annat format men det är nästan värt att köpa en beggad ps3:a bara för det spelet.

The Last of Us var fenomenalt. Dock skulle jag tro Bioshock gör sig mkt bättre på dator än konsol.

Ursprungligen av Erik.dv:

The Last of Us var fenomenalt. Dock skulle jag tro Bioshock gör sig mkt bättre på dator än konsol.

Det tror jag absolut. Det jag hade problem med och enligt mig är det största problemet med spel idag är att handling och gameplay inte hör ihop. Handlingen kan tex handla om en fattig stad och att man försöker komma ifrån ett kriminellt förflutet, allt väldigt bra upplagt i cut sekvenser. Men när man spelar så kan man loota varenda soptunna på förnödenheter och sen går man ut och dödar 1000 pers.

Jag vet att ett spel är ett spel och dom flesta som skriker att tex Battlefield inte är realistiskt nog skulle antagligen inte spela om du var tvungen att ligga på lur i 24 h för att snipra någon men just när ett spel motsäger sig själv, då har jag svårt att ta in det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 09:43
Ursprungligen av Emil Å:

För spelsugna Mac-användare, #Bioshock Infinite landar den 29 augusti! Enligt mig en riktigt trevlig titel, om än lite repetativ bitvis. Även utannonserade DLC-paketen Clash in the Clouds och Burial at Sea kommer som jag förstår till OS X.

http://www.polygon.com/2013/8/2/4581588/biosh...

Fy tusan vad de är värdelösa på att utveckla spel på MacOS. Vad är problemet? BioShock Infinite släpptes igår till OSX och jämfört Windows-versionen på samma hårdvara är det ett skämt. Man kan ex. inte ens spela i skärmens native-upplösning utan Aspyr har valt att sänka maxupplösning av prestanda-skäl. Vidare saknas många higher-end funktioner. Och även med dessa mycket lägre inställningar presterar spelet sämre än i Windows.

Apple? Aspyr? Who's to blame? This sucks donkey balls! Vem tusan väljer att köpa OSX-versionen av spelet med dessa förutsättningarna?

BioShock Infinite Review for Mac OS X

Ursprungligen av controlcommandescape.com:

Graphically, the Mac version of the game has been neutered in comparison to its Windows counterpart. The options menu entirely lacks several options compared to the Windows version, and the options that are there have been capped, with settings like “high” and “ultra” completely removed. That’s forgivable to some degree of course, as the Windows version leveraged the eminent DirectX 11 library to properly strut its stuff, which Mac users have to live without. What’s less forgivable however, is the resolution, which is capped at 1600×900, regardless of the system you happen to be running on.

Ursprungligen av controlcommandescape.com:

The only other thing to note then is that though the game supports saving to Steam Cloud, as with Borderlands 2 you can’t pick up a game you’ve started on OS X and complete it in Windows (or vice versa).

Ursprungligen av Aspyr:

BioShock Infinite is an intensely beautiful game and as such is quite a stress on the hardware. In order for us to be satisfied with the level of performance while keeping that beauty in the Mac version, we removed some resolutions that not even the current high-end iMacs could run.

That said, Aspyr is very excited about the updates being made to Open GL in OS X 10.9 (Mavericks) and we continue to work on ways to optimize BioShock Infinite now before release, and certainly after release with the new toolsets available to us.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 10:03

Det går att ställa in native-upplösning med ett mindre hack:
http://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1l...

Dock blir spelet närmst ospelbart.

Under Windows med samma hårdvara är det inga som helst problem att spela i 2560x1440 på en 2012 iMac 27" / 680MX.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fy tusan vad de är värdelösa på att utveckla spel på MacOS. Vad är problemet? BioShock Infinite släpptes igår till OSX och jämfört Windows-versionen på samma hårdvara är det ett skämt. Man kan ex. inte ens spela i skärmens native-upplösning utan Aspyr har valt att sänka maxupplösning av prestanda-skäl. Vidare saknas många higher-end funktioner. Och även med dessa mycket lägre inställningar presterar spelet sämre än i Windows.

Apple? Aspyr? Who's to blame? This sucks donkey balls! Vem tusan väljer att köpa OSX-versionen av spelet med dessa förutsättningarna?

BioShock Infinite Review for Mac OS X

Haha, vilket skämt.. Gör om, gör rätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 18:06

Fick svar från Aspyr i frågan:

---

It is our intention to look into incorporating some of the features that were removed once Mavericks is released later this fall.

Thank you.
Aspyr Support

---

Kanske finns det hopp...

Senast redigerat 2013-08-30 18:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Fick svar från Aspyr i frågan:

---

It is our intention to look into incorporating some of the features that were removed once Mavericks is released later this fall.

Thank you.
Aspyr Support

---

Kanske finns det hopp...

Man kan ju hoppas… Men känns som man i hur många år som helst väntat på att spelprestanda i OS X ska närma sig Windows. Det händer aldrig. Alltså, det är en sak att det inte släpps lika många spel till OS X som Windows, men när ett spel väl släpps vill man att de ska funka någorlunda likvärdigt prestandamässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-02 18:35
Ursprungligen av star-affinity:

Man kan ju hoppas… Men känns som man i hur många år som helst väntat på att spelprestanda i OS X ska närma sig Windows. Det händer aldrig. Alltså, det är en sak att det inte släpps lika många spel till OS X som Windows, men när ett spel väl släpps vill man att de ska funka någorlunda likvärdigt prestandamässigt.

Exakt. Vissa spel fungerar dock bra i OSX - andra helt värdelöst.

Apple kan ju skynda på sitt stöd för OpenGL som de varit extremt långsamma med.
Glad att vi passerar version 4 i Maverick.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2013-09-03 19:36
Ursprungligen av Borttaget:

Apple kan ju skynda på sitt stöd för OpenGL som de varit extremt långsamma med.
Glad att vi passerar version 4 i Maverick.

Det är väl där det största problemet ligger om jag har förstått det rätt, dvs värdelöst stöd för OpenGL från Apples sida. Så om det är någon man nu ska lägga skulden på så är det till stor del Apple.

Senast redigerat 2018-07-23 09:31
Ursprungligen av robart:

Det är väl där det största problemet ligger om jag har förstått det rätt, dvs värdelöst stöd för OpenGL från Apples sida. Så om det är någon man nu ska lägga skulden på så är det till stor del Apple.

Och drivrutiner rent allmänt för OS X och GPUs.
Men det är Apple som kontrollerar det med så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-03 20:46
Ursprungligen av robart:

Det är väl där det största problemet ligger om jag har förstått det rätt, dvs värdelöst stöd för OpenGL från Apples sida. Så om det är någon man nu ska lägga skulden på så är det till stor del Apple.

Ja, det låter som OSX 10.9 blir bättre där.

Hoppas...

Lite förvånad när jag såg att Metro: Last Light numera även finns för OS X på Steam: http://store.steampowered.com/app/43160/

Men kolla systemkraven och rekommendationerna kontra Windows. Helt galen skillnad.

1
Bevaka tråden