Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifogade filer i mail

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 10:55

Hej. Min granne och jag bor i samma fastighet med Comhem. Hon har basutbudet på 10MB och jag har köpt upp mig till 100MB.
Innan jag går över till henne vill jag fråga några saker så jag har en hum om vad det handlar om.

Här är frågorna.
När jag bifogar videofiler från mitt Vimeoalbum i mail till henne så går det bra, men om jag bifogar en aac musikfil från iTunesbiblioteket genom att markera låten och kopiera som jag sedan klistrar in i mailet och skickar iväg, då får jag tillbaks mailet som säger att det var för stort. Det begriper jag inte. En videofilm innehåller väl mer saker och borde vara större än en musikfil. Kan någon bena ut problemet.
Jag kör på en iMac mid 2011 10.8.4 vad hon har vet jag inte ännu men det borde väl inte ha någon betydelse.
Tack
iKalle

Ursprungligen av iKalle:

...När jag bifogar videofiler från mitt Vimeoalbum i mail till henne...

Är du helt säker på att du faktiskt bifogar själva videofilen? Jag tror nämligen att du bara bifogar en länk till filen.

Ursprungligen av iKalle:

...får jag tillbaks mailet som säger att det var för stort...

Olika mail-tjänster har olika regler för hur stor en mail-bilaga får vara.

Vilken mail-tjänst skickar du från, och vilken skickar du till? (t.ex Gmail, iCloud, Hotmail, osv osv osv)

Ursprungligen av iKalle:

...Hon har basutbudet på 10MB och jag har köpt upp mig till 100MB...

Jag anser att man alltid bör vara noga med att använda rätt enheter.

Jag förmodar att det är hastigheten på era bredband du menar, och då bör enheten vara Mbps (megabit per sekund), inte MB (megabyte).

Bifogar du verkligen filmerna från vimeoalbummet eller är det egentligen bara länkar?

Edit: bah för sent...

exakt hur menar du att du markerar musikfilen i iTunesbiblioteket och kopierar? Menar du att du är inne i iTunes eller på filens plats i Findern?

jag gjorde just ett test med detta mellan mina två Yahoo-konton:

1. Om jag väljer kopiera i iTunes och klistrar in i mailet så får jag bara titel, artist, längd etc dvs data
2. Om jag kopierar filen från dess position i Findern o klistrar in i mailet så får mottagaren bara titel och filtyp som en textrad - ingen låtfil

Enda sättet att möjligen skicka en musikfil från din dator är isåfall att exportera den till ett annat format och välja att bifoga den till mailet som en bilaga

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 12:25

Tack för alla svar. Nu skall vi se om vi kan bena ut problemen.
Jag loggade in på Comhem och min sida. Jag hade fel om 100Mb det är 100 Mbit/s men det spelar väl ingen roll i detta sammanhang. Hon har 10 Mbit/s och jag 100 Mbit/s

Jag har använt Vimeo i 7-8 år och vet inga andra metoder än att öppna upp videon och markera länken i webbläsaren och med Cmd + C kopiera länken som jag sedan klistrar in i mail eller andra ställen med Cmd+V och det har fungerat klockrent i alla år, även i mail till henne.
Jag markerar låten i iTunes kopierar och klistrar in den i mailet och då dyker den där mojängen med ljudkontrollen upp. Jag klickar på låten och den börjar spela, ett bevis på att länken fungerar, då först skickar jag iväg mailet men får tillbaks ett meddelande att det gick inte att skicka för att mailet var för stort. Jag försöker att bifoga en skärmdump.

Det är ingen länk till låten, du försöker skicka hela ljudfilen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-02 12:42

Och du skickar en länk till Vimeo och inte själva filmfilen

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 12:53

Vad rörigt det börjar bli. Jag har hundratals gånger hämta låtar från egna inspelningar i iTunes som jag gjort om till AAC enligt iTunes och de har alltid funkat. Alltid. Jag gjorde om proceduren genom att skicka ett mail till mig själv och där ligger låten spelbar och perfekt. Om jag har markerat alla låtar (Hela ljudfilen) som ligger under varandra då skulle dom väl ligga under varandra i mailet också. Det förstod jag faktiskt inte. Om jag markerar en låt och kopierar den då är det BARA den som klistras in och det var ju exakt vad som hände.
Att låten går att spela upp i mailet även på inkommande mail måste väl vara ett bevis på att den är rätt hämtad.

Förfarandet du beskriver för att "kopiera" låtar låter som förfarandet vid bifogande av fil. Det underlättar om du använder rätt termer, precis som för Mb, MB och Mbit

Du måste använda en extern källa för att bifoga bilddumpar, tex Dropbox...

OM nu filen skulle vara för stor att maila så kan du ju testa Sprend: http://sprend.com/ eller lägga den i din publika Dropbox-folder, skapa en länk till filen o maila länken

Senast redigerat 2013-08-02 13:22
Ursprungligen av iKalle:

...öppna upp videon och markera länken i webbläsaren och med Cmd + C kopiera länken som jag sedan klistrar in i mail eller andra ställen med Cmd+V och det har fungerat klockrent i alla år.

Japp, där är det naturligtvis inga storleksproblem, eftersom du bara mejlar en länk, inte själva videofilen.

Men när du bifogar en ljudfil så bifogar du själva filen, och då blir det kanske för stort.

Använd i stället Dropbox eller liknande för att dela filer med varandra, så slipper du mailproblemen.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 14:35

Tack Jesper. Kruxet är att man har hållit på ett tag och jag har inget minne av att jag haft problem förut med mina hämtningar av låtar från iTunes bara man följer reglerna att göra om dom till AAC efter detta är dom färdigprocessade. På önskelistan vore det bra om Apple i stället för att tillåta mig att klistra in en väl fungerande länk/låt som både går att skicka och ta emot och spela upp, ge mig ett ilsket rött felmeddelande att jag måste gå igenom Dropbox fast jag inte förstår varför eftersom det funkade utan.
Frågan gäller ju hennes låga 10 Mbit/s och den lär väl inte bli bättre för att jag går igenom Dropbox.
Du Nymac4ever att man skriver fel om Mb eller Mbit/s har ju ingen praktisk betydelse, det är ingenting vi behöver tänka på. Det är vad Comhem kör med och ingenting vi behöver välja eller ställa in varje gång vi använder mail. Du tycker det är viktigare att man formulerar sig rätt fast du förstår vad jag menar.
Vi lägger ner tråden innan den spårar ur. Jesper vad den som var saklig.

Använder ni Dropbox och delar mellan varandra så kommer det fungera utmärkt, oavsett vilken bredbandshastighet ni har.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-02 14:44

Mail har en begränsning i hur stora filer du kan skicka så enkelt är det.
Dropbox´s enda begränsning är hur stor lagringsplan du har.

Förstår inte varför du inte tar åt dig av den information du efterfrågar??

Ursprungligen av iKalle:

... På önskelistan vore det bra om Apple i stället för att tillåta mig att klistra in en väl fungerande länk/låt som både går att skicka och ta emot och spela upp, ge mig ett ilsket rött felmeddelande att jag måste gå igenom Dropbox fast jag inte förstår varför eftersom det funkade utan.

Mail kan ju knappast veta hur stora mail mottagarens server accepterar? Detta är ju olika hos olika tjänsteleverantörer och beroende på vilken typ av konto mottagaren har. Mail klarar nog av hantera bilagor på åtskilliga MB. Begränsningen ligger oftast hos mottagaren. Där är det ofta max 5 MB som gäller på en standardbrevlåda och uppemot max 20 MB på de lite dyrare.

Ursprungligen av iKalle:

...önskelistan vore det bra om Apple i stället för att tillåta mig att klistra in en väl fungerande länk/låt som både går att skicka och ta emot och spela upp...

Det är ett önskemål som är totalt omöjligt att uppfylla, så det kan du glömma.

Som redan har nämnts flera gånger så beror begränsningarna på att olika mail-tjänster har olika gränser för bilagors storlek.

Så Apple kan aldrig någonsin garantera att en fil kommer fram via mail. För det beror ju på vilka mail-tjänster avsändaren och mottagaren använder.

Om du bifogar en ljudfil på 6 MB, så kan Mail-programmet i datorn aldrig veta att den mottagande mail-servern vägrar ta emot filer större än t.ex 5 MB.

Du säger att det har fungerat tidigare. Men du har kanske skickat till en annan mail-adress tidigare, där man tillåter större filer. Eller så har filerna helt enkelt varit mindre då, och klarat sig under gränsen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...

Du säger att det har fungerat tidigare. Men du har kanske skickat till en annan mail-adress tidigare, där man tillåter större filer. Eller så har filerna helt enkelt varit mindre då, och klarat sig under gränsen.

Eller så har någons mailleverantör bestämt sig för att ändra reglerna för vad som kan skickas o mottas o hur stort det får vara...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 15:50

Bifogade filer.

Ursprungligen av pmarriott:

Mail kan ju knappast veta hur stora mail mottagarens server accepterar? Detta är ju olika hos olika tjänsteleverantörer och beroende på vilken typ av konto mottagaren har. Mail klarar nog av hantera bilagor på åtskilliga MB. Begränsningen ligger oftast hos mottagaren. Där är det ofta max 5 MB som gäller på en standardbrevlåda och uppemot max 20 MB på de lite dyrare.

Nej exakt men det har vi aldrig pratat om, men det märker man när man försöker att sända iväg ett mail som är för stort genom ett returmail som säger, tyvärr för stort.
Jag använde Dropbox för några år sedan när en australier och jag skickade blendfilsprojekt till varandra. Att då bara behöva gå till våran gemensamma dropboxmap och hämta det han hade lagt in där var ju perfekt. Problemet var att på nolltid kom vi upp till de 2GB man fick gratis och min granne som inte vet om hon har mac eller window och aldrig hört talas om dropbox?
Jag kräver fortfarande att få kunna bifoga en låt eller video i mina mail som öppnas utan krångel om jag har en öppnare QTP och har grannen detsamma så är problemet löst utan extra apps. Storleken har inte med den saken att göra
Eftersom Vimeo inte krånglar så borde iTunes göra detsamma på grund av att låtarna redan är processade och färdiga för användning. Apple varför detta löjliga problem.

Det har sagts många ggr i tråden, men jag säger det igen.

Du skickar en länk till en Vimeo-film som ligger på internet.
Du försöker skicka en ljudfil som ligger på din dator till en annan person.

Det är två helt skilda saker. Har du förstått det?

Skaffa Spotify båda 2 så har ni löst saken (om nu det ni vill dela finns där).
Eller använd Dropbox som redan tipsats om ett antal ggr.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-02 15:58
Ursprungligen av iKalle:

Nej exakt men det har vi aldrig pratat om, men det märker man när man försöker att sända iväg ett mail som är för stort genom ett returmail som säger, tyvärr för stort.
Jag använde Dropbox för några år sedan när en australier och jag skickade blendfilsprojekt till varandra. Att då bara behöva gå till våran gemensamma dropboxmap och hämta det han hade lagt in där var ju perfekt. Problemet var att på nolltid kom vi upp till de 2GB man fick gratis och min granne som inte vet om hon har mac eller window och aldrig hört talas om dropbox?
Jag kräver fortfarande att få kunna bifoga en låt eller video i mina mail som öppnas utan krångel om jag har en öppnare QTP och har grannen detsamma så är problemet löst utan extra apps. Storleken har inte med den saken att göra
Eftersom Vimeo inte krånglar så borde iTunes göra detsamma på grund av att låtarna redan är processade och färdiga för användning. Apple varför detta löjliga problem.

Haha du verkar inte fatta något av vad vi skriver?

Storleken har allt med det att göra eftersom du bara LÄNKAR till en film på Vimeo,själva filmen ligger på Vimeos server.
Förstår du vad termen länka betyder?

Det är inte Apple som sätter gränsen på hur stora filer du kan skicka per mail utan mail leverentatören.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 16:03

Ändrade regler.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Eller så har någons mailleverantör bestämt sig för att ändra reglerna för vad som kan skickas o mottas o hur stort det får vara...

Det svaret var inget bra. Vi är lika som bär alla datoranvändare. Man skriver mail till samma människor år ut och år in med eller utan bifogade bilder/låtar och ingen av mina har ändrat sina regler. Vi har i alla fall aldrig märkt några krångligheter.
Jag är bortskämd med Vimeo. Man hämtar en råfil från Blender och Vimeo processar/converterar den till en perfekt HD video som fungerar överallt. Självklart. Om jag minns rätt gjorde YouTube samma sak när jag hade ett album där. Varför skall då Apple använda stenåldersmetoder. Jag kräver fortfarande att min kopierade iTuneslåt går att klistra in i mail utan extra tjafs om jag gör som jag gjort hela tiden markerar bara en låt.

Ursprungligen av iKalle:

...Problemet var att på nolltid kom vi upp till de 2GB man fick gratis...

Man måste ju inte låta filerna ligga kvar i Dropbox-mappen i all evighet. När hon väl har fått ljudfilen så kan hon lägga den någon annanstans.

Ursprungligen av iKalle:

...min granne som inte vet om hon har mac eller window och aldrig hört talas om dropbox?...

Det spelar ingen roll om hon har Mac eller Windows. Dropbox funkar lika bra på båda plattformarna.

Ursprungligen av iKalle:

...Jag kräver fortfarande att få kunna bifoga en låt eller video i mina mail som öppnas utan krångel...

Återigen - glöm det kravet! Varken du eller Apple (eller någon annan datortillverkare) kan styra hur stora mail-bilagor som tillåts hos alla världens mail-tjänster.

Ursprungligen av iKalle:

...Eftersom Vimeo inte krånglar så borde iTunes göra detsamma...

Men när du skickar din video, så bifogar du inte själva videon. Du bifogar bara en länk till videon!

Om du fortfarande inte har förstått att det är en avsevärd storleksskillnad mellan att skicka en LÄNK till en videofil och att skicka en FAKTISK ljudfil, så är det inte lönt att fortsätta försöka hjälpa dig.

Ursprungligen av iKalle:

...låtarna redan är processade och färdiga för användning...

Visst är låten processad och redo för uppspelning. Men om du försöker skicka en 10 MB-fil till en mail-server som bara tillåter max 5 MB, så kommer det inte att fungera, oavsett vad Apple eller iTunes gör.

Ursprungligen av iKalle:

...Apple varför detta löjliga problem...

Apple kan inte göra något åt detta problem. Problemet ligger inte där. Det har vi förklarat för dig hur många gånger som helst nu.

Problemet beror på mail-servrarnas begränsningar och regler.

Om du fortfarande inte har förstått detta heller, så ska vi nog lägga ner den här tråden, och så får du väl sitta där och mumla om hur dåliga Apple är.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-02 16:10
Ursprungligen av iKalle:

Det svaret var inget bra. Vi är lika som bär alla datoranvändare. Man skriver mail till samma människor år ut och år in med eller utan bifogade bilder/låtar och ingen av mina har ändrat sina regler. Vi har i alla fall aldrig märkt några krångligheter.
Jag är bortskämd med Vimeo. Man hämtar en råfil från Blender och Vimeo processar/converterar den till en perfekt HD video som fungerar överallt. Självklart. Om jag minns rätt gjorde YouTube samma sak när jag hade ett album där. Varför skall då Apple använda stenåldersmetoder. Jag kräver fortfarande att min kopierade iTuneslåt går att klistra in i mail utan extra tjafs om jag gör som jag gjort hela tiden markerar bara en låt.

Haha detta börjar bli ett skämt

Förstår du skillnaden mellan Vimeo och iTunes?

Vimeo är en site där du delar med dig av filmer och dina filmer ligger lagrade på en server och inte din dator.
När du delar med dig av filmerna så länkas andra till dina filmer.

ITunes är ett program som ligger lokalt på din dator så det är INTE ett program för att dela med sig av filer på något sätt.
Så att du försöker skicka filer som är för stora enligt din mail levererantör är INTE Apple´s fel.

Mitt spidey-sense plingar till. Får lite Troll-vibbar av den här tråden...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 16:26

Länkar

Ursprungligen av lappen71:

Haha du verkar inte fatta något av vad vi skriver?

Storleken har allt med det att göra eftersom du bara LÄNKAR till en film på Vimeo,själva filmen ligger på Vimeos server.
Förstår du vad termen länka betyder?

Det är inte Apple som sätter gränsen på hur stora filer du kan skicka per mail utan mail leverentatören.

Man blir svettig av alla löjliga svar. Jag brukar som de flesta embedda mina nya videoprojekt av en enda orsak att slippa pracka på folk mina andra 100 videos som dom sett flera gånger tidigare. Att jag har 7-8 års erfarenhet av Vimeo det bryr sig inte vissa om. Jag har fått tillbaks besked på att mailen är för stora två gånger varje år ungefär, det borde innebära att de andra 3000- 4000 har 100Mbit/s. Ibland har jag för bråttom så jag inte bemödar mig att ombedda så hela albumet åker med utan några som helst problem eller meddelanden om att mailet var för stort. Hundratals gånger. Du pratar om servrar hit och dit. Jag vet att Vimeo har en jätteserver i USA någon stans men det är ingenting som vi användare behöver veta eller oroa oss för så länge vi är vanliga användare. om nu Apple ( inte) är "urbota" varför lägger dom inte en stor server i iTunes så har man löst problemet. Jag kräver fortfarande att i iTunes kunna göra det jag kan göra i Vimeo utan att behöva gå runt till andra apps.

Dina iTunes-filer är l-o-k-a-l-a medan videofilerna ligger på en s-e-r-v-e-r

Det är som att jämföra äpplen o päron. Om det nu funkade förut kanske du skulle ta en titt på vad du gjorde då för att få det att funka annars har du som jag ser det tre alternativ:

* Dropbox
* Sprend (kollade du ens på detta?)
* Usb-minne

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-08-02 16:38

Skillnad Varför.

Ursprungligen av lappen71:

Haha detta börjar bli ett skämt

Förstår du skillnaden mellan Vimeo och iTunes?

Vimeo är en site där du delar med dig av filmer och dina filmer ligger lagrade på en server och inte din dator.
När du delar med dig av filmerna så länkas andra till dina filmer.

ITunes är ett program som ligger lokalt på din dator så det är INTE ett program för att dela med sig av filer på något sätt.
Så att du försöker skicka filer som är för stora enligt din mail levererantör är INTE Apple´s fel.

Jag tvingas gå in på iTunes för att hämta mina låtar, då kräver jag att dom ser till så att jag kan hämta dem där också färdigprosessade som i Vimeo. Det är nästan omöjligt att slippa iTunes ändå vill dom inte ge den service som Vimeo gör.
Vi pratar inte om storleken när det gäller iTunes.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-02 16:39
Ursprungligen av iKalle:

Jag tvingas gå in på iTunes för att hämta mina låtar, då kräver jag att dom ser till så att jag kan hämta dem där också färdigprosessade som i Vimeo. Det är nästan omöjligt att slippa iTunes ändå vill dom inte ge den service som Vimeo gör.
Vi pratar inte om storleken när det gäller iTunes.

Itunes och Vimeo är inte samma tjänst fattar du inte det?

Jamen kräv det av Apple då. Att kräva nåt här på forumet lär inte ge något. Att Apple sen inte kan lösa ditt problem/krav har ju förklarats flera gånger. Men du verkar inte kunna/vilja förstå förklaringarna.

*Vi stänger här*

1
Bevaka tråden