Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Då var min MBP mid 2010 liv slut ☹

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var min MBP mid 2010 liv slut ☹
Idag kl 13.30 när jag skulle starta honom då ger han bara ifrån sig ett pling ljud och vit skärm och inget mer. Jag har försökt med återställ SMC går inte. Däremot gick det att resta PRAM samt att hålla inne strömbrytaren i 5-10 sec. Det är allt som går att göra inget annat fungerar. Teknikern lyckades heller inte få liv i honom

Det sura är att garantitiden gick ut för 3 veckor sedan (har APP) – surt som fan!
Dock är den inlämnad (på Apple i Malmö) för att försöka hitta felet. Dock kommer jag inte att reparera den om det kommer att behövas pga att det låter som logikkortet som är boven. Det är inte ekonomisk försvarbart att reparera datorn för flera tusen kr när den är 3 år gammal. Därför räknar jag kallt med att MBP får vila i frid.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-01 17:13

Ingen hemförsäkring?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-08-01 17:16

Men du är väl glad som en ost nu, det var det bästa som kunde hända dig. Du har ju bytt till PC och har till och med en lång tråd där du sprider ut din klagosång över Mac.

  • Medlem
  • 2013-08-01 17:23

Varför tror du att det är logikkortet som är trasigt? Vad har du gjort för att felsöka? Andra felkällor kan var tex minnen och hårddisk.
(Jo jag vet att man får andra felmeddelandet då, men det kanske inte skadar att kolla upp saken?)

Ursprungligen av Dalle:

Varför tror du att det är logikkortet som är trasigt? Vad har du gjort för att felsöka? Andra felkällor kan var tex minnen och hårddisk.
(Jo jag vet att man får andra felmeddelandet då, men det kanske inte skadar att kolla upp saken?)

Hej
Har provat (inkl apple tekniker) de vanliga försök med SMC & PRAM, CD, target boot, via nätverket och alt nedtryckt fungerar inte, inget händer. Datorn tar heller inte emot alla kommandon utan endast PRAM och 10 sec strömbrytaren.

Ursprungligen av Mija:

Men du är väl glad som en ost nu, det var det bästa som kunde hända dig. Du har ju bytt till PC och har till och med en lång tråd där du sprider ut din klagosång över Mac.

Absolut när det kommer till att ta bort valfriheten i val av komponenter på både bärbart och stationärt är jag inte glad vad Appel försöker med. Där anser jag Pc har en fördel. Däremot betyder det inte att jag vill att min MBP ska sluta fungera bara för jag tycker att PC sidan har bättre valfrihet.

Ursprungligen av Hunter78:

...ta bort valfriheten i val av komponenter både bärbart och stationärt är jag inte glad vad Appel försöker med...

Vad är det för valfrihet som du påstår att Apple försöker ta bort?

Ge gärna konkreta exempel på hur du tycker att valfriheten har varit tidigare, och hur den har ändrats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-01 18:06
Ursprungligen av Dalle:

Varför tror du att det är logikkortet som är trasigt? Vad har du gjort för att felsöka? Andra felkällor kan var tex minnen och hårddisk.
(Jo jag vet att man får andra felmeddelandet då, men det kanske inte skadar att kolla upp saken?)

Precis skruva bort undersidan och switcha minnen och sätt i en annan hårddisk med förinstallerat system. Pröva och koppla in disken på dvd-spelarens plats (ibland rasar det ena ATA-interfacet). Sedan kan man börja gnälla på Apple och annat. Snälla du stava "Apple" rätt åtminstone så lamt.

Kalllödningar gå över moderkortet med en tandborste, fram med kylpasta om grafikchipet går varmt. Vad säger teknikern om det

Logikkortet hit och dit det är väl svaret hos dom flesta tekniker om du frågar mig. Har man ström i datorn och och en lysande skärm så skulle jag pröva ovanstående saker innan jag kastar in handduken.

Senast redigerat 2013-08-01 18:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-01 18:20

Bärbart på pc-sidan har väl ingen valfrihet. Plast- crap för 4000 kr eller 15000 kr bärbar sony burk det är enda valet man har . En bärbar från pc-tillverkare är inget man byter moderkort eller andra delar på enkelt. Inte värt ett rött öre att laga en trasig bärbar pc. Så kom inte här och snacka om någon mer valfrihet på bärbara pc datorer. Tvärtom skulle jag hävda. Finns massa bärbara macbooks och macbook pro som är 3-6 år gamla som rockar fett fortfarande med max ram-minne och en ny snabb SSD disk monterad. En bärbar pc har gjort sitt efter sitt första levnadsår.

Senast redigerat 2013-08-01 18:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för valfrihet som du påstår att Apple försöker ta bort?

Ge gärna konkreta exempel på hur du tycker att valfriheten har varit tidigare, och hur den har ändrats.

T.ex. Min MBP kunde jag uppgradera minnet själv likaså hårddisk vilket du idag i princip inte kan på MBPr för Apple har tagit bort möjligheten av inköp av egen disk och minne och egen installation är bara några av sakerna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-01 18:32
Ursprungligen av Hunter78:

T.ex. Min MBP kunde jag uppgradera minnet själv likaså hårddisk vilket du idag i princip inte kan på MBPr för Apple har tagit bort möjligheten av inköp av egen disk och minne och egen installation är bara några av sakerna.

Nähä...inte?

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ursprungligen av Hunter78:

T.ex. Min MBP kunde jag uppgradera minnet själv likaså hårddisk vilket du idag i princip inte kan på MBPr för Apple har tagit bort möjligheten av inköp av egen disk och minne och egen installation är bara några av sakerna.

Tack. Det var ett bra konkret exempel.

Men det är väl bara ett tidens tecken, att datorer går mot att bli ännu mer av slit-och-släng-varor, att man köper en viss konfiguration och lever med den ett par år, och sen köper man en ny.

Att vilja stoppa den utvecklingen är nog tämligen meningslöst. Det är nog helt enkelt bara något du får acceptera.

Det är ju en försumbar andel av köparna som överhuvudtaget bryr sig om detta. För få för att tlllverkarna ska ändra sig. Att det är på väg åt det hållet är ju tråkigt för dig och några till, men totalt ointressant för de flesta andra.

Vad hjälper det när Apple har tagit bort rätten att uppgradera själv med egna delar. Uppgradering idag får bara göras av Apple egna delar, vilket är betydligt dyrare än samma del i en "pc butik". Sedan är det inte lika enkelt att göra det som länkarna visar som det är på mig gamla MBP.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-01 20:38
Ursprungligen av Hunter78:

Vad hjälper det när Apple har tagit bort rätten att uppgradera själv med egna delar. Uppgradering idag får bara göras av Apple egna delar, vilket är betydligt dyrare än samma del i en "pc butik". Sedan är det inte lika enkelt att göra det som länkarna visar som det är på mig gamla MBP.

Du påstod att det inte gick men du hade fel.

Men eftersom din MBP nu gått sönder så är dina bekymmer över och kan återgå till att köpa en billig PC.
Som du sen kan uppgradera hur mycket du vill (något som majoriteten av användarna alla fall inte gör)

Ursprungligen av lappen71:

Du påstod att det inte gick men du hade fel.

Men eftersom din MBP nu gått sönder så är dina bekymmer över och kan återgå till att köpa en billig PC.
Som du sen kan uppgradera hur mycket du vill (något som majoriteten av användarna alla fall inte gör)

Om du läser noggrant så sa jag "i princip" inte går pga att Apple stoppar rätten att göra uppgraderingar själv, annars förlorar du garantin. Det enda som är tillåtet är Apples egna reservdelar, vilket gör att du kan bara uppgradera om apple gör uppgraderings paket, samt genomförs av Apple tekniker. För mig är det i princip omöjligt att uppgradera och behålla garantin som det var på min MBP mid 2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-01 22:24
Ursprungligen av Hunter78:

Vad hjälper det när Apple har tagit bort rätten att uppgradera själv med egna delar. Uppgradering idag får bara göras av Apple egna delar, vilket är betydligt dyrare än samma del i en "pc butik". Sedan är det inte lika enkelt att göra det som länkarna visar som det är på mig gamla MBP.

Har aldrig skruvat i en PC-bärbar som varit i närheten av hur enkla (och väl designade) bärbara Mac-datorer (förutom iBook...) så jag tror inte du riktigt vet vad du pratar om.

Eftersom PC-världen gör allt för att efterlikna Apple så dröjer det inte långt förrän du står där med din "oskruvbara" PC-laptop...

Men eftersom du är så besatt av att kritisera Apple, varför utnyttjar du inte situationen med din döda Apple och köper en PC? Jag köper gärna din gamla Mac som skrot, jag behöver alltid delar.

Ursprungligen av TureB:

Har aldrig skruvat i en PC-bärbar som varit i närheten av hur enkla (och väl designade) bärbara Mac-datorer (förutom iBook...) så jag tror inte du riktigt vet vad du pratar om.

Eftersom PC-världen gör allt för att efterlikna Apple så dröjer det inte långt förrän du står där med din "oskruvbara" PC-laptop...

Men eftersom du är så besatt av att kritisera Apple, varför utnyttjar du inte situationen med din döda Apple och köper en PC? Jag köper gärna din gamla Mac som skrot, jag behöver alltid delar.

Vem har sagt att jag vill bara ha en Pc laptop? Jag vill ha en Dator (Pc or Mac) där jag kan byta grafikkort (gäller ej bärbart), diskar och minne utan att behöva lägga en mindre förmögenhet bara för Apple plockar bort den möjlighet att själv kunna uppgradera HD, Ram och grafikkort utan att förlora garanti.

Sedan håller jag med om att Pc - laptop blir snart oskruvbara precis som Apples. Problemet är att min tanke gäller primärt Apples stationär datorer. En pro maskin som inte går att byta delar på själv tycker jag inte är riktig pro.

Var snälla och fokusera på att hjälpa @Hunter78 med problemet istället för att diskutera Mac vs. PC här.

*Tråd rensad*

Ursprungligen av Hunter78:

Vem har sagt att jag vill bara ha en Pc laptop? Jag vill ha en Dator (Pc or Mac) där jag kan byta grafikkort (gäller ej bärbart), diskar och minne utan att behöva lägga en mindre förmögenhet bara för Apple plockar bort den möjlighet att själv kunna uppgradera HD, Ram och grafikkort utan att förlora garanti.

Sedan håller jag med om att Pc - laptop blir snart oskruvbara precis som Apples. Problemet är att min tanke gäller primärt Apples stationär datorer. En pro maskin som inte går att byta delar på själv tycker jag inte är riktig pro.

Om vi plockar ur MPBr ur diskussionen så lär det handla om enbart platsproblematik. Man får helt enkelt inte plats med en HDD som går att byta, eller RAM. Och här har storleken avgörande betydelse. Jag kan svårligen se att Apple ser någon fördel med att man inte kan byta/uppgradera dessa komponenter, utan detta är ett nödvändigt ont för att kunna leverera prestanda i ett litet format.

Eftersom att vi inte kommer någonstans...

*Rensad och låst*

1
Bevaka tråden