Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hänger sig konstant

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook pro 13" från mid 2011. Den har alltid fungerat bra fram tills nu. För ca två veckor sedan kom någon in på min dator när jag surfade och lyckades styra den. Jag stängde då av wifi och drog ur elen till routern hemma. Lät den vara av i tre dygn och sökte vad jag borde göra. Några sa att jag skulle formatera den men det har jag inte haft tid till då jag preppat för en världsomsegling. Nu har jag avklarat första natten på båten och skulle ladda över bilder med Lightroom från min kamera. Datorn hängde sig efter att ha laddat över ca 20 foton, badbollen kom fram och jag var tvungen att starta om datorn med knappen, försökte igen med alla andra program avstängda, samma problem. Sedan fick jag starta om den igen med knappen och laddade över 4 foton åt gången, detta gick. Badbollen kom fram när jag försökte göra andra "tunga" saker som att kopiera 2GB bilder till en annan plats, hängde sig igen.

Datorn är minst sagt ohanterbar i nuläget vilket är jobbigt eftersom jag verkligen behöver den på resan, ber därför efter akut hjälp! Har även testat att reparera skivbehörigheter utan framgång, startade även datorn genom att hålla inne Cmd + alt + r + p utan något resultat. Min vän tipsade om att hitta ett wifi och installera om OS utan formatering genom att starta med alt-knappen inne (om jag minns rätt). Jag måste verkligen få igång datorn så den fungerar och uppenbarligen ligger inte bara problemet i Lightroom. Tidigare har jag även satt in extra RAM i datorn (8GB) samt tagit bort CD-läsaren och satt in en SSD där operativsystemet är på. Har som sagt aldrig haft problem innan, snälla hjälp!

Ursprungligen av Felisi:

Jag har en Macbook pro 13" från mid 2011...

Vilken version av OS X har du?
Hur mycket ledigt utrymme har du på diskarna?

Ursprungligen av Felisi:

...kom någon in på min dator när jag surfade och lyckades styra den.

Hur upptäckte du detta? Berätta gärna lite mer om vad som hände.

Tips:
- Har du kört Skivverktyg för att kontrollera så att diskarna mår bra?
- Man kan prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om den beter sig likadant där.
- Man kan prova att installera senaste OSX-uppdateringen igen. Det kan vara någon systemfil som är skadad, och då ersätts den förhoppningsvis.
- Om du misstänker att någon har kommit åt din dator utifrån, så ska du kanske installera någon form av antivirusprogram, för att se om det kan upptäcka och ta bort en eventuell smitta.
- Annars är det nog ominstallation som gäller.

Jag hade börjat med att plocka ur de egeninstallerade minnena.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade börjat med att plocka ur de egeninstallerade minnena.

Japp, jättebra tips, men kanske lite svårt att genomföra när man är på resande fot, och med största sannolikhet inte har originalminnena med sig.

Det är minst sagt rejält klurigt att sabotera något i OS X på distans om det finns ett lösenord till administratörskontot. Om någon lyckats fjärrstyra din dator är det så klart illa, men jag tror att dina problem kan vara hårdvarurelaterade, eller diskrelaterade.
I brist på originalminnen, och förutsatt att du har 2 minnesmoduler i datorn, prova dem ett och ett och i båda platserna. Jucka lite på anslutningar till diskar etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är minst sagt rejält klurigt att sabotera något i OS X på distans om det finns ett lösenord till administratörskontot. Om någon lyckats fjärrstyra din dator är det så klart illa, men jag tror att dina problem kan vara hårdvarurelaterade, eller diskrelaterade.
I brist på originalminnen, och förutsatt att du har 2 minnesmoduler i datorn, prova dem ett och ett och i båda platserna. Jucka lite på anslutningar till diskar etc.

Kan ju som sagt bli svårt att plocka ut minnena, RAM ligger kvar i Göteborg. Hur kan jag ta reda på det? Min vän nämnde om att starta datorn och hålla inne Cmd + D för harware test. Skall testa detta! Hur menar du med att jag skall prova dem ett och ett?

Tack!

Jag försökte göra ett harware-test genom att hålla inne D vid omstart. Datorns skärm var grå tills jag släppte, inget annat hände. Datorn loggade sedan in som vanligt, hann inte ens stänga av mina startup-program innan datorn hängde sig igen. Vad skall jag ta mig till?

Inget fungerar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X har du?
Hur mycket ledigt utrymme har du på diskarna?

Hur upptäckte du detta? Berätta gärna lite mer om vad som hände.

Tips:
- Har du kört Skivverktyg för att kontrollera så att diskarna mår bra?
- Man kan prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om den beter sig likadant där.
- Man kan prova att installera senaste OSX-uppdateringen igen. Det kan vara någon systemfil som är skadad, och då ersätts den förhoppningsvis.
- Om du misstänker att någon har kommit åt din dator utifrån, så ska du kanske installera någon form av antivirusprogram, för att se om det kan upptäcka och ta bort en eventuell smitta.
- Annars är det nog ominstallation som gäller.

- Jag har OS X lion

- När jag var inne och surfade började en mus kolla i olika mappar, papperskorgen etc. sedan hann jag stänga av wifi

- jag har försökt både uppdatera programvara samt installera om OS lion, vid båda fallen hackade datorn fast sig igen.

- Har du något tips på antivirusprogram som kan få bort virusen?

- Som tidigare, testat detta. Datorn är näst intill ohanterbar nu, vet inte vad jag skall ta mig till!

Tack för att ni hjälper till!

Testade även skapa ny användare, startade tre adobe-program, sen var det kört (har klarat sig fint innan)

Ursprungligen av Felisi:

- Jag har OS X lion

Vilken version? Bara "Lion" säger inte så mycket.

Du svarade inte på frågan om Skivverktyg.

Ursprungligen av Felisi:

Har du något tips på antivirusprogram som kan få bort virusen?

Jag skulle nog vilja påstå att med 99,999% säkerhet så handlar det inte om något sådant.

Och om datorn hänger sig hela tiden, så kommer du ändå inte att kunna köra något antivirusprogram.

Men om du vill prova, så kan du ju prova med ClamXav som är gratis. http://www.clamxav.com/

Ett annat tips:
Starta datorn i "Safe mode". http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale...

Ursprungligen av Felisi:

Kan ju som sagt bli svårt att plocka ut minnena, RAM ligger kvar i Göteborg. Hur kan jag ta reda på det? Min vän nämnde om att starta datorn och hålla inne Cmd + D för harware test. Skall testa detta! Hur menar du med att jag skall prova dem ett och ett?

Tack!

Om du har minnena i Göteborg och resten av datorn i båten och så förstår jag att det inte fungerar.
Vanligtvis har man 2 st minnesmoduler i datorn. Då plockar man ut dem, sen sätter man den ena i 1:a platsen, sedan 2:a platsen och repeterar med den andra modulen. Detta för att se om någon av modulerna fungerar bättre eller sämre i någon av platserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-02 09:48
Ursprungligen av Felisi:

...då jag preppat för en världsomsegling...

En laptop är otroligt känslig för väta. Och salt! Hade du den i båten innan den började konstra? Kan den ha fått saltstänk på sig?

1
Bevaka tråden