Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnader inom G5-linjen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar som om Apple endast demonstrerat värstingmodellen i nya G5-linjen. Känner ngn till hur 1,6 resp 1,8 Mhz-modellerna presterar?

Vet inte hur de presterar men en skillnad som är värd att notera är att minstingen inte har PCI-X utan vanlig PCI och dessutom inte klarar mer än 4 GB RAM. Dessutom har den något långsammare RAM-minne 333MHz istället för 400MHz.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-25 17:20

Eventuella 1,6 resp 1,8 Mhz-modeller lär inte prestera speciellt bra...

F´låt jag kunde inte låta bli:D

  • Medlem
  • 2003-07-25 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Eventuella 1,6 resp 1,8 Mhz-modeller lär inte prestera speciellt bra...

F´låt jag kunde inte låta bli:D

Va? min nya Apple är på endast en...


Det var en kul felskrivning!

Jag tycker också att minstingen verkar en snikvariant jämfört med mellanmodellen, trots att prisskillnaden är måttlig. Men det vore intressant att se prestandatester.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Jag tycker också att minstingen verkar en snikvariant jämfört med mellanmodellen, trots att prisskillnaden är måttlig.

Det konstiga är att det fortfarande är ett nytt moderkort även i 1.6 GHz-aren. Ibland så gör ju Apple en fuling och låter minstingen ha det gamla moderkortet med lite långsammare processor för att fasa ut befintliga komponenter.

Men här har man gjort ett helt nytt moderkort men i två versioner, en riktig variant och en snikmodell. Jag förstår inte riktigt, tjänar de verkligen på det? Vore det inte mer kostnadseffektivt att bara köra fullt ut på moderkortet med PCI-X osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 10:31

Jag tycker det verkar som mellanmodellen alltid är mest prisvärd/bästa köp när det gäller Apple.

Så här brukar det vara:

Billigaste modellen: Har inte riktigt alla nyheterna och finesserna. Har för lite RAM. Kostar lite för mycket för att ha så lite.

Mellanmodellen: Har alla nyheter och finesser och är snabb så det räcker. Bara några tusenlappar dyrare än billigaste.

Värstingmodell: Har extra mycket av allt som RAM, hårddisk, snabbhet, grafikkort. Är svindyr. Man behöver i de flesta fall inte allt denna dator har.

Så här verkar det vara även när det gäller G5an.

MacBidouille har (030725), vad man påstår är, en jämförelse mellan G5 2x2, 1,8 och en G4 2x1,25.

Texten översatt av Google (jag kan inte franska...):

We had echoes of tests carried out on of G5, some share in America. These tests were made on G5 with 1,8 GHz and Dual 2 GHz. These tests were carried out on a not finalized version 10.2.7 (dixit APPLE) and on beta of Panther, which is new. Both G5 had Geforce Fx 5200. Both G5 had a hard disk SATA IBM Vancouvert the machine of reference is G4 Dual 1,25 GHz with 2 Mo of mask by processor. Our advisor announces us that dual the 2 GHz had at the beginning of many Kernel Panic consecutive with its RAM. The machine seems of a great sensitivity with respect to the memory used. We did not have the list of the tests in detail, but they covered a broad range of the types of use. G5 with 1,8 GHz was 19% faster than G4 Dual 1,25 pennies 10.2.7 and faster 27% under Panther. Dual G5 2 GHz was 43% faster than G4 Dual 1.25Ghz under 10.2.7et 59% (!!) under Panther. We let to you draw the conclusions which are appropriate to you.

Det kan ju vara så att de moderkortet för 1.6 GHz'aren kommer att flytta till imac-serien senare.
Håller f ö med om att mellanmodellen brukar vara det bästa köpet. Tycker det franska testet visar att det blir en klar prestandaökning i a f, även med 1.8 GHz'aren, ssk med nya operativsystemet.

G5-arkitekturen är optimerad för dubbla processorer. Det blir alltså betydligt bättre prestanda där, framför allt med Panther och äkta 64-bitars program.

Ciryon

Edit: Panther stavas inte Panter.

  • Medlem
  • 2003-07-26 23:22

Två moderkort? De släpper väl tre?

Singelprocessor med vanlig PCI (snikmodellen)
Singelprocessor med PCI-X (mellan)
DubbelCPU med PCI-X (värstingen)

/hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Två moderkort? De släpper väl tre?

Singelprocessor med vanlig PCI (snikmodellen)
Singelprocessor med PCI-X (mellan)
DubbelCPU med PCI-X (värstingen)

Banne mig, det tänkte jag inte på. Hoppas verkligen att Stefans spekulation stämmer att snikmodellens moderkort ska in i iMacen, den behöver verkligen ett prestandalyft...

  • Medlem
  • 2003-08-13 16:12

Jag måste nog säga att om jag hade haft pengarna så skulle jag nog hellre satsa på en 2x2. Enlig min mening så blir den mer prisvärd än mellanmodellen förutsatt att programmen som man använder kan hantera två processorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 22:31

Hur mycket spelar ram minnet in i det hela.. 2600:- extra för ett 1 GB ram,, är ganska mycket pengar för 500 MB ram,,,

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-08-19 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Hur mycket spelar ram minnet in i det hela.. 2600:- extra för ett 1 GB ram,, är ganska mycket pengar för 500 MB ram,,,

man köper inte ram från apple, så är det bara

1
Bevaka tråden