Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa hårddisk från MBA A1237

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 09:52

Min Early MBA 2008 (A1237) fick smaka på ett exploderat batteri för någon vecka sedan. Och jag har såklart några få dokument, bilder och några projekt som inte har hängt med i mina backuper. Det är såklart ingen SSD-disk och disken har uttaget "ZIF", alltså ingen sata eller liknande. Annars hade jag inte haft några större problem.

Sträcker ut till er här på Mac99 om ni har en gammal A1237'a eller någon form av vagga man kan få låna för att dra en backup på hårddisken med? Bor i Stockholm och kan ge er något under tiden jag lånar prylen från er, så ni vet att jag inte lurar er. Telenummer osv utbytes såklart med.
Frågar här för att Macoteket och de andra tar hutlösa priser för att göra en halvtaskig backup åt en och ingen i min bekantskapskrets sitter med en så gammal MBA.

Går det inte att starta den i target mode, om du plockar ut batteriet, och ansluta till en annan Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 09:56

Hur gör man detta pmarriott? Ska googla lite snabbt vad detta Target Mode är för något.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-31 10:04

Starta datorn med kringla-T nedtryckt. Men det kräver nog en Firewireanslutning till en annan dator, och det har väl inte den gamla MBA…?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 10:05

Såg att enligt Wiki så fungerar target-mode endast med MBA Mid-2011 och Mid-2012. Så det ser inte ut som ett alternativ för mig tyvärr.

Har du testat att plocka ur batteriet och försökt starta med bara laddaren i? En del Macar kan man göra det med (jag tror första generationen Air är en sån) och då kan du göra en backup på de dokumenten som du inte fått sparat.
Annars finns adaptrar liknande denna:http://www.dustinhome.se/product/5010368155/adapter-internal-1-8-zif-3-5-sata/ för att kunna använda den i en vanligt hårddiskdocka.

1
Bevaka tråden