Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Unibody är stendöd!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har ett problem med min Macbook som jag inte vet hur jag ska lösa. Den är stendöd och går ej att starta. Det började för över 1 månad sedan då jag använde datorn och den fungerade som den skulle, batterinivån började bli låg och satte då i min originalladdare men det hände ingenting. Fick inte igång laddaren och tillslut tog batteriet slut så datorn hamnade i viloläge. Tänkte då att laddaren hade brakat ihop efter 3 års trogen tjänst men hade inte råd att köpa ny just då så datorn blev liggandes. Har nu köpt en ny ersättningsladdare från Kjell & Company så testade direkt med att sätta i laddaren i datorn. Den oranga laddningslampan tände sig men datorn går ej att starta. Kopplade ur laddaren och testade igen men nu tänder sig inte laddningslampan. Datorn är fortsatt stendöd.

Vad kan ha hänt? Hur ska jag få igång den?

Kan även tillägga att datorn har en skada i hörnet vid laddningskontakten, men detta är inget som har påverkat laddningen tidigare.

  • Medlem
  • 2013-07-30 22:12

Kan vara DC-in på logikkortet som är paj, om så är fallet är det bara att rädda det som räddas kan. Plocka ut hårddisken och kasta resten. Att reparera blir alldeles för dyrt.

Ajdå, det låter ju verkligen inte lovande! Efter lite pill så har jag iallafall fått den att ladda, eller fått laddningslampan att lysa oranget igen. Är detta ett säkert tecken på att den laddar?

Ska låta den stå över natten och hoppas då på att batteriet har fått någon ström då.

Kan det möjligtvis vara något annat som är trasigt som gör att den inte startar, tex startknappen?

EDIT: Den har hoppat till liv igen! Har inte rört den på ca 15min och helt plötsligt så startade den, medans den var ihopfälld! Verkar dock som att batteriet inte tar emot laddning. Står att skicket är normalt men laddningsprocenten är fortfarande 0.

Något annat jag borde kontrollera/göra nu när datorn är igång? Samt lutar åt att byta batteri i datorn då det verkar vara skrot?

Senast redigerat 2013-07-30 22:57
  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-07-30 23:43
Ursprungligen av Snowgubben:

Ajdå, det låter ju verkligen inte lovande! Efter lite pill så har jag iallafall fått den att ladda, eller fått laddningslampan att lysa oranget igen. Är detta ett säkert tecken på att den laddar?

Ska låta den stå över natten och hoppas då på att batteriet har fått någon ström då.

Kan det möjligtvis vara något annat som är trasigt som gör att den inte startar, tex startknappen?

EDIT: Den har hoppat till liv igen! Har inte rört den på ca 15min och helt plötsligt så startade den, medans den var ihopfälld! Verkar dock som att batteriet inte tar emot laddning. Står att skicket är normalt men laddningsprocenten är fortfarande 0.

Något annat jag borde kontrollera/göra nu när datorn är igång? Samt lutar åt att byta batteri i datorn då det verkar vara skrot?

Om batteriet legat länge utan laddning alls kan det definitivt ha gått sönder. Själv skulle jag undvika att ladda batteriet tills det är bytt för att undvika eventuella olyckor.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-07-31 00:34

Har du provat att ta ur batteriet och köra utan den, med bara batteriladdaren inkopplad?
Då ser man väl om datorn går normalt och då är det säkert batteriet.

Ursprungligen av Hjopek:

Har du provat att ta ur batteriet och köra utan den, med bara batteriladdaren inkopplad?
Då ser man väl om datorn går normalt och då är det säkert batteriet.

Det kan man göra.

Något att tänka på är att OS X klockar ner CPUn när det inte finns något batteri, så den kommer vara långsammare än tidigare.

1
Bevaka tråden