Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt CD-fel på iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 15:01

CD/DVD-läsaren (OPTIARC DVD RW AD-5680H) på min iMac (2009) beter sig allt märkligare. Konstigast är när jag stoppar in en musik-CD, datorn känner igen skivan, kan spela upp den och frågar om jag vill importera den, men när jag väljer att importera så kommer det snart upp ett felmeddelande som säger:

Citat:

"Ett fel uppstod när filen ... konverterades. Skivan som behövs hittades inte."

Någon som varit med om samma sak eller har en aning om var felet ligger?

kan vara att enheten håller på att ge sig. Jag fick min Superdrive utbytt sedan den helt vägrade att läsa skivor, den bara spottade ut dem efter ett tags snurrande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 16:07

Ja, jag är rädd för det. Det händer ibland att den bara spottar ut skivor, men ofta hittar den skivan och kan spela upp den, men som sagt inte importera den, vilket är det viktigaste för mig.

Jag är rädd för att det skulle kosta en del att sätt in en ny Superdrive, men Apples externa Superdrive går ju inte att använda till min dator och alternativen verkar tvivelaktiga. Jag har t ex testat Freecoms DVD-brännare, men mitt ex var defekt och kunde inte läsa CD överhuvudtaget. Dessutom gav den ett billigt och bräckligt intryck.

Helst skulle jag vilja ha en ren extern CD-läsare av HiFi-kvalité, eftersom jag i princip bara behöver rippa CD i Apple Lossless, men någon sådan verkar inte finnas på marknaden.

Antar att du inte har Applecare...

Vad gäller rippa skivor från hifi-anläggning borde det ju funka med en DA-omvandlare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 20:18

Inget AppleCare och datorn är snart 4 år gammal...

Vad gäller rippningen så behövs ingen DA-omvandlare, eftersom det bara handlar om att överföra den digitala signalen. Jag har testat att koppla digital ut på min CD-spelare till digital in på datorn. Ljudet kom in så att den gav utslag på "Nivå in" i ljudinställningen (i Systeminställningar), men jag kunde inte höra något och än mindre importera det till iTunes.

Jag tror att det dels krävs inkoppling med USB och dels att spelaren är en CD-ROM-spelare.

Inputen är optisk (toslink), var det det du använde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 20:47
Ursprungligen av keptang:

Inputen är optisk (toslink), var det det du använde?

Ja, just det. Vet du hur man lyssnar på/importerar den signal som beviserligen kommer in i datorn?

Ursprungligen av maca:

Ja, just det. Vet du hur man lyssnar på/importerar den signal som beviserligen kommer in i datorn?

Du har alltså en toslink ut från CD'n och in i Macen? Isåfall bör det fungera.
Annars har du S/PDIF och behöver en konverter, typ denna, http://www.amazon.com/Digital-Coaxial-Toslink...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 21:08

Jag har toslink (vilket liksom coaxial-kablar använder S/PDIF) från min Marantz CD-spelare och in, med miniplugg i datorn. Det funkar så långt att jag får utslag i i nivåmätaren i ljudinställningar, men frågan är hur jag kan använda mig av signalen!

Installera appen LineIn så får du det nog att fungera.
http://www.rogueamoeba.com/freebies/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 21:52

Ja, tack, med LineIn kan jag lyssna på CD från min Marantz CD-spelare.

Jag har också upptäckt att jag kan spela in musiken i Garageband, i vad som verkar bli högsta möjliga kvalité. Jag kan därifrån exportera till iTunes i AIFF. Men detta känns som en extrem nödlösning, eftersom det krävs en manuell övervakning för att skapa de olika låtarna som separata filer, manuell namngivning, export till iTunes och alltså sedan konvertering inne i iTunes från AIFF till Apple Lossless.

Jag antar att det krävs en datoranpassad CD-läsare med USB-koppling för att CD-skivan ska monteras på skrivbordet och gå att importera på vanligt sätt direkt in i iTunes.

Men hur som helst spännande att veta att det finns alternativa sätt, om än omständliga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 21:56

Faktum är ju att med det alternativa sättet, via Garageband, kan man redigera musiken - klippa och klistra!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-30 23:12
Ursprungligen av maca:

Helst skulle jag vilja ha en ren extern CD-läsare av HiFi-kvalité, eftersom jag i princip bara behöver rippa CD i Apple Lossless, men någon sådan verkar inte finnas på marknaden.

Vilken billig extern USB ansluten skivläsare som helst kan väl läsa av skivan, sen kan du konvertera till valfritt format.

1
Bevaka tråden