Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt Qnap

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått min första macbook air idag, har tidigare haft PC.
Allt verka fungera utan problem, men har problem att ansluta till min qnap nätverksdisk.
Datorn hittar disken men kan inte ansluta, vad är problemet.?
Bifogar en länk på felmeddelandet.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=63064&si...

Tacksam för svar!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:32

Har du tryckt på "Anslut som" och skrivit in dina uppgifter såsom användarnamn och lösenord på den användare du har på din Qnap?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-29 21:33

Hur ansluter du? Skriver du smb:// före? Är Samba aktiverat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:35
Ursprungligen av kenjon:

Hur ansluter du? Skriver du smb:// före? Är Samba aktiverat?

Ser du inte på skärmdumpen att samba är aktiverat och att han ansluter genom att trycka på enheten i sidofältet?

Ursprungligen av lappen71:

Har du tryckt på "Anslut som" och skrivit in dina uppgifter såsom användarnamn och lösenord på den användare du har på din Qnap?

Trycker jag anslut som, så kommer meddelandet upp enligt skärmdumpen ja skicka, hur aktiveras samba?
Jag är som sagt helt ny på mac och kan inget hehe.

Ursprungligen av kenjon:

Hur ansluter du? Skriver du smb:// före? Är Samba aktiverat?

Nä qnap dök upp i ifinder utan jag gjort nånting.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:41
Ursprungligen av Bubbel30:

Trycker jag anslut som, så kommer meddelandet upp enligt skärmdumpen ja skicka, hur aktiveras samba?
Jag är som sagt helt ny på mac och kan inget hehe.

Lugn samba är aktiverat eftersom du ser den i Finder.

Har du loggat in på din Qnap och skapat en användare?
Testa att logga in på den och slå på AFP istället (Apples egna nätverkssystem)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-29 21:43

@lappen71: nej, jag såg inte det, annars hade jag nog inte frågat. Jag kör inte Samba själv, så jag vet inte hur det ser ut. Försöker bara hitta lösningar…
@Bubbel30: Om du i Finders menyval Gå väljer Anslut till server… och skriver in smb://ipnumret-till-din-qnap, vad händer då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-29 21:44
Ursprungligen av lappen71:

Lugn samba är aktiverat eftersom du ser den i Finder.

Har du loggat in på din Qnap och skapat en användare?
Testa att logga in på den och slå på AFP istället (Apples egna nätverkssystem)

Som jag tolkar TS så har han använt sin Qnap med en Windows-burk tidigare och då finns det väl ingen anledning att skapa ännu en användare på NAS'en? Det är bara för TS att autentisera med samma användarkonto som han har gjort tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:45
Ursprungligen av kenjon:

@lappen71: nej, jag såg inte det, annars hade jag nog inte frågat. Jag kör inte Samba själv, så jag vet inte hur det ser ut. Försöker bara hitta lösningar…
@Bubbel30: Om du i Finders menyval Gå väljer Anslut till server… och skriver in smb://ipnumret-till-din-qnap, vad händer då?

Med andra ord tryckte du inte på hans länk

Ursprungligen av kenjon:

@lappen71: nej, jag såg inte det, annars hade jag nog inte frågat. Jag kör inte Samba själv, så jag vet inte hur det ser ut. Försöker bara hitta lösningar…
@Bubbel30: Om du i Finders menyval Gå väljer Anslut till server… och skriver in smb://ipnumret-till-din-qnap, vad händer då?

Samma sak, har testat med ip nummer också

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-29 21:46

Jo det gjorde jag faktiskt. Men ska vi försöka hitta lösningar istället?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:47
Ursprungligen av zinned:

Som jag tolkar TS så har han använt sin Qnap med en Windows-burk tidigare och då finns det väl ingen anledning att skapa ännu en användare på NAS'en? Det är bara för TS att autentisera med samma användarkonto som han har gjort tidigare.

Ja troligtvis men han har inte svarat på den frågan än

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:50
Ursprungligen av kenjon:

Jo det gjorde jag faktiskt. Men ska vi försöka hitta lösningar istället?

Onödigt att ställa en uppenbar fråga,

Ursprungligen av Bubbel30:

Samma sak, har testat med ip nummer också

Konstigt för när jag trycker bara "Anslut" och jag inte har slagit in mina uppgifter får jag samma dialogruta som du.
Men trycker jag på "Anslut som" kommer det upp en dialog ruta där jag får slå in användare och lösenord.
Gjorde det aldrig när du hade PC?

Ursprungligen av lappen71:

Lugn samba är aktiverat eftersom du ser den i Finder.

Har du loggat in på din Qnap och skapat en användare?
Testa att logga in på den och slå på AFP istället (Apples egna nätverkssystem)

Har loggat in och kollat där lite nu, är det här du menar.?
http://www.ladda-upp.se/bilder/zejzglaihbabex...

Japp den är använd på windows burk innan, jag har användare och pass, men ser ingenstans att skriva in de när man ansluter.?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:52
Ursprungligen av Bubbel30:

Har loggat in och kollat där lite nu, är det här du menar.?
http://www.ladda-upp.se/bilder/zejzglaihbabex...

Japp den är använd på windows burk innan, jag har användare och pass, men ser ingenstans att skriva in de när man ansluter.?

Exakt

Var precis på väg att länka till detta.

http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?apple_...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 21:55

Testa detta också.
http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?apple_...

Se till att Standalone Server är ikryssad

Ursprungligen av lappen71:

Testa detta också.
http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?apple_...

Se till att Standalone Server är ikryssad

Hm, var ser du man kan kryssa i standalone server på den länken, kanske jag är blind och druckigt en öl för mycke:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 22:03
Ursprungligen av Bubbel30:

Hm, var ser du man kan kryssa i standalone server på den länken, kanske jag är blind och druckigt en öl för mycke:)

Haha det går inte att länka till det.
Tryck bara på Microsoft Networking i vänstra marginalen

http://docs.qnap.com/nas/en/microsoft_network...

Edit: Jo nu gick det att länka

Ursprungligen av lappen71:

Förlåt denna länk ska det vara

http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?apple_...

Samma länk, kanske inte går länka rätt.?

Ursprungligen av Bubbel30:

Samma länk, kanske inte går länka rätt.?

Japp den var redan inbokad, men va konstig att jag inte får möjlighet att skriva in användare och pass när jag trycker på anslut som?

Ursprungligen av Bubbel30:

Japp den var redan inbokad, men va konstig att jag inte får möjlighet att skriva in användare och pass när jag trycker på anslut som?

Iof förstår jag inte varför man ens ska behöva göra det i ett hemnätverk, fungera ju i windows utan anv och pass, behövdes bara när man ansluter utifrån.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 22:15
Ursprungligen av Bubbel30:

Iof förstår jag inte varför man ens ska behöva göra det i ett hemnätverk, fungera ju i windows utan anv och pass, behövdes bara när man ansluter utifrån.

Kan inte svara på det men jag personligen tycker det är en bra säkerhetsdetalj att man får skriva så inga obehöriga kommer åt filer.

Ursprungligen av lappen71:

Kan inte svara på det men jag personligen tycker det är en bra säkerhetsdetalj att man får skriva så inga obehöriga kommer åt filer.

Ja absolut!, men det är ju en fördel om man kan skriva in anv och pass nånstans, finns de nånstans man kan skriva in det på annat sätt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 22:25
Ursprungligen av Bubbel30:

Ja absolut!, men det är ju en fördel om man kan skriva in anv och pass nånstans, finns de nånstans man kan skriva in det på annat sätt?

Är ledsen men jag har inga fler tips att komma med för dialogrutan borde komma fram.
Måste vara någon inställning på din Qnap som hindrar rutan att dyka upp.

Ursprungligen av lappen71:

Är ledsen men jag har inga fler tips att komma med för dialogrutan borde komma fram.
Måste vara någon inställning på din Qnap som hindrar rutan att dyka upp.

Ok! tack ändå! jag ska kolla igenom inställningarna i qnap, gjorde ju en reset av den så man tycker ju standard inställningarna borde fungera.
Tacksam om någon annan vet vad som kan vara problemet.

Ursprungligen av Bubbel30:

Ok! tack ändå! jag ska kolla igenom inställningarna i qnap, gjorde ju en reset av den så man tycker ju standard inställningarna borde fungera.
Tacksam om någon annan vet vad som kan vara problemet.

Funka nu!! I Ifinder gick jag till anslut till server, fyllde i ip och fick möjlighet att fylla i anv och pass och kom in. kanon!!
Den skapa en ny som bara hette Qnap och min Qnap (samba) låg kvar.
Hm känns ju lite knepigt den ska hitta servern själv men kan inte ansluta.?
Hur tar man bort den i ifinder som ändå inte funkar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-30 12:13

Jag vågar väl knappt skriva något tips eftersom jag blir påhoppad, men jag tror du bara kan dra ut ikonen från sidofältet, ev med högerklick….

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-30 12:59
Ursprungligen av kenjon:

Jag vågar väl knappt skriva något tips eftersom jag blir påhoppad, men jag tror du bara kan dra ut ikonen från sidofältet, ev med högerklick….

Påhoppad? Ge dig nu. Du ställde en fråga som uppenbarligen inte behövde ställas om du verkligen tagit dig tid att titta på hans skärmdump. Hade jag postat dessa också hade du aldrig kommit med det befängda påståendet på påhopp.

Som svar på ditt tips så går det inte att bara dra bort ikonen och jag har själv inte hittat någon lösning på att få bort oönskade nätverksenheter.
En sak som är väldigt dåligt med Finder att man inte själv kan välja vilka som ska synas eller vara gömda.
För väljer man att inte visa en försvinner alla dumt nog,

Ursprungligen av lappen71:

Påhoppad? Ge dig nu. Du ställde en fråga som uppenbarligen inte behövde ställas om du verkligen tagit dig tid att titta på hans skärmdump. Hade jag postat dessa också hade du aldrig kommit med det befängda påståendet på påhopp.

Som svar på ditt tips så går det inte att bara dra bort ikonen och jag har själv inte hittat någon lösning på att få bort oönskade nätverksenheter.
En sak som är väldigt dåligt med Finder att man inte själv kan välja vilka som ska synas eller vara gömda.
För väljer man att inte visa en försvinner alla dumt nog,

Ok, tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden