Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule vs. NAS???

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har sökt lite på forumet, men hittar inte något direkt svar på det jag behöver hjälp med.

Har denna set-up idag:

  • Panasonic LED TV (kör inbyggd DVB modul), Toslink kabel till ljudkälla (Nuforce DDA-100 förstärkare/DAC + Duevel Planets högtalare)

  • ATV3 (kopplad till TV via HDMI och till förstärkare via Toslink)

  • iPad/iPhone 5 för streamad uppspelning av ljud och bild via iTunes, Spotify, div. playkanaler, VLC Player.

  • Delar nätverk med grannen (vilket betyder att jag behöver en Airport Express som repeater för att förstärka WiFi om jag väljer NAS ist.f. TC)

Nu vill jag komplettera med en Time Capsule eller en NAS för att kunna lagra filmer (mestadels HD format som jag har i img eller iso format idag).

Om det är ett alternativ att använda iPad för uppspelningen så är det inte något problem för mig, jag behöver egentligen inte kunna spela upp direkt från disken. Men om det är en fördel att ha disken direktansluten till TV'n (USB) för bättre prestanda så får det bli så.

Jag kommer även att vilja lagra bilder och gärna även ha backup på min Ipad/iPhone på disken.

Det jag undrar över är:

  • Fördelar/nackdelar med Time Capsule vs. NAS lösning i detta fall?

  • Hur gör jag för att spela upp tidigare och kommande nedladdade filmer? Går det att konvertera till annat format och spela upp via iTunes eller kan jag spela upp iso/img filer direkt på något sätt?

  • Något annat jag behöver tänka på?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2012-11-07 23:47

Mig veterligen så får man inte diskutera nedladdning av filmer etc i detta forum.

Om du köper din media via laglig väg så rippas de för lagring från en dator och då är inte heller formatet ett problem.

Hur som helst. Imo har TC för lite lagringsutrymme för att vara hållbar i längden, skaffa en NAS. Vilken NAS du bör skaffa finns det andra bra trådar där det finns gott om info.

En time capsule är för långsam för i stort set allt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 20:42
Ursprungligen av illerG:

En time capsule är för långsam för i stort set allt.

Struntprat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 20:46
Ursprungligen av Gordy:

Struntprat.

Inte bara att den är långsam den har inte samma funktionalitet som en NAS har.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 20:52
Ursprungligen av lappen71:

Inte bara att den är långsam den har inte samma funktionalitet som en NAS har.

Timecapsules funktionalitet räcker gott för de flesta och det går att koppla på fler diskar även till den. Att en del tycker den är långsam beror sannolikt på att "Timemachine" slöar ned, men TM behöver man ju inte använda.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 20:58
Ursprungligen av Gordy:

Timecapsules funktionalitet räcker gott för de flesta och det går att koppla på fler diskar även till den. Att en del tycker den är långsam beror sannolikt på att "Timemachine" slöar ned, men TM behöver man ju inte använda.

Så man köper en Time Capsule för att INTE använda den mes primära funktionen Time Machine!! Det låter verkligen smart och genomtänkt.

Nej jag tycker att en NAS är ett bättre val där man får fler funktioner och som klarar av Time Machine dessutom.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:11
Ursprungligen av lappen71:

Så man köper en Time Capsule för att INTE använda den mes primära funktionen Time Machine!! Det låter verkligen smart och genomtänkt.

Den mest primära funktionen är nog dess Wifi/router funktioner och Time machine funktionen går ju att stänga av när man inte behöver den.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 21:14
Ursprungligen av Gordy:

Den mest primära funktionen är nog dess Wifi/router funktioner och Time machine funktionen går ju att stänga av när man inte behöver den.

Det är vad du tycker dess funktion är men läser man på Apples hemsida är dom av en annan uppfattning.
Med fet stil på första sidan står det.
Automatisk säkerhetskopiering för din Mac.

Är man primärt ute efter en router så köper man en AirPort Express för en mindre peng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:18
Ursprungligen av Gordy:

Den mest primära funktionen är nog dess Wifi/router funktioner och Time machine funktionen går ju att stänga av när man inte behöver den.

Men då väljer man väl en Airport Express eller Airport Extrem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:24
Ursprungligen av stile:

Men då väljer man väl en Airport Express eller Airport Extrem.

Finns ju en viss fördel med att ha en inbyggd stor hårddisk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 21:29
Ursprungligen av Gordy:

Finns ju en viss fördel med att ha en inbyggd stor hårddisk.

En AirPort Express och en extern hdd kopplad till den är ett billigare alternativ om man inte ska använda TM funktionen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:35
Ursprungligen av lappen71:

En AirPort Express och en extern hdd kopplad till den är ett billigare alternativ om man inte ska använda TM funktionen.

Har för mig att Express inte kan dela ut en hårddisk. Sen kan det ju vara så att man VILL använda TM funktionen ibland.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 21:40
Ursprungligen av Gordy:

Har för mig att Express inte kan dela ut en hårddisk. Sen kan det ju vara så att man VILL använda TM funktionen ibland.

Det är tydligen sant men att köpa en Time Capsule och inte använda den för dess primära funktion ser jag som något onödigt.
Dom 2600:- som den kostar skulle jag alla dagar i veckan köpa en NAS för samma peng med större funktionalitet OCH TM funktion.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:43
Ursprungligen av lappen71:

Det är tydligen sant men att köpa en Time Capsule och inte använda den för dess primära funktion ser jag som något onödigt.
Dom 2600:- som den kostar skulle jag alla dagar i veckan köpa en NAS för samma peng med större funktionalitet OCH TM funktion.

2300 kan man få en TC för vilken Trådlös NAS med 2TB HD får du för det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 21:48
Ursprungligen av Gordy:

2300 kan man få en TC för vilken Trådlös NAS med 2TB HD får du för det?

Den här tex Kundvagn - 2012-11-07 - Inet.se

Men vad är det du inte fattar egentligen?
Det handlar inte bara om pengar utan funktionalitet utan Time Capsule är en passiv dum maskin som bara står där.
Men med en NAS beroende på program varan kan man göra så mycket mer.
Ta och läs på lite och se vad det innebär med en NAS så ska du se att alternativen är så mycket större.
Säger inte att det är något för alla för det kräver lite större kunskaper att administrera den men har man en gång lärt sig är det värt det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 22:22
Ursprungligen av lappen71:

Den har ingen trådlös router funktion.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 22:49
Ursprungligen av Gordy:

Den har ingen trådlös router funktion.

Nu frågade han inte efter den funktionen utan en nätverkslagring

Angående nedladdningen som någon hade en synpunkt på, så stog det väl ingenstans att det var fråga om någon olaglig nedladdning va!? Men om det är ett generellt förbud så kan ju alla bortse från den meningen och bara notera att jag redan HAR video sekvenser i img och iso format.

Senast redigerat 2012-11-07 23:55
Ursprungligen av Bouldermunky:

Angående nedladdningen som någon hade en synpunkt på, så stog det väl ingenstans att det var fråga om någon olaglig nedladdning va!? Men om det är ett generellt förbud så kan ju alla bortse från den meningen och bara notera att jag redan HAR video sekvenser i img och iso format.

Tog för givet att det var olaglig nedladdning då jag inte känner till något lagligt sätt att ladda ned filmer etc lagligt.

Hur som helst. Kika gärna närmre i tråden som jag länkade till, den bör ge dig svar på dina frågor.

Senast redigerat 2012-11-08 00:09
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 00:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tog för givet att det var olaglig nedladdning då jag inte känner till något lagligt sätt att ladda ned filmer etc lagligt.

Hur som helst. Kika gärna närmre i tråden som jag länkade till, den bör ge dig svar på dina frågor.

Jag har laddat ner (köpt) ett antal filmer från bl a Headweb. Så visst går det att göra det lagligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 22:06

"Fördelar/nackdelar med Time Capsule vs. NAS lösning i detta fall?"

Detta har du fått svar på att jag tycker NAS är en fördel dels att du kan installera program för att streama till din iPad.

"Hur gör jag för att spela upp tidigare och kommande nedladdade filmer? "

Samma sak här det beror på vilken NAS du köper och vilken program utbud den har och den måste du forska lite i själv.

"Går det att konvertera till annat format och spela upp via iTunes eller kan jag spela upp iso/img filer direkt på något sätt?"

Menar du iTunes på datorn eller vadå?
Det finns en uppsjö av program för att konvertera för att importera material till iTunes typ Adapter,Handbrake,iFlicks

Senast redigerat 2012-11-07 23:56
Ursprungligen av lappen71:

"Fördelar/nackdelar med Time Capsule vs. NAS lösning i detta fall?"

Detta har du fått svar på att jag tycker NAS är en fördel dels att du kan installera program för att streama till din iPad.

"Hur gör jag för att spela upp tidigare och kommande nedladdade filmer? "

Samma sak här det beror på vilken NAS du köper och vilken program utbud den har och den måste du forska lite i själv.

"Går det att konvertera till annat format och spela upp via iTunes eller kan jag spela upp iso/img filer direkt på något sätt?"

Menar du iTunes på datorn eller vadå?
Det finns en uppsjö av program för att konvertera för att importera material till iTunes typ Adapter,Handbrake,iFlicks

Ok, tack för det

Jag kanske får förtydliga lite.

Jag behöver INTE en massa andra funktioner som en NAS kan tänkas ha jämfört en TC.

Så om någon ids svara på (om det finns någon som har erfarenhet av både NAS och TC, eller tillräcklig kunskap. Alltså inte enbart egna preferenser utan att ha testat själv), så är alltså mitt behov att hitta en lagringsenhet för att lagra och spela upp video, musik, titta på bilder, antingen via iTunes eller någon annan mediaspelaresamt, samt för backup av mina andra Apple produkter.

Eller för att göra det hela ännu enklare; varför skulle jag inte välja en TC?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 23:29
Ursprungligen av Bouldermunky:

Jag kanske får förtydliga lite.

Jag behöver INTE en massa andra funktioner som en NAS kan tänkas ha jämfört en TC.

Så om någon ids svara på (om det finns någon som har erfarenhet av både NAS och TC, eller tillräcklig kunskap. Alltså inte enbart egna preferenser utan att ha testat själv), så är alltså mitt behov att hitta en lagringsenhet för att lagra och spela upp video, musik, titta på bilder, antingen via iTunes eller någon annan mediaspelaresamt, samt för backup av mina andra Apple produkter.

Eller för att göra det hela ännu enklare; varför skulle jag inte välja en TC?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Du har fått mitt svar så lycka till med handlandet och du blir säkert nöjd men än vad du köper

Ps. Min poäng att för ungefär samma pengar få en produkt som gör så mycket mer och är hyffsat framtids säker är aldrig fel

Ursprungligen av lappen71:

Du har fått mitt svar så lycka till med handlandet och du blir säkert nöjd men än vad du köper

Ps. Min poäng att för ungefär samma pengar få en produkt som gör så mycket mer och är hyffsat framtids säker är aldrig fel

Tack

Ett antal raderade inlägg. Tjafs kan ni sköta i PM - inte i forumets trådar.

Kommentar på moderering tas i PM - inte i tråden.

Tack!

/ Mod

Senast redigerat 2012-11-08 00:10
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 00:31

Jag skulle välja en Airport Extreme och en NAS. Inte för att det är enklare, utan för att möjligheterna blir fler. Om ett år eller två kanske jag vill göra mer, som NASen då redan har funktioner för, men med en TC sitter man där.
Och en kombinerad apparat tycker jag nog alltid är sämre än två separata. Det brukar alltid bli kompromisser vid konstruerandet. Pajar hårddisken är du utan router under tiden din TC är på service.... och tvärtom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-07-29 14:55

Tar och fyller på den här gamla tråden med en ny fråga... Finns det något stöd för iTunes (server) i TC?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 15:25
Ursprungligen av lensv:

Tar och fyller på den här gamla tråden med en ny fråga... Finns det något stöd för iTunes (server) i TC?

Nej

Bevaka tråden