Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timemachine med Samsung extern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har min timemachine kopplad till en Samsung s2 500gb hårddisk. När jag kopplar in hårddisken och går in i timemachine hittar jag alla gamla filer men dock inte mina bilder. Är orolig att bilderna inte spara i back-upen. Tacksam för hjälp hur jag ska göra för att hitta bilderna på hårddisken.

Har du exkluderat den mapp som du har bilderna i under inställningarna?

Vart letar du efter dina bilder? Har du dem under Användare -> Bilder?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-26 11:43

Används möjligen iPhoto eller Aperture?

Iphoto

Ursprungligen av mattiL:

Används möjligen iPhoto eller Aperture?

Jag använder enbart iPhoto. Kommer som sagt alla dokument, typ word och excel men lyckas inte få fram några bilder via Time-machine. Har hört att Samsungs produkter inte är så kompatibla med Mac. Bör jag kanske formatera om hårddisken och vet du i så fall vilket format jag bör använda och hur jag praktiskt går tillväga.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-26 22:57

Hej du, enligt Apple kan man inte återställa enskilda bilder i iPhoto, utan bara hela iPhotos bibliotek:
http://support.apple.com/kb/HT4927?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Allanmac:

Jag använder enbart iPhoto. Kommer som sagt alla dokument, typ word och excel men lyckas inte få fram några bilder via Time-machine. Har hört att Samsungs produkter inte är så kompatibla med Mac. Bör jag kanske formatera om hårddisken och vet du i så fall vilket format jag bör använda och hur jag praktiskt går tillväga.

Har du du navigerat till iPhoto-biblioteket i Finder och valt "Visa paketets innehåll"- hittar du dina bilder där?

Som du kanske vet så lagrar iPhoto alla sina bilder i just iPhoto-biblioteket.

Ursprungligen av mattiL:

Hej du, enligt Apple kan man inte återställa enskilda bilder i iPhoto, utan bara hela iPhotos bibliotek:
http://support.apple.com/kb/HT4927?viewlocale=sv_SE

Det verkar ju helt vansinnigt. Du menar alltså att det inte går att återställa enskilda bilder utan bara gamla bibliotek. Det innebär i så fall att en del bilder försvinner hur man än gör.

Ursprungligen av Allanmac:

Det verkar ju helt vansinnigt. Du menar alltså att det inte går att återställa enskilda bilder utan bara gamla bibliotek. Det innebär i så fall att en del bilder försvinner hur man än gör.

Varför ska dom försvinna om du har dom i ditt bibliotek?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du du navigerat till iPhoto-biblioteket i Finder och valt "Visa paketets innehåll"- hittar du dina bilder där?

Som du kanske vet så lagrar iPhoto alla sina bilder i just iPhoto-biblioteket.

Jag trycker på symbolen för Time machine längst upp till höger i skärm. Där väljer jag sedan "Gå in i Time machine". Sedan trycker jag på min dators namn. Efter det trycker jag på mappen "Bilder" och slutligen klickar jag på "Iphoto Library"

Där ligger dock inga bilder. Hur gör du för att komma åt dina bilder i Time machine?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du exkluderat den mapp som du har bilderna i under inställningarna?

Vart letar du efter dina bilder? Har du dem under Användare -> Bilder?

Hittar inget om exkluderad mapp under inställningen. Kan du hjälpa mig steg för steg för att hitta rätt?

Vad händer om jag stoppar in min hårddisk i min flickväns mac?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför ska dom försvinna om du har dom i ditt bibliotek?

Datorn kan bli stulen eller krascha och då försvinner de från biblioteket på datorn. Problemet är att jag hittar alla dokument från min Imac i Time machine men inte mina bilder.

Ursprungligen av Allanmac:

Datorn kan bli stulen eller krascha och då försvinner de från biblioteket på datorn. Problemet är att jag hittar alla dokument från min Imac i Time machine men inte mina bilder.

Men har du tagit backup på dina dokument etc så har du också tagit backup på iPhoto-biblioteket.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Men har du tagit backup på dina dokument etc så har du också tagit backup på iPhoto-biblioteket.

Men det märkliga är att jag inte kommer åt bilderna i Time machine och är därför orolig att inte bilderna blivit säkerhetskopierade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-27 00:13

Nu har jag inte tillgång till en dator och kan prova, men är inte tanken att man går in i iPhoto och sedan startar Time Machine, och använder iPhoto för att hitta sina backupade bilder? Poängen med iPhoto är ju att man INTE ska pilla med filer.

Jag tror inte att problemet beror på märket på din USB hårddisk.

Ursprungligen av pesc:

Nu har jag inte tillgång till en dator och kan prova, men är inte tanken att man går in i iPhoto och sedan startar Time Machine, och använder iPhoto för att hitta sina backupade bilder? Poängen med iPhoto är ju att man INTE ska pilla med filer.

Jag tror inte att problemet beror på märket på din USB hårddisk.

Förstår inte riktigt hur jag ska komma åt Time Machine via iPhoto. Det enda sättet jag lyckats komma åt filer i Time Machine är att klicka på Time Machine-loggan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 08:44

Men nu har flera personer sagt åt dig att du INTE kan komma åt enstaka bilder genom TM så vad är det du inte kan fatta?
Bara för att du inte kommer åt enskilda bilder betyder inte att du INTE kan återställa alla bilder när det behövs.
Ser du ditt iPhoto bibliotek när du går in i TM så finns alla dina bilder där.

Tydligen pre Lion så kunde man se enskilda bilder i TM men den funktionen har tagits bort.
Dåligt kan man tycka men det är som det är.

Ursprungligen av lappen71:

Men nu har flera personer sagt åt dig att du INTE kan komma åt enstaka bilder genom TM så vad är det du inte kan fatta?
Bara för att du inte kommer åt enskilda bilder betyder inte att du INTE kan återställa alla bilder när det behövs.
Ser du ditt iPhoto bibliotek när du går in i TM så finns alla dina bilder där.

Tydligen pre Lion så kunde man se enskilda bilder i TM men den funktionen har tagits bort.
Dåligt kan man tycka men det är som det är.

Som jag tidigare skrivit här så kommer det inte upp några bilder när jag klickar på iPhoto i Time machine. Just därför är jag orolig att inte bilderna finns i Time machine. Frågan är alltså inte om jag kan komma åt enskilda bilder eller ej. Förstår dock inte din otrevliga ton.

Det hela är redan nämnt.
Du kan inte kontrollera innehållet av iphoto biblioteket i Time Machine.

Det enda du kan göra är att jämföra storleken på de två biblioteken

Och komma ihåg när du raderade bilden så du kan återställa innan den datumen då förändringar sparas.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-27 13:35

Ta det bara cool och se till att TM-disken är ansluten ofta så är du rätt väl skyddad.
Sparar du dessutom varje bild utanför iPhoto blir det ändå bättre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 15:02
Ursprungligen av Allanmac:

Som jag tidigare skrivit här så kommer det inte upp några bilder när jag klickar på iPhoto i Time machine. Just därför är jag orolig att inte bilderna finns i Time machine. Frågan är alltså inte om jag kan komma åt enskilda bilder eller ej. Förstår dock inte din otrevliga ton.

Du har fått dig förklarat flera gånger hur det fungerar men du tar dig inte till dig informationen.

Ser du ett iPhoto bibliotek i TM så kan du vara säker på att den innehåller alla bilder från den senaste gången TM tog backup.

Är du osäker så dubbelklickar du på biblioteket och jämför storleken med det du har på din dator.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 15:08
Ursprungligen av Allanmac:

Frågan är alltså inte om jag kan komma åt enskilda bilder eller ej.

Inte? För såhär skrev du först.

Citat:

Du menar alltså att det inte går att återställa enskilda bilder utan bara gamla bibliotek.

Ursprungligen av lappen71:

Inte? För såhär skrev du först.

Nej så skrev jag inte först... Läs min första fråga i den här tråden, där står följande: Har min timemachine kopplad till en Samsung s2 500gb hårddisk. När jag kopplar in hårddisken och går in i timemachine hittar jag alla gamla filer men dock inte mina bilder. Är orolig att bilderna inte spara i back-upen. Tacksam för hjälp hur jag ska göra för att hitta bilderna på hårddisken..

Senare i den här tråden var det någon som skrev att det inte gick att komma åt enskilda bilder vilket jag tyckte verkade vansinnigt. Men min fråga har hela tiden varit varför jag inte kan se om mina bilder är sparade eller ej i TM...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 16:30

Du har fått svar på din fråga flera gånger nu så lycka till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-27 20:57
Ursprungligen av Allanmac:

Som jag tidigare skrivit här så kommer det inte upp några bilder när jag klickar på iPhoto i Time machine. Just därför är jag orolig att inte bilderna finns i Time machine. Frågan är alltså inte om jag kan komma åt enskilda bilder eller ej. Förstår dock inte din otrevliga ton.

Du ska göra tvärtom, inte klicka på iPhoto i TimeMachine, utan först starta iPhote, och när du är inne där och ser dina bilder, då klickar du på TimeMachineikonen. Då ska du kunna gå tillbaka i tiden och se dina bilder, och välja Återställa om du vill.

Ursprungligen av kenjon:

Du ska göra tvärtom, inte klicka på iPhoto i TimeMachine, utan först starta iPhote, och när du är inne där och ser dina bilder, då klickar du på TimeMachineikonen. Då ska du kunna gå tillbaka i tiden och se dina bilder, och välja Återställa om du vill.

Dags att börja läsa vad som står på länkade sidor?
Fungerar inte alltid

Citat:

iPhoto '11: Återställning från Time Machine med iPhoto '11 (9.2 eller senare) och OS X Lion 10.7.2 (eller senare)
När du använder iPhoto ’11 (version 9.2 eller senare) och Time Machine med OS X Lion 10.7.2 (eller senare) finns inte längre alternativet "Bläddra bland säkerhetskopior" i iPhoto. Detta innebär att istället för att återställa specifika bilder i ditt iPhoto-bibliotek måste du återställa hela ditt iPhoto-bibliotek.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-28 00:21

Jo, jag läste det, tänkte bara TS skulle få köra TM i rätt ordning.
Att det inte funkar i just den versionen är ju träligt...

1
Bevaka tråden