Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone och Ipad kan få större skärmar

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cubeis:

Håller med ge oss valmöjligheter Apple. Finns väl starka kundsegment både för en uppdaterad 4 tums iPhone 5S för användare av båda könen med små kvinnohänder samt en större 4.7 -5 tums iPhone för den större framtida massan. Ingen tvingar någon att köpa varken den ena eller andra storleken. Observera det är frivilligt Det finns kunder i båda segmenten och då täcker Apple upp luckan mellan en iPad mini och en iPhone 5 när det gäller storlek på arbetsytan. Man är dum om man inte sent om sider gör så tycker jag, sen kan ni tycka vad ni vill.

Jag har inget emot flera storlekar. Det enda jag begär av Apple är att den vassaste modellen ≠ den största. Jag vill inte ha en större iPhone och jag måste ha den vassaste modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 09:10
Ursprungligen av cubeis:

Håller med ge oss valmöjligheter Apple. Finns väl starka kundsegment både för en uppdaterad 4 tums iPhone 5S för användare av båda könen med små kvinnohänder samt en större 4.7 -5 tums iPhone för den större framtida massan. Ingen tvingar någon att köpa varken den ena eller andra storleken. Observera det är frivilligt Det finns kunder i båda segmenten och då täcker Apple upp luckan mellan en iPad mini och en iPhone 5 när det gäller storlek på arbetsytan. Man är dum om man inte sent om sider gör så tycker jag, sen kan ni tycka vad ni vill.

pssss. riktiga kvinnor har dock långa feminina fingrar med lång räckvidd att notera ni grabbar med små händer och tummen mitt i handen

Fast det handlar också om att göra det Apple tror är bäst för plattformen. Programutvecklingen blir potentiellt enormt splittrade om de måste ta hänsyn till 3-4 olika upplösning och olika förhållanden på skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-25 09:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast det handlar också om att göra det Apple tror är bäst för plattformen. Programutvecklingen blir potentiellt enormt splittrade om de måste ta hänsyn till 3-4 olika upplösning och olika förhållanden på skärmen.

3-4 upplösningar ??

Näääää näääää full HD upplösning över hela registret, inget annat crap från och med nu oavsett skärmstorlek

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 09:40
Ursprungligen av cubeis:

3-4 upplösningar ??

Näääää näääää full HD upplösning över hela registret, inget annat crap från och med nu oavsett skärmstorlek

En all-round surfplatta tror jag gör sig bättre i ett något mer kvadratiskt format än 16x9. Filmvisning är bra i det formatet - surfa, skriva, läsa, se på foton m.m. tror jag iPaden håller ett bättre format idag.

Full HD genom hela produkt-serien skulle skapa enormt hög PPI på mindre enheter och relativt låg PPI på större sådana. Inte en optimal lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-25 10:08
Ursprungligen av Erik.dv:

En all-round surfplatta tror jag gör sig bättre i ett något mer kvadratiskt format än 16x9. Filmvisning är bra i det formatet - surfa, skriva, läsa, se på foton m.m. tror jag iPaden håller ett bättre format idag.

Full HD genom hela produkt-serien skulle skapa enormt hög PPI på mindre enheter och relativt låg PPI på större sådana. Inte en optimal lösning.

Kvadratiskt format på surfplattor . Nej tack

PPI hit och PPI dit strunt samma (1080 x 1920) pixels upplösning har HTC One, Samsung S4 mm funkar alldeles utmärkt... varför skulle inte Apple nya framtida smartphones och iPad minis erbjuda det ?

Då skjuter man sig rejält i foten om man håller fast vid små mål med små upplösningar på sina telefoner och mindre surfplattor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 10:20
Ursprungligen av cubeis:

Kvadratiskt format på surfplattor . Nej tack

PPI hit och PPI dit strunt samma (1080 x 1920) pixels upplösning har HTC One, Samsung S4 mm funkar alldeles utmärkt... varför skulle inte Apple nya framtida smartphones och iPad minis erbjuda det ?

Då skjuter man sig rejält i foten om man håller fast vid små mål med små upplösningar på sina telefoner och mindre surfplattor.

Inte kvadratiskt men mer kvadratiskt än 16x9. Apple kör 4x3 på sina plattor och det tror jag är mer optimalt för plattformen. Notera även skillnaden på HTC One / Samsung 4S och Apples enheter:

HTC One - 4.7"
Samsung 4S - 5.0"

iPhone 4S - 3.5"
iPhone 5 - 4"
iPad - c:a 7 till 10"

Nej, det är verkligen inte strunt samma både från ett prestanda perspektiv (fullständigt onödigt att ha full HD på 3-4") och från ett plattformsperspektiv (hur skalas GUI från c:a 3-10" utan att det blir splittrat som på Android).

Vad Apple skulle kunna göra, även om det blir meckigare från ett utvecklarperspektiv, är att ha - som sagt - 3 upplösningar:

- 1.0X: 1280x720 (iPhone 3-4")
- 1.5X 1920x1080 (iPhone / iPad 5-7")
- 2.0X 2560x1920 (iPad 10")

Att något fungerar "alldeles utmärkt" är högst relativt. Jag tror även många gillar Apples något mindre men enormt "premium" lurar. Det finns ingen motsvarighet på någon annan plattform. Där verkar man anta större = bättre men så är verkligen inte alltid fallet för många användare av smartphones.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-25 10:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte kvadratiskt men mer kvadratiskt än 16x9. Apple kör 4x3 på sina plattor och det tror jag är mer optimalt för plattformen. Notera även skillnaden på HTC One / Samsung 4S och Apples enheter:

HTC One - 4.7"
Samsung 4S - 5.0"

iPhone 4S - 3.5"
iPhone 5 - 4"
iPad - c:a 7 till 10"

Nej, det är verkligen inte strunt samma både från ett prestanda perspektiv (fullständigt onödigt att ha full HD på 3-4") och från ett plattformsperspektiv (hur skalas GUI från c:a 3-10" utan att det blir splittrat som på Android).

Vad Apple skulle kunna göra, även om det blir meckigare från ett utvecklarperspektiv, är att ha - som sagt - 3 upplösningar:

- 1.0X: 1280x720 (iPhone 3-4")
- 1.5X 1920x1080 (iPhone / iPad 5-7")
- 2.0X 2560x1920 (iPad 10")

Att något fungerar "alldeles utmärkt" är högst relativt. Jag tror även många gillar Apples något mindre men enormt "premium" lurar. Det finns ingen motsvarighet på någon annan plattform. Där verkar man anta större = bättre men så är verkligen inte alltid fallet för många användare av smartphones.

Jag antar ingenting som du vill försöka påvisa. Du kan inte anta att vi tänker större = bättre

3-4 tums HD skärm skojar du vem har påstått det förutom du ? Vi måste väl prata framtid här . De gamla Apple modellerna av smartphones som finns idag är väl som dom är

Jag vet vad PPI innbär det behöver du inte förklara för mig, att erbjuda 2 HD upplösningar i framtiden för sina produkter räcker gott, 1280 X 720 upplösningen kan Apple skippa det sker nog automatiskt när iPhone 5 fasas ut i nära framtid

Jag tänker gå tillbaka till Iphone efter en sejour med Galaxy S3 just för att Samsungen är för stor, det går inte att använda den med en hand på ett säkert sätt, inte med mina små händer iaf. Det känns som att jag håller på att tappa den hela tiden. När jag hållit i en Iphone 5 så har det känts befriande att kunna greppa telefonen och använda den med en hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 11:12
Ursprungligen av cubeis:

Jag antar ingenting som du vill försöka påvisa. Du kan inte anta att vi tänker större = bättre

3-4 tums HD skärm skojar du vem har påstått det förutom du ? Vi måste väl prata framtid här . De gamla Apple modellerna av smartphones som finns idag är väl som dom är

Jag vet vad PPI innbär det behöver du inte förklara för mig, att erbjuda 2 HD upplösningar i framtiden för sina produkter räcker gott, 1280 X 720 upplösningen kan Apple skippa det sker nog automatiskt när iPhone 5 fasas ut i nära framtid

Du utgår ifrån att Apple kommer gå upp i skärmstorlek vilket jag inte tror måste vara fallet. Apple har en bra position med en high-end lur på 4". De har så vitt jag vet ingen direkt konkurrent där. Flera på jobbet stör sig på att iPhone 5 är "så jävla stor" jämfört med iPhone 4, undrar hur en sådan person skulle reagera på en 5" enhet. Samma sak sa min tjej som köpte en HTC One S (tror jag den heter). Det var den minsta Android-luren hon kunde köpa för c:a 1 år sedan som inte hade kass prestanda eller som kunde garantera senaste OS:et. Skärmen på den kan dock diskuteras (påstås ha hög upplösning men det ser likväl ut som lågupplöst skräp).

Senaste kvartalet såldes man flera iPhones än någonsin och iPhone 5 är c:a 7-10 månader gammal där deras största konkurrent (no pun intended) har släppt en uppdaterad modell för 2013. Android-marknaden visar att det antingen finns ett stort sug efter stora enheter eller så väljer man att göra större enheter för att det är enklare (både och kan vara sanningen). Jag skulle inte ha något emot att Apple har sin 4" enhet och säg en 5" enhet men jag tror samtidigt det potentiellt splittrar marknaden.

Ser vi på plattorna känner jag nästan samma sak. En iPad Mini har enormt mycket sköna format / storlek än en vanlig iPad. Problemet med iPad Mini idag är att den inte har retina-skärm och att den har sämre prestanda. Skulle å andra sidan en iPad Retina gå ner till 50% av dess nuvarande vikt kanske storleken inte skulle vara några problem där. En padda och en telefon har dock helt olika förutsättningar var gäller storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 11:18
Ursprungligen av cubeis:

Du kan inte anta att vi tänker större = bättre

Visa mig en 3-4" Androidlur med samma spec:ar som en iPhone eller high-end Androidbaserad telefon.

Senast redigerat 2013-07-25 13:35

Jag kan bara tala för mig själv, hade en note 2 den var för stor.
Det står jag för, men nu har jag en ASUS Padfone Infinity den har 5 tum och är nog den bästa storleken jag varit med om! Ja jag har en iphone 4S som arbetslur och har andra apple produkter!

Men tillbaka till problemet! Gör kanske 2 då en 5 och en 4 tum då täcker Apple upp mellan High-end android och samtidigt har kvar möjligheten att för dom som vill ha en 4 tums enhet!

Upplösningen kan ju vara desamma! enligt mig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Visa mig en 3-4" Androidlur med samma spec:ar som en iPhone eller high-end Androidbaserad telefon.

Det finns nog inga, utanför Apple-världen så är nog minsta 4,3" (HTC One mini och S4 mini) för att få något vettigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 21:33
Ursprungligen av keptang:

Det finns nog inga, utanför Apple-världen så är nog minsta 4,3" (HTC One mini och S4 mini) för att få något vettigt.

Precis. Tjejens HTC One S håller 4.3" men är verkligen inte en high-end lur. Möjligen "upper mid-range". Största problemet är skärmen. För samma pengar kunde hon nästan få en iPhone 4S men hon ville pröva Android. Detta var innan iPhone 5 fanns.

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis. Tjejens HTC One S håller 4.3" men är verkligen inte en high-end lur. Möjligen "upper mid-range". Största problemet är skärmen. För samma pengar kunde hon nästan få en iPhone 4S men hon ville pröva Android. Detta var innan iPhone 5 fanns.

Jo, det har hänt lite på Android-sidan sen dess.
Nu har t.ex. HTC kommit med One mini med en IPS display på 720p.

Tror det var AMOLED på HTC One S (som Samsung fortfarande kör med..).

Oavsett så ska det bli intressant att se vad Apple kommer med, hoppas på något riktigt bra så man kan lägga en beställning.

Ursprungligen av keptang:

Jo, det har hänt lite på Android-sidan sen dess.
Nu har t.ex. HTC kommit med One mini med en IPS display på 720p.

Tror det var AMOLED på HTC One S (som Samsung fortfarande kör med..).

Oavsett så ska det bli intressant att se vad Apple kommer med, hoppas på något riktigt bra så man kan lägga en beställning.

Jag skiter i vad de kommer med. Jag köper den omedelbart. Jag är inte typen som gillar att bli sedd med förra generationens iPhone.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skiter i vad de kommer med. Jag köper den omedelbart. Jag är inte typen som gillar att bli sedd med förra generationens iPhone.

Vem gör inte det, oavsett vad det gäller?
Ok, jag köpte inte tjocka iPads som tar ett år att ladda, men det måste ju finnas något undantag.

Ursprungligen av keptang:

Vem gör inte det, oavsett vad det gäller?
Ok, jag köpte inte tjocka iPads som tar ett år att ladda, men det måste ju finnas något undantag.

Jag har faktiskt inte bytt upp mig från min iPad 3 än. Tyckte att det var lite blodigt att hosta upp 8095:- för att uppgradera till lite snabbare processor och Lightning. 3:an får vara med tills nästa kommer.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har faktiskt inte bytt upp mig från min iPad 3 än. Tyckte att det var lite blodigt att hosta upp 8095:- för att uppgradera till lite snabbare processor och Lightning. 3:an får vara med tills nästa kommer.

Har själv en iPad 3 och är nöjd med den! Det måste mycket till innan jag byter… Byter jag blir det troligen mot en iPad 6 eller 7…

Ursprungligen av The Real Viking:

Har själv en iPad 3 och är nöjd med den! Det måste mycket till innan jag byter… Byter jag blir det troligen mot en iPad 6 eller 7…

Nja, min segar lite och min gamla 64 GB börjar bli full. Jag gillar inte att behöva hushålla med utrymmet. Det blir en 128 GB nästa gång. Om de inte släpper en 256 GB, vilket jag hoppas.

Ursprungligen av keptang:

@Mymac4ever, men det kan väl komma mer än bara ersättaren till iPhone 5?

Jo iofs. I dagsläget förlorar Apple säkert marknadsandelar i området lågpristelefoner. Nu under sommaren har det varit mängder m Android etc-erbjudanden där smarta mobiler säljs för 500kr o uppåt. Apple har i dagsläget ingen telefon som kan konkurera på den prisnivån.

Enligt denna artikel på Macrumors kan Apple vara på gång att släppa två nya mobiler den 6e september

http://www.macrumors.com/2013/07/26/two-new-i...

Nya iPad med iPad mini-design;

Nya iPhone-nånting;

Bevaka tråden