Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook namnändrar bildens namn i iPhoto

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag delar bilder till Facebook och lägger upp ett album i Facebook och gör en bildbeskrivning så namnändras till min förvåning bildens namn i iPhoto. Någon som råkat ut för samma sak eller är min iMac från 2008 på väg att ge upp?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-24 19:50

På vilket sätt ändras namnet. Låter onekligen väldigt skumt, tror visserligen inte att det är FB i sig som ändrar namnen, möjligtvis funktionen som kopplar iPhoto till FB. Dock aldrig använt funktionen så jag vet inget om den.

Dock lär det inte ha med din dators beskaffenhet att göra, så, nej, det är nog inte som datorn börjar ge upp.

Senast redigerat 2013-07-24 20:02
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-24 19:55
Ursprungligen av mattem:

... så, nej, det är nog INTE som datorn börjar ge upp.

Lade till ett inte som jag tror du tappade bort..

FB ändrar namn i iPhoto

Ursprungligen av mattem:

På vilket sätt ändras namnet. Låter onekligen väldigt skumt, tror visserligen inte att det är FB i sig som ändrar namnen, möjligtvis funktionen som kopplar iPhoto till FB. Dock aldrig använt funktionen så jag vet inget om den.

Dock lär det inte ha med din dators beskaffenhet att göra, så, nej, det är nog inte som datorn börjar ge upp.

Skulle vilja bifoga ett par bilder här för att visa hur det ser ut i iPhoto men hur bifogar jag en bild?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Skulle vilja bifoga ett par bilder här för att visa hur det ser ut i iPhoto men hur bifogar jag en bild?

Du måste ladda upp på t.ex. Dropbox eller en tjänst så som http://forumbilder.se/ och sen länka till bilderna här.

Ursprungligen av keptang:

Du måste ladda upp på t.ex. Dropbox eller en tjänst så som http://forumbilder.se/ och sen länka till bilderna här.

http://forumbilder.se/CEU3V/fb-namnandring-1
http://forumbilder.se/CEU3V/fb-namnandring-2

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-25 11:21

Om det gick att se vore det bra

Jasså, så lätt gick det inte, får fundra på ett annat sätt!

Dropbox

Nu har jag installerat dropbox men man måste ha en E-mail adress till den man vill dela med sig till, har du en E-mail adress?
Min är [email protected]

Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu har jag installerat dropbox men man måste ha en E-mail adress till den man vill dela med sig till, har du en E-mail adress?
Min är [email protected]

Du kan lägga det i foldern public och sen dela länk från bilden där direkt.
https://www.dropbox.com/help/167/en

Videon är lite gammal men bör vara på samma sätt idag.

Ursprungligen av keptang:

Du kan lägga det i foldern public och sen dela länk från bilden där direkt.
https://www.dropbox.com/help/167/en

Videon är lite gammal men bör vara på samma sätt idag.

Dropbox link: https://www.dropbox.com/sh/42sfnsbpxoo5iur/2H...

Är det inte i själva verket så att du i vänsterkant där du har dina projekt och så, även har en WEB-flik där Facebook ingår?

I ditt exempel tror jag att du sorterat bilderna på datum och det du ser är två versioner av samma original. Med andra ord är ditt original intakt med rätt namn i sitt projekt eller event, och Facebook-bilden är en version som refererar din originalfil, men som har andra metadata med ny titel och beskrivning.

Du kan ju ha ett råfoto som du importerar, ifrån vilket du sen kan göra en massa varianter som svartvitt, beskärningar och så vidare. De här versionerna kan ha olika namn.

Jag har alltid skapat mappar år/månad/dag och i det här fallet har jag på nytt importerat bilderna så att jag har två bilder av samma bild. Men jag jag har aldrig kört med RAW format men jag vet att man kan det med min kamera Sony Nex 5N. Men återigen är det underligt att bildens originalnamn som i det exemplet namnändras från DSC06607 till den bildbeskrivning jag gjorde i FB?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-26 08:29

Nu har jag testat och mycket riktigt ändras originalnamnet på filen när man lägger till en beskrivning på FB.
Något som jag håller med om att är väldigt olämpligt och jag kan nu inte se hur man ska kunna förhindra det.

FB ändrar namnet

Ursprungligen av lappen71:

Nu har jag testat och mycket riktigt ändras originalnamnet på filen när man lägger till en beskrivning på FB.
Något som jag håller med om att är väldigt olämpligt och jag kan nu inte se hur man ska kunna förhindra det.

Visst är det underligt, jag gjorde en bildebeskrivning i FB och namnet ändrades på samtliga bilder som jag gjorde en bildbeskrivning på. Loggade ut från FB och namnändrade tillbaks namnet på de bilder som ändrats men det kom tillbaka återigen och återigen, först efter 3-4 ggr så spades namnet som jag ändrat till??? Frågan är om det är FB som det är något skumt med eller den senaste version av iPhoto som har en bugg???

Jag har
iPhoto 11
Version 9.4.3. (720.91)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-26 08:49

Det är fler som har samma bekymmer fast till Flickr

http://apple.stackexchange.com/questions/2341...

FB ändrar bildnamn i iPhoto

Ursprungligen av lappen71:

Det är fler som har samma bekymmer fast till Flickr

http://apple.stackexchange.com/questions/2341...

Då börjar jag misstänka att det är iPhoto som ställer till det för det är väl knappast Flickr OCH FB som helt plötsligt får samma idé att ändra bildens namn i iPhoto?

Måste vara en bugg i iPhoto?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-26 20:30

Jag tror inte att det är en bugg utan en feature som inte går att stänga av.
Säkert tänk som så att du ska kunna namnge om bilden i iPhoto så slår det genom på FB.
Dumt? Ja kanske det.

Ursprungligen av lappen71:

Jag tror inte att det är en bugg utan en feature som inte går att stänga av.
Säkert tänk som så att du ska kunna namnge om bilden i iPhoto så slår det genom på FB.
Dumt? Ja kanske det.

Ja det stämmer, ändrar jag texten/bildbeskrivningen eller rättare sagt det nya "namnet" som bilden fått så ändras det i FB men den funktionen vill man ju inte ha? Det hade varit bättre om bildbeskrivningen i iPhoto synkroniserades med bildbeskrivningen i FB?
Mac är är så bra annars men den här funktionen tycker jag inte om!

Men det var bra att du kunde konstatera att det var så här, annars känner man sig rätt ensam om problemet.

Det här forumet är suveränt!!!

Jag var också tvungen att testa själv...

Det stämmer ju som ni säger och det är inte alls bra. Det är hela publiceringsfunktionen som agerar så här (i mitt fall från Aperture), både till Facebook och Flickr och säkert till alla andra tjänster som stöds.

För rätt länge sen förlorade jag foton på en disk och var tvungen att återskapa min katalog från backup. Det var rätt drygt att hantera de foton som inte längre hade sina originalnamn. Alla andra hittades direkt och sköttes med ett klick på trackpaden. Sedan dess behåller jag alltid mina originalnamn som de kommer från kameran.

Jag förväntar mig faktiskt att bilderna under WEB-tjänsten skall vara versioner med unika namn.

Facebook namnändrar...?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag var också tvungen att testa själv...

Det stämmer ju som ni säger och det är inte alls bra. Det är hela publiceringsfunktionen som agerar så här (i mitt fall från Aperture), både till Facebook och Flickr och säkert till alla andra tjänster som stöds.

För rätt länge sen förlorade jag foton på en disk och var tvungen att återskapa min katalog från backup. Det var rätt drygt att hantera de foton som inte längre hade sina originalnamn. Alla andra hittades direkt och sköttes med ett klick på trackpaden. Sedan dess behåller jag alltid mina originalnamn som de kommer från kameran.

Jag förväntar mig faktiskt att bilderna under WEB-tjänsten skall vara versioner med unika namn.

Vad är det som namnändar, nu blir jag minst sagt osäker novis som jag är. Jag litar till 100% på er som kan det här. Aperture är ett annat program än iPhoto, så långt är jag med men det här är någonting nytt att bilderna ändras i både iPhoto och Aperture. Är det Facebook, Flickr m.fl. som på något sätt kommit med någon slags ny funktion? Det är inte alls bra, man vill själv ha kontrollen och inte låta Facebook få styra vad bilderna ska få heta, då blir det inga mer uppladdningar dit. Jag har mailat Facebook support, får se vad dom svarar sen, återkommer.

Senast redigerat 2013-07-27 14:12
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 16:33

Ja du kan exportera dina bilder ur iPhoto och sen posta bilderna på FB med Safari.

Ursprungligen av lappen71:

Ja du kan exportera dina bilder ur iPhoto och sen posta bilderna på FB med Safari.

Får nog ta till den lösningen tills problemet är löst!

Konstigt, sen 28/7 har inte de 3 bilderna bytt namn som jag publicerat på FB men det kanske byts endera dagen? Vi får väl se???

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-29 12:59
Ursprungligen av Mc Tommy:

Konstigt, sen 28/7 har inte de 3 bilderna bytt namn som jag publicerat på FB men det kanske byts endera dagen? Vi får väl se???

Är namnet bytt på FB´s sida gentemot bilderna i iPhoto?

Namnändringen fortsätter, trodde att det åtgärdats men bildens namn i iPhoto ändras till den bildbeskrivning som jag skriver i FB
Om jag ändrar originalbildens namn i iPhoto så kommer den strax att ändras tillbaka till den bildbeskrivning som jag skrivit i FB ???

Det som ALLTID gäller numera är att den bildbeskrivning jag gör i FB ser till att originalbildens namn i iPhoto får samma namn. Ändrar bildens namn i iPhoto så ändras det tillbaks till bildbeskrivning igen!!!

Man blir tokig!

På något sätt känns det som att det bara är jag som kör med iMac och gör bildbeskrivning i albumet på FB? Annars borde fler ha reagerat?

1
Bevaka tråden