Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro Retina inbränningar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en MacBook Pro med retina skärm för över 1 år sedan å börjat märka av inbränningar på skärmen.
Börjar bli riktigt störande!

Vad har jag för garantier? Vad ska jag göra?

Jag har kollat och jag har en LG skärm.

Hur ska jag gå tillväga? Över ett år har gått.

Reklamera den till stället där du köpt den.

edit: Vi har 3 års reklamationsrätt i sverige. http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/te...

Köpte den direkt från applestore

Ursprungligen av brainstorm:

Köpte den direkt från applestore

Kontakta då apple för att reklamera den.

Ringde apple suporten igår för att beskriva felet, fick 3 olika guider på saker som jag skulle ändra på datorn, sen skulle jag återkomma.
Inget av dessa saker hjälpte så jag ringde tillbaka och då fick jag svaret att jag har bara 90 dagars telefonsupport på produkten, det kommer att kosta 500 någonting sa han,men eftersom den andra killen redan startat ett ärende så får jag väll hjälpa dig.

De "Tror" att det är skärmen som måste bytas, men tyvär är datorn 39 dagar över 1 år så garantin gäller tyvärr inte.

Men jag fick numret till Digital in i Örebro som jag ringde idag, de kunde inte göra det på garantin, men jag kunde skicka in någon ansökan angående konsumentköplagen till apple, men det skulle tydligen vara svårt då jag var tvungen att bevisa att felet har funnits tidigare.

Ska det verkligen vara så här? har aldrig blivit bemött såhär av ett annat företag!
Och ska man behöva betala för att få support!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-08 16:25

http://www.arn.se
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/l...

Det kan underlätta om du kan få någon skriftlig kommunikation med Apple.

Den svenska konsumentköpslagen gäller även Apple. Om du kan visa att det är ett ursprungligt fel (LG-skärmar leder till inbränning) så ska du kunna reklamera varan även efter sex månader.

Ursprungligen av brainstorm:

Ringde apple suporten igår för att beskriva felet, fick 3 olika guider på saker som jag skulle ändra på datorn, sen skulle jag återkomma.
Inget av dessa saker hjälpte så jag ringde tillbaka och då fick jag svaret att jag har bara 90 dagars telefonsupport på produkten, det kommer att kosta 500 någonting sa han,men eftersom den andra killen redan startat ett ärende så får jag väll hjälpa dig.
De "Tror" att det är skärmen som måste bytas, men tyvär är datorn 39 dagar över 1 år så garantin gäller tyvärr inte.
Men jag fick numret till Digital in i Örebro som jag ringde idag, de kunde inte göra det på garantin, men jag kunde skicka in någon ansökan angående konsumentköplagen till apple, men det skulle tydligen vara svårt då jag var tvungen att bevisa att felet har funnits tidigare.
Ska det verkligen vara så här? har aldrig blivit bemött såhär av ett annat företag!
Och ska man behöva betala för att få support!

Apple har själv erkänt problemen med LG-skärmarna, så det ska väl inte vara något problem att hävda reklamationsrätten. Skicka in det där formuläret till Apple så ska du nog se att det går bra så snart det börjar talas om Konsumentköplagen (KKL). Jag har aldrig haft problem när jag talat med deras support och hävdat att de måste följa KKL i ärenden där det antingen är ett uppenbart fabrikationsfel, eller något som de själva har erkänt som ett faktiskt problem.

Och ja, du måste i många fall betala för att få Apples egna support om du inte har tecknat en Apple Care. Så har de bestämt. Sedan är det säkert så att de inte tar betalt om ärendet ligger inom exempelvis garantin och du har köpt produkten via dem. I det här fallet så verkar det ju, enligt Apple, vara lite luddigt eftersom din garanti har gått ut och du bara har att luta dig mot KKL och dess skrivelser om reklamationsrätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-08-09 14:45

Vi har 3 år reklamations rätt i sverige på fabriks fel.
Vilket det här räknas om. Apple är helt medvetna om detta men försöker alltid snacka om deras "1 år garanti gäller" BS.
Hänvisa till KKL och säg att du har rätt att få den utbytt.
I värsta fall så kan du gå via ARN. Men har svårt att tänka mig att Apple inte skulle ta tag i det efter du hänvisat till KKL.

Sen kan man alltid använda sig av sidor som http://www.fairshopping.se/, sociala media eller liknande.
Det brukar allt som oftast skynda på saker faktiskt, om dom är ovilliga att hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-27 12:39

Hur gick det? Jag har råkat ut för samma problem och garantin har precis gått ut.

1
Bevaka tråden