Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med internetkoppling. Jag ansluter till min hyresvärds trådlösa fiberbredband med 10 Mbit hastighet. Det är ca 50 meter till huset där routern står. Där är även en accecpunkt installerad. När jag har bara ansluter via min Mac Book Pro går det ganska bra, men när jag kopplar in min mac skärm försvinner internet med meddelandet "anslutningen kunde inte göras pga maxtiden"...

Vad kan jag göra? Jag är inte så tekniskt begåvad vill bara att det ska funka!!

Ursprungligen av Sarsti:

...men när jag kopplar in min mac skärm...

Vad betyder det?
- Kopplar du in en extern skärm till din MacBook Pro?
- Eller är det ytterligare en dator som är inblandad? (I så fall: Vilken modell är det, och vilket operativsystem har den?)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad betyder det?
- Kopplar du in en extern skärm till din MacBook Pro?
- Eller är det ytterligare en dator som är inblandad?

Jag kopplar in extern skärm.

Ursprungligen av Sarsti:

Jag kopplar in extern skärm.

Det borde inte påverka din trådlösa uppkoppling.

Vilken sorts skärm är det? (märke, modell, storlek, osv)

Är skärmen placerad så att den skymmer en eventuell fri sikt från datorn till routern/accesspunkten i det andra huset?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det borde inte påverka din trådlösa uppkoppling.

Vilken sorts skärm är det? (märke, modell, storlek, osv)

Är skärmen placerad så att den skymmer en eventuell fri sikt från datorn till routern/accesspunkten i det andra huset?

Nä, det borde inte göra det tycker man...Mac skärm, 24 tum, 3 år, med svart ram, ser ut som i mac, hittar inget namn. Flyttade nu datorn till andra sidan på skärmen, men likadant, nätverket kommer inte ens upp i listan...blir så trött...Går att koppla på 3g...

Är du säker på att datorn verkligen är ansluten till nätverket innan du kopplar in skärmen? Skälet till att jag frågar detta är att felmeddelandet du får låter som en sk timeout dvs datorn försöker gång på gång ansluta till nätet o när max antal försök inom en tidsrymd uppstått så får du meddelandet.

Har du testat att ansluta till nätet när skärmen redan är inkopplad?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Är du säker på att datorn verkligen är ansluten till nätverket innan du kopplar in skärmen? Skälet till att jag frågar detta är att felmeddelandet du får låter som en sk timeout dvs datorn försöker gång på gång ansluta till nätet o när max antal försök inom en tidsrymd uppstått så får du meddelandet.

Ja det är det som är så konstigt, när jag har datorn öppen (locket uppe), med alla sladdar ikopplade, då fungerar nätverket. När jag stänger locket så försvinner det och det meddelandet kommer. Efter en liten stund syns som sagt inte nätverket alls. Kan det ha ngt med inställningarna till "skärmläge" tro?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-23 20:41

Menar du att du kör 50 m trådlöst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-23 22:31
Ursprungligen av Sarsti:

Ja det är det som är så konstigt, när jag har datorn öppen (locket uppe), med alla sladdar ikopplade, då fungerar nätverket. När jag stänger locket så försvinner det och det meddelandet kommer. Efter en liten stund syns som sagt inte nätverket alls. Kan det ha ngt med inställningarna till "skärmläge" tro?

Mer sannolikt är att den trådlösa antennen i datorn fungerar sämre när locket är stängt. Om du har såpass långt till accesspunkten så kan den lilla försämringen mycket väl göra att anslutningen bryts helt.

Ursprungligen av Sarsti:

...då fungerar nätverket. När jag stänger locket så försvinner det...

Ja, jag tror att vassius teori är helt rätt. Signalen ligger nog precis på gränsen (50 meter är mycket i wifi-sammanhang), och när locket stängs så ändras ju antennernas position, och då blir väl mottagningen för dålig och du tappar signalen.

Som föregående medlemmar skrivit så tror jag också 50m är ett alldeles för långt avstånd.

Ursprungligen av keptang:

Som föregående medlemmar skrivit så tror jag också 50m är ett alldeles för långt avstånd.

Tack för ert engagemang! Jaa, kanske är så att det är för långt. Kan man koppla in en airport express hos mig för att utöka nätverket eller vad har ni för förslag på åtgärder? Jag är så bortskämd med snabbt fiber så blir tokig av att sitta på 3G plus att jag jobbar med bilder och stora filer....Om det inte funkar att koppla mot fiber, finns det ngt alt två, typ mobilt bredband, är det 3 G oftast (bor i Norrlands inland)?

Ursprungligen av Sarsti:

Tack för ert engagemang! Jaa, kanske är så att det är för långt. Kan man koppla in en airport express hos mig för att utöka nätverket eller vad har ni för förslag på åtgärder? Jag är så bortskämd med snabbt fiber så blir tokig av att sitta på 3G plus att jag jobbar med bilder och stora filer....Om det inte funkar att koppla mot fiber, finns det ngt alt två, typ mobilt bredband, är det 3 G oftast (bor i Norrlands inland)?

Att förlänga ett trådlöst ger stora prestandaförluster. Då bör du eftersträva att koppla en ny accesspunkt via kabel till din hyresvärds router och placera den närmare din dator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-07-24 15:02

50 meter, det är ganska extremt, kan inte vara mycket imellan då.
En MBP med locket stängt har ganska mycket sämre mottagning då antennen som sagts ovan ligger i locket.
Om du nu måste sitta så långt borta skulle jag skaffa ett externt USB nätverkskort med extra stor antenn, du kan då ha det på en usb-kabel en bit bort från datorn.

Ursprungligen av Creops:

50 meter, det är ganska extremt, kan inte vara mycket imellan då.
En MBP med locket stängt har ganska mycket sämre mottagning då antennen som sagts ovan ligger i locket.
Om du nu måste sitta så långt borta skulle jag skaffa ett externt USB nätverkskort med extra stor antenn, du kan då ha det på en usb-kabel en bit bort från datorn.

Helst då en 40 m lång USB-kabel så man kan sätta kortet 10 m från routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-24 15:18

Kom att tänka på en ev lösning som inte kostar så mycket, frågan är om den funkar förstås. Fäll ihop datorn och placera den i stående läge med öppningen mellan tgb och skärm vänd uppåt. Du kan ställa datorn i en sån här:

http://twelvesouth.com/products/BookArc_for_A...

1
Bevaka tråden