Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparar ej längre lösenord i nyckelringen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mac sparar inte längre några lösenord i nyckelringen. Vad jag än ska göra, oavsett om det gäller surfa in på forum, läsa mail eller ansluta till mitt nätverk, kräver datorn lösenord i varje läge.

Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-07 13:08

Kör nyckeringshanteraren och kör en kontroll och ev. reparation av nyckelringen.

Hjälpte en kollega med just detta idag och det funkade kanonbra.

Fler tips? Jag har kört kontroll och reparation (fast inga fel upptäcks). Är det någon inställning som kan ändrats? Jag hjälper en person som kan hända ändrat någonstans i samband med bank-id inställningar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-07-24 10:45

Förlåt för trådkapningen, men grabbens MBP vill att han skall skriva in nyckelringens lösenord precis hela tiden... Jag förstår inte vad jag skall göra. Har reparerat behörigheter. Var finns det hjälp om inte här?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-07-24 14:55

Ett svar till er båda. Ibland så kan nyckelringen skadas så pass att det inte fungerar med reparation, i sådana fall får man slänga den och börja om. Nyckelringen ligger i /Users/<användare>/Library/Keychains/. Släng den och starta om datorn, sen kommer den att fråga om precis alla lösenord igen.

NTG: Om grabben precis har bytt lösenord och nyckelringen frågar efter det gamla lösenordet så kan du öppna nyckelringen och välja Redigera -> Byt lösenord för "system". Om detta inte är fallet, se ovanstående.

Tack!

1
Bevaka tråden