Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger min Airport Extreme 2nd Gen. Gigabit till en Lacie 5Big PRO NAS?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa en NAS Lacie 5Big NAS PRO för att ersätta min Caldigit VR Raid DAS, och nu blev jag väldigt osäker om min router är snabb nog eller ej. Kommer jag ha gigabit hastighet mellan iMac och NASen när jag kopplar bägge enheter till LAN portarna på routern, dvs. NAS HDDarna är flaskhalsen?
Hittar bara en massa WAN to LAN benchmarks på nätet, ca 130 Mbps. vilket är alldelse för långsamt.
Mot internet har jag 20/3 mbit ADSL.

Ursprungligen av margell:

Funderar på att skaffa en NAS Lacie 5Big NAS PRO för att ersätta min Caldigit VR Raid DAS, och nu blev jag väldigt osäker om min router är snabb nog eller ej. Kommer jag ha gigabit hastighet mellan iMac och NASen när jag kopplar bägge enheter till LAN portarna på routern, dvs. NAS HDDarna är flaskhalsen?
Hittar bara en massa WAN to LAN benchmarks på nätet, ca 130 Mbps. vilket är alldelse för långsamt.
Mot internet har jag 20/3 mbit ADSL.

Det kommer att fungera fint.

Du bör få gigabit internt på ditt LAN så det är bara att köra på med din nuvarande router.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-23 23:54
Ursprungligen av margell:

Funderar på att skaffa en NAS Lacie 5Big NAS PRO för att ersätta min Caldigit VR Raid DAS, och nu blev jag väldigt osäker om min router är snabb nog eller ej. Kommer jag ha gigabit hastighet mellan iMac och NASen när jag kopplar bägge enheter till LAN portarna på routern, dvs. NAS HDDarna är flaskhalsen?
Hittar bara en massa WAN to LAN benchmarks på nätet, ca 130 Mbps. vilket är alldelse för långsamt.
Mot internet har jag 20/3 mbit ADSL.

Som ett förtydligande:

WAN to LAN är kommunikation mellan internet och ditt lokala nätverk, du uppgav att du hade ADSL 20/3 och att benchmarks pratade om 130Mbits (MBit/s).
130 MBits är troligen så kallad routinghastighet, hur fort din router kan skyffla data mellan WAN och LAN, och 130MBits är betydligt snabbare än ditt ADSL.

Sen så ansluter du din nya NAS och din iMac på ditt LAN, och detta är 1GBit/s.

Du kanske tänker på läs/skrivhastigheter? Din DAS har troligen högre läs/skrivprestanda än en NAS som ansluts via nätverk.
Dock kan de två nätverksportarna på NAS'en paras ihop (kallas teaming) för högre nätverksprestanda.

Nu har jag beställt prylarna
Tackar för hjälpen!!

1
Bevaka tråden