Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa custom-build i Apple store?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är det någon som vet ifall Apple Store i Täby säljer Macbook Air's med olika konfigurationer (8GB Ram, större hårddisk etc) eller bara vanliga standard modellerna?

Mvh

Ursprungligen av Meatloaf:

Apple Store i Täby säljer Macbook Air's med olika konfigurationer?

Ja, det gör de. De har inte alla konfigurationer i lager men de kan beställa hem dem åt dig.

Finns inget custom built i Apples värld. Alltså att man bygger mot order på en specifik uppsättning av komponenter som är beställt, som vissa konkurrenter kan göra.
Däremot finns det olika kombinationer av komponenter förbyggda i mer eller mindre stora mängder.

På Apple store finns en del konfigurationer som inte är det lägsta på hyllorna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-23 21:30
Ursprungligen av Anderlind:

Finns inget custom built i Apples värld. Alltså att man bygger mot order på en specifik uppsättning av komponenter som är beställt, som vissa konkurrenter kan göra.
Däremot finns det olika kombinationer av komponenter förbyggda i mer eller mindre stora mängder.

På Apple store finns en del konfigurationer som inte är det lägsta på hyllorna.

Du fattade precis vad han menade och han fick svar på sin fråga men likväl var du tvungen att märka på definitionen!!!

Ursprungligen av lappen71:

Du fattade precis vad han menade och han fick svar på sin fråga men likväl var du tvungen att märka på definitionen!!!

Kan vara bra för folk att veta möjligen? Tillförde du något till diskussionen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-23 21:39
Ursprungligen av Anderlind:

Kan vara bra för folk att veta möjligen? Tillförde du något till diskussionen?

Han frågade om det finns en möjlighet att köpa MacBook's med olika konfigurationer något som går.

Ingen annan som nämner custom build förutom du så jag förstår inte ens varför det dras upp!!

Man behöver inte krångla till det mer än vad det är och blanda in andra termer.

Ursprungligen av lappen71:

Han frågade om det finns en möjlighet att köpa MacBook's med olika konfigurationer något som går.

Ingen annan som nämner custom build förutom du så jag förstår inte ens varför det dras upp!!

Man behöver inte krångla till det mer än vad det är och blanda in andra termer.

Vad står det i topic på tråden?
Jag hjälpte endast till att klargöra vad det betyder i Apples värld, förlåt.
Att det inte är custom build jämfört med konkurrenterna var det enda jag klargjorde.

Ursprungligen av Anderlind:

...Jag hjälpte endast till att klargöra vad det betyder i Apples värld...

Nja, du har märkt ord, och du har påpekat att du tycker att TS använde fel begrepp. Det skulle inte jag vilja kalla att "klargöra".

Om du skulle "klargöra", så borde du kanske ha berättat vad Apple brukar kalla det - nämligen Configure-To-Order (CTO).

Men Apple använder ju även begreppen custom och customization (se här t.ex.: http://store.apple.com/us/browse/guide/cto), vilket gör ditt ordmärkande ännu mer onödigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, du har märkt ord, och du har påpekat att du tycker att TS använde fel begrepp. Det skulle inte jag vilja kalla att "klargöra".

Om du skulle "klargöra", så borde du kanske ha berättat vad Apple brukar kalla det - nämligen Configure-To-Order (CTO).

Men Apple använder ju även begreppen custom och customization (se här t.ex.: http://store.apple.com/us/browse/guide/cto), vilket gör ditt ordmärkande ännu mer onödigt.

Har inte alls märkt ord att TS använt fel begrepp, det är du som gör det till en grej. TS använder korrekt begrepp till vad Apple säger.
Däremot vet jag vad det innebär i Apples värld, vilket du uppenbarligen inte vet.

Vad Apple kallar det och vad det är, är i detta fall helt olika saker även om Apple vill få det att framstå som att det är "custom" och där med vill ta bra betalt för RAM/HDD/SSD/etc..

Jag lämnar det där, du får tro vad du vill att "custom" innebär i Apples fall.

edit: Din länk är trasig, ska troligtvis vara http://store.apple.com/us/browse/guide/cto

Om nu TS och Apple använder ordet custom på samma sätt, och alla dessutom förstår vad TS menade, så är det väldigt onödigt av dig att påpeka att du tycker att custom borde innebära något annat än hur Apple och TS använder ordet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om nu TS och Apple använder ordet på samma sätt, och alla dessutom förstår vad TS menade, så är det väldigt onödigt av dig att påpeka att du tycker att custom borde innebära något annat än hur Apple ooch TS använder ordet.

Jag tycker inte, jag vet vad det innebär för Apple.
Oavsett vad Apple skriver på sin hemsida.

Det kan väl vara bra att veta för andra, eller man kanske inte ska delge vad man vet (kunskap) som inte många andra vet enligt dig?

Ursprungligen av Anderlind:

Jag tycker inte, jag vet vad det innebär för Apple.
Oavsett vad Apple skriver på sin hemsida.

Du påstår alltså att du vet att custom är något annat i Apples värld än vad de själva skriver på sin hemsida?

Hmmm.... är det någon annan som förstår detta resonemang?

Ursprungligen av Anderlind:

...Det kan väl vara bra att veta för andra, eller man kanske inte ska delge vad man vet (kunskap) som inte många andra vet enligt dig?

Jo, det är väl bra att delge vad man vet. Men eftersom det är totalt obegripligt vad det är du försöker delge, så får jag be dig att utveckla ditt resonemang lite.

Vad vet du att begreppet custom står för i Apples värld?
Och varför skriver de i så fall något helt annat på sin hemsida?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du påstår alltså att custom är något annat i Apples värld än vad de själva skriver på sin hemsida?

Hmmm.... är det någon annan som förstår detta resonemang?

Jo, det är väl bra att delge vad man vet. Men eftersom det är totalt obegripligt vad det är du försöker delge, så får jag be dig att utveckla ditt resonemang lite.

Vad vet du att begreppet custom står för i Apples värld?
Och varför skriver de i så fall något helt annat på sin hemsida?

Det skrev jag redan i inlägg 3.
Varför Apple skriver en sak på sin hemsida och verkligheten är en annan får du nog fråga Apple.

Ursprungligen av Anderlind:

Det skrev jag redan i inlägg 3.

Var i inlägg 3 finns en förklaring till vad Apple egentligen menar när de säger custom? Jag ser ingen sådan förklaring där. Där skriver du bara att det inte finns något custom-built i Apples värld.

Ursprungligen av Anderlind:

...verkligheten är en annan...

Men om du nu vet vad verkligheten är, varför kan du inte berätta det för oss?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var i inlägg 3 finns en förklaring till vad Apple egentligen menar när de säger custom? Jag ser ingen sådan förklaring där. Där skriver du bara att det inte finns något custom-built i Apples värld.

#3. Däremot finns det olika kombinationer av komponenter förbyggda i mer eller mindre stora mängder.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om du nu vet vad verkligheten är, varför kan du inte berätta det för oss?

Det är företagshemligheter och vore fel av mig att lämna ut på ett publikt forum.

Som jag skrev tidigare, kontakta Apple och hoppas få reda på sanningen bakom "custom" om det nu är så otroligt intressant.

Ursprungligen av Anderlind:

#3. Däremot finns det olika kombinationer av komponenter förbyggda i mer eller mindre stora mängder.

Och vad menar du med det?

1. Menar du att det finns olika förutbestämda kombinationer av t.ex internminne, lagring och processor?

- I så fall är vi (både du, jag, TS och Apple) helt överens om vad custom är, och dina försök att "klargöra" är därmed ännu mer onödiga (och obegripliga).
- Och i så fall är ju inte verkligheten annorlunda än vad som står på hemsidan, vilket gör att den delen av din argumentation också är totalt onödig (och obegriplig).

2. Eller menar du något helt annat med den meningen? I så fall vad?

Senast redigerat 2013-07-24 00:05
Ursprungligen av Anderlind:

Vad står det i topic på tråden?
Jag hjälpte endast till att klargöra vad det betyder i Apples värld, förlåt.
Att det inte är custom build jämfört med konkurrenterna var det enda jag klargjorde.

Haha, att du orkar. Mod får väl ändra rubriken till "Köpa CTO i Apple Store" om det nu är så viktigt.

Och jag utgick från att det finns 4 standardmodeller utav Macbook Air, 128GB/256GB i 11.6"/13.3", därför lär dem andra vara "customized".

Ursprungligen av Meatloaf:

...Mod får väl ändra rubriken till "Köpa CTO i Apple Store" om det nu är så viktigt...

Ja, fast en rubrikändring hjälper nog inte honom. För han har ju uttryckligen förnekat att det handlade om att märka ord. Enligt inlägg #9 så verkar han inte alls ha något emot att du använde "fel" begrepp.

Det är något annat som han försöker delge oss, men hittills är det nog bara han själv som vet vad det är...

En custom är ju en ombyggd motorcykel och vad har det med datorer att göra???

Ursprungligen av Anderlind:

...Att det inte är custom build jämfört med konkurrenterna var det enda jag klargjorde.

Ok, baserat på ovanstående citat så har jag nu en teori kring vad jag tror att du vill säga.

Du ville få fram att:
- olika tillverkare lägger olika innebörd i ordet custom.
- hos vissa tillverkare är det mer fritt att välja komponenter.
- hos andra tillverkare (som t.ex Apple) är det mer styrt vilka kombinationer av komponenter man kan välja.

Om detta är allt du ville få fram, så är det ett av de mest meningslösa sidospår jag någonsin sett på det här forumet.

Om detta inte är vad du ville få fram, så ber jag ännu en gång att du förklarar vad du menar. Och då menar jag en ny och bättreförklaring, inte bara peka tillbaka på dina tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-24 14:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, baserat på ovanstående citat så har jag nu en teori kring vad jag tror att du vill säga.

Du ville få fram att:
- olika tillverkare lägger olika innebörd i ordet custom.
- hos vissa tillverkare är det mer fritt att välja komponenter.
- hos andra tillverkare (som t.ex Apple) är det mer styrt vilka kombinationer av komponenter man kan välja.

Om detta är allt du ville få fram, så är det ett av de mest meningslösa sidospår jag någonsin sett på det här forumet.

Om detta inte är vad du ville få fram, så ber jag ännu en gång att du förklarar vad du menar. Och då menar jag en ny och bättreförklaring, inte bara peka tillbaka på dina tidigare inlägg.

Jag hissar "vita" flaggan i egenskap av ofrivillig trådläsare I surrender I surrender en gammal god rockdänga. Någon mer än jag som har hört den

1
Bevaka tråden