Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA död SSD, men är det okej?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min MBA dog häromdagen. Den är 16 månader och är skrot! Visst det går att lämna in den för att byta ut den trasiga SSD-disken, för 9-10000:-

Att skylla på "måndags-ex" är ju enkelt, eller att på något sätt INTE ge ansvaret till Apple... Men vad göra?

Den dator jag köpt med givna argument som "högsta kvalitet", "allt fungerar" o.s.v. betyder ju just nu ingenting!

MBA'n är testad hos Macforum, och där konstateras den "död". Jag har absolut inte misshandlat den eller utsatt den för något som är i närheten av krävande för hårdvaran!! Inget solljus, ingen fukt, inga vibrationer, inga märkliga temperaturer....

Jag blev erbjuden 500:- i inbyte om jag köpte ny dator.....

Visst är jag besviken!

Sitter samma grejer i andra tillverkares datorer i samma prisklass, alltså samma kvalitét. Du har haft otur.

Ingen hemförsäkring du kan ta det på? Reklamationsrätt?

Drulle, säg att du tappat den i golvet
1500kr i självrisk hos dom flesta bolag om du har tillägget på försäkringen

  • Medlem
  • 2013-07-19 23:25

Kolla reklamationsrätten. Eftersom du själv inte har doppat maskinen i diskmaskinen eller använt den som hammare så borde det ju räknas som ett fabrikationsfel.

"Otur" , det är ju liksom INTE acceptabelt... Det handlar inte om otur utan om bristande kvalitet! Men det är jag/vi konsumenter som tar smällen!

Ursprungligen av Light Head:

"Otur" , det är ju liksom INTE acceptabelt... Det handlar inte om otur utan om bristande kvalitet! Men det är jag/vi konsumenter som tar smällen!

Vad är ditt alternativ? Stämma Apple/SSD-tillverkaren?

Koncentrera dig på att försöka få det löst istället. Tips har du fått här i tråden.

Saker går sönder, det är så verkligheten ser ut.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-19 23:52

Jag håller med @Dalle.
Kolla direkt med Apple om inte de har något att erbjuda, garantin har ju knappt gått ut.
(Hade den köpts i Italien hade EU-garantin gällt tror jag, 24 månader).

För övrigt, om det bara är SSD'n som pajat borde det knappast kosta 9-10000.- att byta.

Jag var hos Macforum i dag, de körde sina diagnoser och försökte hjälpa mig. Men enligt dem fanns det inget alternativ,,, ny hårdvara 5500:- + moms,,, + arbetskostnad, uppskattningsvis en slutnota på ca 9-10000:-

Att "saker går sönder" är inte okej! Om en dator går sönder efter 7-8 års brukande,, helt okej! Men 16 månader av stillsamt brukande... Det är aldrig okej!

Är det skillnad på Macforum och Apple?

Ursprungligen av disktant:

Drulle, säg att du tappat den i golvet
1500kr i självrisk hos dom flesta bolag om du har tillägget på försäkringen

Du vet väl om att det där kallas för försäkringsbedrägeri?

Vi har 3 års konsumentköplag i Sverige.

@Dalle har ju också påpekat detta i tråden redan.

Ursprungligen av Light Head:

Jag var hos Macforum i dag, de körde sina diagnoser och försökte hjälpa mig. Men enligt dem fanns det inget alternativ,,, ny hårdvara 5500:- + moms,,, + arbetskostnad, uppskattningsvis en slutnota på ca 9-10000:-

Att "saker går sönder" är inte okej! Om en dator går sönder efter 7-8 års brukande,, helt okej! Men 16 månader av stillsamt brukande... Det är aldrig okej!

Är det skillnad på Macforum och Apple?

Det borde inte vara skillnad på Macforum och Apple, men kontakta Apple då du inte är nöjd med Macforums förslag. Du som konsument har tre års reklamationsrätt så länge du inte har skadat datorn på något sätt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-07-20 07:31
Ursprungligen av Light Head:

Jag var hos Macforum i dag, de körde sina diagnoser och försökte hjälpa mig. Men enligt dem fanns det inget alternativ,,, ny hårdvara 5500:- + moms,,, + arbetskostnad, uppskattningsvis en slutnota på ca 9-10000:-

Är det du som eller Macforum som uppskattar att det kommer kosta så mycket? Att byta SSD-stickan tar inte många minuter och kan omöjligt kosta 4000 i arbetskostnad, då ljuger dom för dig.

Köp en lös SSD och gör det själv. http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_P...

Ursprungligen av Mija:

Är det du som eller Macforum som uppskattar att det kommer kosta så mycket? Att byta SSD-stickan tar inte många minuter och kan omöjligt kosta 4000 i arbetskostnad, då ljuger dom för dig.

Köp en lös SSD och gör det själv. http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_P...

Prisuppgiften kommer från Macforum.

Jag skall testa med en direktkontakt med Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 09:14
Ursprungligen av Light Head:

Prisuppgiften kommer från Macforum.

Jag skall testa med en direktkontakt med Apple.

Varför lyssnar du inte på Mija och gör det själv?
Kan du reparera en punktering på en cykel klarar du av att byta SSD också.

Ursprungligen av lappen71:

Varför lyssnar du inte på Mija och gör det själv?
Kan du reparera en punktering på en cykel klarar du av att byta SSD också.

Det är garanterat enklare att byta SSD.

Ursprungligen av keptang:

Det är garanterat enklare att byta SSD.

Sista alternativet är ju att reparera själv... SISTA!

En SSD skall inte gå sönder, och det skall inte finnas "måndagsexemplar"!

Om det är accepterat och godkänt av Apple att det finns så allvarliga kvalitetsbrister är Apple inte värda att kallas för premiumprodukt! Om det INTE är accepterat så skall kunderna alltid kunna lita på att Apple ger dem en tydlig och bra möjlighet till upprättelse. Jag blev erbjuden 500:- i rabatt på ett nyköp om jag lämnade in min MBA...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 10:26
Ursprungligen av Light Head:

En SSD skall inte gå sönder, och det skall inte finnas "måndagsexemplar"!

Du lever inte i samma verklighet som oss verkar det som

Det kommer alltid att finnas måndagsexemplar och saker kommer alltid gå sönder.

Ursprungligen av Light Head:

MBA död SSD, men är det okej?

Ja. Skit händer, Light Head.

På dom nyare versionerna av MBA kan man väl själv inte själv byta hårddisk?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-20 11:42
Ursprungligen av Light Head:

Sista alternativet är ju att reparera själv... SISTA!

En SSD skall inte gå sönder, och det skall inte finnas "måndagsexemplar"!

Om det är accepterat och godkänt av Apple att det finns så allvarliga kvalitetsbrister är Apple inte värda att kallas för premiumprodukt! Om det INTE är accepterat så skall kunderna alltid kunna lita på att Apple ger dem en tydlig och bra möjlighet till upprättelse. Jag blev erbjuden 500:- i rabatt på ett nyköp om jag lämnade in min MBA...

Det har flera gånger påpekats i den här tråden att du kan åberopa din treåriga reklamationsrätt, men du har inte ens kommenterat det eller övervägt det som ett alternativ. Jag får känslan av att du är mer intresserad över att gnälla på att en Apple-pryl går sönder än att faktiskt åtgärda problemet.

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-07-20 11:57

Nu har du inte skrivit vad som händer.
Jag hade ett fel på en MacBook Air jag köpte, där den hängde sig vid uppstart, detta efter att ha legat någon månad utan batteri. Det den försökte göra var att reparera disken om och om igen. Efter en formatering så löste sig problemet och den gick att använda utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-20 12:42
Ursprungligen av Light Head:

Jag var hos Macforum i dag, de körde sina diagnoser och försökte hjälpa mig. Men enligt dem fanns det inget alternativ,,, ny hårdvara 5500:- + moms,,, + arbetskostnad, uppskattningsvis en slutnota på ca 9-10000:-

Att "saker går sönder" är inte okej! Om en dator går sönder efter 7-8 års brukande,, helt okej! Men 16 månader av stillsamt brukande... Det är aldrig okej!

Är det skillnad på Macforum och Apple?

Hej!

Vad speca dom åt dig exakt vad som skulle bytas, jag bara undra ??

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-07-20 13:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

På dom nyare versionerna av MBA kan man väl själv inte själv byta hårddisk?

Du kan byta SSD-sticka själv, hårddisk var många år sedan dom hade.

Ursprungligen av Mija:

Du kan byta SSD-sticka själv, hårddisk var många år sedan dom hade.

Fick för mig att de var fastlödda i MB, men det var nog RAM det..

Ursprungligen av Vassius:

Det har flera gånger påpekats i den här tråden att du kan åberopa din treåriga reklamationsrätt, men du har inte ens kommenterat det eller övervägt det som ett alternativ. Jag får känslan av att du är mer intresserad över att gnälla på att en Apple-pryl går sönder än att faktiskt åtgärda problemet.

Jag är inte ute efter att gnälla! Jag VILL gilla Apple!

Vad innebär min reklamationsrätt? Och varför upplyser INTE Macforum mig om det? I vilket fall kan de nämna att den möjligheten finns...

Ursprungligen av Light Head:

Jag är inte ute efter att gnälla! Jag VILL gilla Apple!

Vad innebär min reklamationsrätt? Och varför upplyser INTE Macforum mig om det? I vilket fall kan de nämna att den möjligheten finns...

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/te.... Finns även en hel del om ämnet här på forumet om du söker lite.

Varför de inte upplyser om det kan nog endast dom svara på.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-07-20 14:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fick för mig att de var fastlödda i MB, men det var nog RAM det..

Tryck på länken jag klistrade in, där finns film att se också hur en gör själva bytet.

Ursprungligen av Mija:

Tryck på länken jag klistrade in, där finns film att se också hur en gör själva bytet.

Jo, jag kollade på iFixit

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 15:41

Macforum och många andra appleåterförsäljare tjänar mycket mer på att serva Apples produkter än på att sälja dom så var skeptisk med vad dom säger och kolla med fler serviceställen.Finns exempel på exakt samma reparationer som skiljt tusentals kronor mellan olika verkstäder.

500 i inbyte låter dessutom som ett riktigt elakt skambud du får mer om du säljer den på blocket eller Tradera som defekt, finns alltid någon annan som behöver reservdelar som skärm och chassie etc.

Hur surt det än känna så är det saker som händer. Inget företag försöker medvetet att bedra sina kunder med bristande kvalité.

Bevaka tråden