Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiler med Firefox OS säljs i Spanien

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För över två år sedan presenterade Mozilla planerna för Firefox OS. Förra veckan började de första mobilerna att säljas i Madrid, Spanien och fler länder följer.

Läs hela artikeln här

Kul med fler aktörer på marknaden.

Ursprungligen av keptang:

Kul med fler aktörer på marknaden.

Ja verkligen. Nu verkar inte Sverige vara med i några omgående lanseringsplaner, men hade ju varit kul att kika lite närmare på det hela.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja verkligen. Nu verkar inte Sverige vara med i några omgående lanseringsplaner, men hade ju varit kul att kika lite närmare på det hela.

Jo, tror att det är lite billigare lurar som lanseras, men har inte hunnit undersöka.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja verkligen. Nu verkar inte Sverige vara med i några omgående lanseringsplaner, men hade ju varit kul att kika lite närmare på det hela.

Du behöver inte åka till Spanien. Det är fritt att bara att ladda ner Firefox OS och installera på en vanlig mobil. Fungerar bland annat på Nexus. Hade fungerat fint på iPhone, om det nu inte vore för att Äpple av konkurrenshämmande skäl lägger in kryptografiska spärrar i hårdvaran för att skydda sig mot att användare gör något otillbörligt som att installera ett annat OS på den och då inte längre är begränsad av vad Äpple råkar låta en köra via App Store.

Så det är bara att installera och köra.

Ursprungligen av John A:

Du behöver inte åka till Spanien. Det är fritt att bara att ladda ner Firefox OS och installera på en vanlig mobil. Fungerar bland annat på Nexus. Hade fungerat fint på iPhone, om det nu inte vore för att Äpple av konkurrenshämmande skäl lägger in kryptografiska spärrar i hårdvaran för att skydda sig mot att användare gör något otillbörligt som att installera ett annat OS på den och då inte längre är begränsad av vad Äpple råkar låta en köra via App Store.

Så det är bara att installera och köra.

Varför skulle man vilja installera det på sin fullt fungerande telefon? Oavsett om det är en iPhone, Nexus, Galaxy.
Och nej, det fungerar inte på random "vanlig" telefon.

Ursprungligen av keptang:

Jo, tror att det är lite billigare lurar som lanseras, men har inte hunnit undersöka.

Det är ZTE Open:
http://www.movistar.es/particulares/movil/mov...

Ursprungligen av biberu:

Och Alcatel One Touch Fire.

Ursprungligen av keptang:

Varför skulle man vilja installera det på sin fullt fungerande telefon? Oavsett om det är en iPhone, Nexus, Galaxy.

Framförallt en anledning är att det OS som man kör inte längre är supportat. Detta är ett högst aktuellt problem för alla som använder iPhone 3Gs. I och med iOS 7 kommer den hårdvaran inte längre att vara supportad och därför inte heller få säkerhetsuppdateringar. Om man inte kan byta till ett annat OS så ska man inte längre använda den hårdvaran, eller åtminstone inte koppla upp den mot något form av nätverk. För dessa användare vore det praktiskt att kunna byta till ett annat OS som får säkerhetsuppdateringar och använda det till dess det är dags att byta ut hårdvaran.

Ursprungligen av keptang:

Och nej, det fungerar inte på random "vanlig" telefon.

Det är ingen som påstår att det är klart än. Stöd för mer hårdvara kommer allt eftersom. Så länge hårdvaruvendorn inte aktivt hindrar detta och det finns ett behov så finns det bara möjligheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-12 23:39

Va? Bara för att OSversionen inte supportas längre ska man inte använda den? Det finns massor av WindowsXP som funkar hur bra som helst fortfarande….. Tom mina Newton kopplar jag upp ibland.

I sådana fall så borde det betyda att det finns ett stort antal Androidtelefoner som inte ska användas eftersom de inte går att uppdatera till senare androidversioner... Och det gäller betydligt nyare modeller än 3Gs

Så vitt som jag vet så är Apple överlägset bäst på att stödja äldre modeller med sina nya OS-releaser.

Ursprungligen av kenjon:

Va? Bara för att OSversionen inte supportas längre ska man inte använda den?

Korrekt. Är OS inte längre supportat så kommer kvarvarande säkerhetsfel och andra defekter inte att åtgärdas och du riskerar att skada både din egen och andras information. Uppdatera därför så snart som möjligt. Om detta inte är möjligt och du inte har möjlighet att byta till ett annat OS som är supportat så är hårdvaran värdelös och skickas lämpligen till återvinning.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns massor av WindowsXP som funkar hur bra som helst fortfarande…..

Windows XP är fortfarande supportad. Inget konstigt där.

Ursprungligen av kenjon:

Tom mina Newton kopplar jag upp ibland.

Om de inte är supportade eller kan uppdateras till supportad programvara så är det ganska oansvarigt, åtminstone om du använder dem i någon form av seriös verksamhet.

Ursprungligen av BlackSmp:

I sådana fall så borde det betyda att det finns ett stort antal Androidtelefoner som inte ska användas eftersom de inte går att uppdatera till senare androidversioner... Och det gäller betydligt nyare modeller än 3Gs

Helt korrekt!

Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt som jag vet så är Apple överlägset bäst på att stödja äldre modeller med sina nya OS-releaser.

Det är troligen korrekt om man begränsar sig till telefondatorer som artificiellt begränsar användarens möjligheter att byta OS. I de fall där tillverkaren tillåter användaren att göra detta med dennes egen hårdvara så finns det ingen egentlig gräns för när hårdvaran inte längre är supportad, eftersom vem som helst i praktiken kan supporta den. Då gäller precis samma sak som med vanliga datorer. När Äpple inte längre supportar OS X på en viss Mac så är det fullt möjligt att exempelvis installera Linux och fortsätta använda hårdvaran ett par år till. Tillverkaren har inte monopol på support.

Kom tillbaka när du vill ha en seriös diskussion utan så uppenbara försök till trollning genom din stavning av Apple.

Alternativt så kan du komma tillbaka och berätta vilka "main stream" mobilmodeller som underhålls av av en "community" på det sätt som du beskriver och som fortfarande är lättanvänd för gemene man.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-15 10:57
Ursprungligen av John A:

Om de inte är supportade eller kan uppdateras till supportad programvara så är det ganska oansvarigt, åtminstone om du använder dem i någon form av seriös verksamhet.

Menar du verkligen att man ska kasta alla SonyEricsson, Nokia, HTC etc som inte supportas längre??? De funkar lika bra som de gjorde när de såldes.
Jobbar du på ett antivirusföretag???

Ursprungligen av BlackSmp:

Alternativt så kan du komma tillbaka och berätta vilka "main stream" mobilmodeller som underhålls av av en "community" på det sätt som du beskriver och som fortfarande är lättanvänd för gemene man.

Enligt uppgift går det bra att köra Firefox OS på exempelvis Nexus S [1]. Sen vet jag inte vad du tycker är lättanvänt, när det är klart är dock i alla fall tanken att det ska vara lättanvänt.

[1] https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Mozi...

Ursprungligen av kenjon:

Menar du verkligen att man ska kasta alla SonyEricsson, Nokia, HTC etc som inte supportas längre??? De funkar lika bra som de gjorde när de såldes.

De är datorer, som kör programvara skriven av människor. Människor gör fel. Varje icketrivial programvara innehåller defekter, fel som inte var tänkta att vara där. Kombinera detta med anslutning till Internet. De flesta är med på att man inte ska köra datorer med opatchad programvara på Internet. Det gäller även om datorn är i form av en telefon.

Ursprungligen av kenjon:

Jobbar du på ett antivirusföretag???

Nej. Gör du?

1) Om man kånkar runt på en 3GS är det ändå hög tid att kontakta närmaste återvinningscentral då hårdvaran, oavsett förmåga att köra senaste version av iOS, torde vara tämligen slut.
2) Om man nu råkar vara ägare till en 3GS i oklanderligt skick och till och med med bra batteri, så är det i praktiken förenat med 0,000000000000001 ‰ risk att fortsätta använda den med aktuell iOS-version.

Den stora massan av iPhone-användare uppdaterar inte speciellt ofta. Mina kollegor vet inte ens hur och varför man gör. Man packar upp luren ur kartongen, lägger in sin telefonbok och kör som den är till den stupar. Mina kollegor har inte ens installerat några appar på sina. Om den stora massan av smartphone-användare skulle drabbas av jävelskap pga gammalt OS och icke tilltäppta säkerhetshål så skulle det skrivas en och annan ramaskri-artikel om hur Nils Nilsson fick sitt hus stulet när en lagfart-bedragare hackade hans iPhone 3G med iOS 3.1, eller hur Kalle Karlson blev ofrivillig bilmålvakt när hans HTC med Android 1.2 hackades och 125673 bilar registrerades på honom.

Ursprungligen av pmarriott:

1) Om man kånkar runt på en 3GS är det ändå hög tid att kontakta närmaste återvinningscentral då hårdvaran, oavsett förmåga att köra senaste version av iOS, torde vara tämligen slut.

Den såldes ny så sent som i höstas.

Ursprungligen av pmarriott:

2) Om man nu råkar vara ägare till en 3GS i oklanderligt skick och till och med med bra batteri, så är det i praktiken förenat med 0,000000000000001 ‰ risk att fortsätta använda den med aktuell iOS-version.

Den stora massan av iPhone-användare uppdaterar inte speciellt ofta. Mina kollegor vet inte ens hur och varför man gör. Man packar upp luren ur kartongen, lägger in sin telefonbok och kör som den är till den stupar. Mina kollegor har inte ens installerat några appar på sina. Om den stora massan av smartphone-användare skulle drabbas av jävelskap pga gammalt OS och icke tilltäppta säkerhetshål så skulle det skrivas en och annan ramaskri-artikel om hur Nils Nilsson fick sitt hus stulet när en lagfart-bedragare hackade hans iPhone 3G med iOS 3.1, eller hur Kalle Karlson blev ofrivillig bilmålvakt när hans HTC med Android 1.2 hackades och 125673 bilar registrerades på honom.

Jag förstår inte vad du försöker säga. Att det är OK därför att många inte bryr sig eller inte har tillräcklig kunskap om riskerna?

Ursprungligen av John A:

Den såldes ny så sent som i höstas.

Jag förstår inte vad du försöker säga. Att det är OK därför att många inte bryr sig eller inte har tillräcklig kunskap om riskerna?

Ja, och köper man en 3 generationer gammal lur ny så får man leva med konsekvenserna av detta.

Jag försöker säga att du går ut och skriker dig hes för att varna för ett icke-problem. Risken är obefintlig. Att 3GS inte kan köra iOS 7 är betydelselöst eftersom en stor andel av de som har iPhone 4, 4S och 5 inte kommer att uppdatera till iOS 7 av ren teknikrädsla eller totalt ointresse. Oftast det senare. Eller, som min chef brukar säga " man ska för fan inte behöva ändra sitt sätt att arbeta för att man uppdaterar mjukvaran!".

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, och köper man en 3 generationer gammal lur ny så får man leva med konsekvenserna av detta.

Jag försöker säga att du går ut och skriker dig hes för att varna för ett icke-problem. Risken är obefintlig. Att 3GS inte kan köra iOS 7 är betydelselöst eftersom en stor andel av de som har iPhone 4, 4S och 5 inte kommer att uppdatera till iOS 7 av ren teknikrädsla eller totalt ointresse. Oftast det senare. Eller, som min chef brukar säga " man ska för fan inte behöva ändra sitt sätt att arbeta för att man uppdaterar mjukvaran!".

Helt riktigt. Kunderna ska rätta in sig i leden och köpa ny hårdvara. Vad dum jag var som tyckte att man kunde fortsätta använda hårdvaran ett par år till med annat OS. Det är ju Apples profit vi ska värna om.

Ursprungligen av John A:

Helt rimligt. Kunderna ska rätta in sig i leden och köpa ny hårdvara. Vad dum jag var som tyckte att man kunde fortsätta använda hårdvaran ett par år till med annat OS. Det är ju Apples profit vi ska värna om.

Ärligt talat, hur många lurar finns det på marknaden som du kan räkna med en längre livslängd än 2-3 år på, och du kan installera ett annat OS på? Kan du installera ett annat OS på mobiler från HTC, Nokia, Motorola, Sony, Sony Ericsson, Ericsson, Blackberry? Där har jag nog täckt in 99% av alla världens mobiler i bruk.
På vilket sätt skulle Apple tjäna med pengar på att möjliggöra installation av andra OS på sina telefoner? För pengar är det enda incitamentet för ett företag att göra något. Skulle Apple sälja fler mobiler om man kunde installera ett annat OS? Tror jag inte. Skulle Apple däremot drabbas av mer jävelskap om man tillät det? Ja, det tror jag. Tusentals hemmafixare som inte vet vad de sysslar med skulle ringa till Apple och klaga när de inte får Symbian att funka på deras iPhone. Att tro att Apple skulle vara mer än 0,00 % positiva till detta är att vara naiv.
Det är en helt riktig analys du gör ovan. Apple tjänar pengar på att folk köper deras produkter. Om och om igen. Ju mer och oftare desto bättre. Det är deras enda mål. Och det bör så vara, eftersom Apple är ett vinstdrivande företag med aktieägare som vill tjäna pengar.

Ursprungligen av pmarriott:

Ärligt talat, hur många lurar finns det på marknaden som du kan räkna med en längre livslängd än 2-3 år på, och du kan installera ett annat OS på? Kan du installera ett annat OS på mobiler från HTC, Nokia, Motorola, Sony, Sony Ericsson, Ericsson, Blackberry? Där har jag nog täckt in 99% av alla världens mobiler i bruk.

Jag påstår inte att alla andra hårdvaruvendors gör ett bättre jobb. Vissa gör det. En olåst boot loader vore ett bra första steg. Det blir allt mer vanligt.

Ursprungligen av pmarriott:

På vilket sätt skulle Apple tjäna med pengar på att möjliggöra installation av andra OS på sina telefoner? För pengar är det enda incitamentet för ett företag att göra något. Skulle Apple sälja fler mobiler om man kunde installera ett annat OS? Tror jag inte. Skulle Apple däremot drabbas av mer jävelskap om man tillät det? Ja, det tror jag. Tusentals hemmafixare som inte vet vad de sysslar med skulle ringa till Apple och klaga när de inte får Symbian att funka på deras iPhone. Att tro att Apple skulle vara mer än 0,00 % positiva till detta är att vara naiv.

I så fall borde de rimligen också förhindra att man installerar annat än OS X på sina Mac-datorer, och att all programvara går via Mac App Store. Hur tänkte de när de erbjöd Boot Camp? För pengar är det enda incitamentet för ett företag att göra något.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är en helt riktig analys du gör ovan. Apple tjänar pengar på att folk köper deras produkter. Om och om igen. Ju mer och oftare desto bättre. Det är deras enda mål. Och det för så vara, eftersom Apple är ett vinstdrivande företag med aktieägare som vill tjäna pengar.

Jag är inte Apple och jag tycker att det de gör är dåligt för sina kunder. Jag har väldigt svårt att förstå hur de som försvarar Apples beteende resonerar. Inte för att de förklarar varför Apple gör det, utan för att de tycker att det är bra.

Ursprungligen av John A:

I så fall borde de rimligen också förhindra att man installerar annat än OS X på sina Mac-datorer, och att all programvara går via Mac App Store. För pengar är det enda incitamentet för ett företag att göra något.

Om vi nu kan hålla oss borta ifrån hela "min-brödrost-är-också-en-dator" så finns det inget rimligt alls i det. Ty en telefon är en telefon och en dator är en dator.
När det gäller Apples datorer skulle jag vilja påstå att de faktiskt skulle sälja färre datorer om man inte kunde köra Windows etc. på dem, och därmed skulle de tjäna mindre pengar. Eftersom jag måste ha Windows till vissa saker så skulle jag därmed inte kunna ha en Mac på jobbet och vips, redan där har Apple tappat 5 datorer på 5 år i försäljning till en enda kund.

Ursprungligen av pmarriott:

Om vi nu kan hålla oss borta ifrån hela "min-brödrost-är-också-en-dator" så finns det inget rimligt alls i det. Ty en telefon är en telefon och en dator är en dator.

Fast en telefon är inte en brödrost. En modern telefon har väldigt lite gemensamt med vad en telefon innebar bara tio år tillbaka. Idag är en telefon en dator. I många aspekter likvärdig en dator för bara ett par år sedan. I takt med att gemena mans datoranvändning flyttas från traditionella datorer till telefoner och pekplattor så uppstår flera risker, bland annat på grund av att vanligt folk felaktigt tror att en telefon inte är en dator.

Ursprungligen av pmarriott:

När det gäller Apples datorer skulle jag vilja påstå att de faktiskt skulle sälja färre datorer om man inte kunde köra Windows etc. på dem, och därmed skulle de tjäna mindre pengar. Eftersom jag måste ha Windows till vissa saker så skulle jag därmed inte kunna ha en Mac på jobbet och vips, redan där har Apple tappat 5 datorer på 5 år i försäljning till en enda kund.

Det är precis vad jag också tror. Men jag tror även att det kommer att gälla telefoner och pekplattor i takt med att vanligt folk flyttar sitt datoranvändade till dem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-19 11:54
Ursprungligen av pmarriott:

Ärligt talat, hur många lurar finns det på marknaden som du kan räkna med en längre livslängd än 2-3 år på, och du kan installera ett annat OS på? Kan du installera ett annat OS på mobiler från HTC, Nokia, Motorola, Sony, Sony Ericsson, Ericsson, Blackberry? Där har jag nog täckt in 99% av alla världens mobiler i bruk.

Nej det har du inte. LG Huawei ZTE och ett antal tillverkare till har betydligt större andel än 1% tillsammans troligen en bit över 20% om man räknar in alla billiga kinesiska smartphones från diverse småtillverkare som säljs världen runt under diverse namn. Måmga av dessa mobiler kan man installera vad som helst på om man har kunskap och lust..

Ursprungligen av John A:

Fast en telefon är inte en brödrost. En modern telefon har väldigt lite gemensamt med vad en telefon innebar bara tio år tillbaka. Idag är en telefon en dator. I många aspekter likvärdig en dator för bara ett par år sedan. I takt med att gemena mans datoranvändning flyttas från traditionella datorer till telefoner och pekplattor så uppstår flera risker, bland annat på grund av att vanligt folk felaktigt tror att en telefon inte är en dator.

Får jag då föreslå att du och alla andra där du jobbar/studerar/söker jobb etc. slänger ut alla datorer ni använder som är större än en iPhone och bara använder telefoner i 1 år för att genomföra ett experiment?
En telefon idag är mer en dator än vad det var för 10 år sedan, men man kan inte sätta likhetstecken mellan telefon och dator.

Ursprungligen av Gordy:

Nej det har du inte. LG Huawei ZTE och ett antal tillverkare till har betydligt större andel än 1% tillsammans troligen en bit över 20% om man räknar in alla billiga kinesiska smartphones från diverse småtillverkare som säljs världen runt under diverse namn. Måmga av dessa mobiler kan man installera vad som helst på om man har kunskap och lust..

Jag sa "mobiler i bruk" utan koppling till aktuella marknadsandelar. Jag har inte sett en enda människa använda en LG på typ 1 år. Huawei såg jag en i en butik för några månader sedan och det enda från ZTE jag har lagt märke till är 4G-stickan från Telia som ligger och samlar damm i min byrålåda.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-19 12:43

Nu förstår jag underhållningsvärdet av vissa troll och varför dessa måste få tillåtelse att skriva

Att döma ut en hårdvara som obrukbar bara för att det inte kommer framtida uppdateringar när den fungerade under dess aktiva tid är nog det dummaste påstående jag sett någonsin.

Jag använder fortfarande en iPod Touch 1gen med iOS 3.1.3 som fungerar ypperligt för vad den är gjord för.
Men enligt John A så är den obrukbar och är en säkerhetsrisk...måste nog ringa Säpo

Ursprungligen av lappen71:

Nu förstår jag underhållningsvärdet av vissa troll och varför dessa måste få tillåtelse att skriva

Att döma ut en hårdvara som obrukbar bara för att det inte kommer framtida uppdateringar när den fungerade under dess aktiva tid är nog det dummaste påstående jag sett någonsin.

Jag använder fortfarande en iPod Touch 1gen med iOS 3.1.3 som fungerar ypperligt för vad den är gjord för.
Men enligt John A så är den obrukbar och är en säkerhetsrisk...måste nog ringa Säpo

Nej, inte Säpo. Du ska deponera den som riskavfall.

Bevaka tråden