Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exkludera vissa mappar i backup

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Har köpt en NAS och kör TM nu på två stycken MBP. Har en fråga.

Vilka mappar (som är stora) kan man skita i att backupa? Är det system, program och bibliotek, för allt däri går väl att installera om om det skulle behövas?

Förslag, ideér och tankar mottages tacksamt.

Ursprungligen av x10.christian:

...system, program och bibliotek, för allt däri går väl att installera om om det skulle behövas?...

Om du bara har backup på dina dokument (och inte system, inställningar och program), så tar det ju mycket längre tid att "komma tillbaka" efter en krasch.

Diskutrymme i en NAS är ganska billigt. Jag skulle inte exkludera några mappar.

Hur mycket diskutrymme används idag på dina två MBP?
Hur mycket diskutrymme har du på NASen?

NASen är en Raid 1 på 3TB (två diskar på tre tb var). En full kopia från båda ligger på runt 200Gb. Men det som jag funderar på är också hur Time Machine gör. Om jag fyller utrymmet hur snabb är TM att radera så det finns ledigt utrymme på disken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-19 08:07

Ligger en full kopia på 200 GB så lär det nog ta något år innan den blir full, såvida du inte raderar och lägger till väldigt många stora filer hela tiden.

Utöver den första fulla backupen så gör ju TM bara inkrementella backuper på det som förändrats sedan sist. När disken sen till slut är full så tas de äldsta backuperna bort automatiskt, så du ska aldrig behöva "se" att disken är full. TM sköter det där åt dig. Du tappar bara möjligheten att återställa från dina äldsta backuper.

Ett tips kan ju däremot vara att skapa en "slask"-mapp där man lägger saker som man vet att man inte behöver backup på, t.ex. stora tillfälliga filer. Och så exkluderar man den i TM.

Sen antar jag att OSX har nån sorts temporär-mapp nånstans som man rimligen borde kunna exkludera?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-19 21:37

Beroende på vad din NAS kan, så kanske du kan sätta upp en 'quota' på hur mycket plats din TM-backup får ta.
Detta funkar fint på min Synology där jag valt att reservera (begränsa backup) cirka två (2) gånger min MBP's disk för TM-backup.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-01 21:37
Ursprungligen av x10.christian:

Hejsan!
Har köpt en NAS och kör TM nu på två stycken MBP. Har en fråga.

Vilka mappar (som är stora) kan man skita i att backupa? Är det system, program och bibliotek, för allt däri går väl att installera om om det skulle behövas?

Förslag, ideér och tankar mottages tacksamt.

Vettiga saker att exkludera från TM i mitt tycke:
EDIT2: även följande är exkluderat per automagi:
/Users/användarNamn/Library/iTunes/iPad Software Updates
/Users/användarNamn/Library/iTunes/iPhone Software Updates

-här hamnar stora iOS-uppdateringar på >1GB

/Users/användarNamn/Library/Caches Edit: Allt innehåll i den här mappen är per automatik exkluderad...
-i den här mappen (jag har inte exkluderat HELA /Caches-mappen) kan man finna en massa saker som inte behöver säkerhetskopieras. Tex:
/Users/användarNamn/Library/Caches/Adobe Camera Raw
-Cache för Camera Raw om man kör LR/PS.
/Users/användarNamn/Library/Caches/Adobe/Lightroom/Video
-cache för LR's video cache.
/Users/användarNamn/Library/Caches/com.spotify.client
-Cache för Spotify.

/Users/användarNamn/Music/iTunes/iTunes Media/Mobile Applications
-Här ligger appar från iPrylar. Jag väljer att exkludera, med vetskap om att appar när som helst kan försvinna från AppStore.
/Users/användarNamn/Music/iTunes/iTunes Media/Podcasts
-Här ligger podcasts. Sorry Manne, Filip&Fredrik. Jag litar på att ni finns på nätet utifall blixten slår ner hemma!

/Users/användarNamn/Documents/LR Katalogen/LR-5/LR-5 Previews.lrdata
-Förhandsvisningsfilen för Lightroom. Stor fil, ändras ofta.
/Users/användarNamn/Documents/minTempMapp
-Här jobbar jag med stora filer, tex export/konvertering av filmer. Ser det lite som mitt skrivbord (både datorns och som ett fysiskt arbetsbord): jag har massa filer här, vet jag inte vart filen hör hemma eller om den ska läggas på något bättre ställe senare, ja då lägger jag den här. Sen jobbar jag bord all skit i mappen någon gång i veckan och börjar om på nytt.

Sen kan man, om man vill exkludera ett par stora program på datorn, iMovie ligger på 3GB, Xcode på 5GB osv. Vad som är ”stort” på datorn ser man enklast med GrandPerspective (gratis).

Exkluderar mapparna ovan, dels för att de är stora och för att minska trafiken till min TM-disk. Kör liknande exkluderingar på säkerhetskopieringen till molnet.

Vad som är exkluderat per automatik står i filen: /System/Library/CoreServices/backupd.bundle/Contents/Resources/StdExclusions.plist
samt med att kika i resultatet av följande kommandp i terminalen:
sudo mdfind "com_apple_backup_excludeItem = 'com.apple.backupd'"

Senast redigerat 2014-05-01 22:05
1
Bevaka tråden