Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone kan inte koppla upp till mitt hemmanätverk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-18 17:00

Jag har just haft lite trassel med mitt nätverk hemma (som jag har uppkopplat via Comhem). Vi tappade kontakten med nätet allt som oftast och supporten hjälpte oss att uppdatera modemet, vilket löste problemen. MEN vårt nätverk döptes om och vi har nytt lösen. Alla våra enheter (bärbara Macar, en PC och en ipad) kopplar upp utan problem - men inte min iphone5. Trots att jag har rätt lösenord får jag felmeddelandet "fel lösenord" varje gång jag försöker connecta.
Jag har återställt nätverksinställningarna i telefonen, omstartat och alla de där vanliga knepen.
Någon som har ngt gott råd?

Har du testat att ta bort nätverket från listan?

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-07-18 18:49

Och kontrollera hur många IP adresser som Comhem grunkan delar ut, för när jag fick min var den inställd på 5 adresser, vilket inte räcker för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-18 20:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du testat att ta bort nätverket från listan?

Ja, det har jag gjort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-18 20:51
Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Och kontrollera hur många IP adresser som Comhem grunkan delar ut, för när jag fick min var den inställd på 5 adresser, vilket inte räcker för mig.

JA, det var en av grejerna de fixade. De gav oss fler. Så det var det inte heller...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-18 20:54
Ursprungligen av Siri:

Jag har just haft lite trassel med mitt nätverk hemma (som jag har uppkopplat via Comhem). Vi tappade kontakten med nätet allt som oftast och supporten hjälpte oss att uppdatera modemet, vilket löste problemen. MEN vårt nätverk döptes om och vi har nytt lösen. Alla våra enheter (bärbara Macar, en PC och en ipad) kopplar upp utan problem - men inte min iphone5. Trots att jag har rätt lösenord får jag felmeddelandet "fel lösenord" varje gång jag försöker connecta.
Jag har återställt nätverksinställningarna i telefonen, omstartat och alla de där vanliga knepen.
Någon som har ngt gott råd?

NU har jag varit hos en vän och det visade sig att telefonen inte ville koppla upp mot den familjens wifi heller. Testade att återställa nätverksinställningarna igen och att starta om telefonen. Lyckades inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-18 23:11

Nu har jag testat allt utom att återställa från säk.kopia.
Nu visar det sig att min sambo fått samma problem men i sin MacbookPro.... Vi försöker koppla upp den på annans wifi också, och det går inte.
Detta var någonting av det skummaste...
Till saken hör att vi kört med samma modem i snart ett år utan problem. Sedan trodde ComHemsupporten att det var brist på Ipadresser och tilldelade oss ett helt gäng.
När det inte hjälpte uppdaterade de mjukvaran och döpte om nätverket samt gav oss nytt lösenord.
Efter det fungerar det fint i min dator, på min padda, i hemmets andra två iphones och en pc.
Kan det hjälpa att tilldela sin telefon en ipadress? Någon som gjort detta?
Finns det någonting man kan göra i de avancerade inställningar som kommer upp om man klickar på pilen för valt nätverk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-19 08:11

Det jag skulle kolla är vilken kryptering som används (testa utan någon kryptering alls), WPA brukar gå bra medans WEP kan krångla. Kolla SSID (nätverksnamnet) så det inte innehåller åäö. Återställa Nätverksinställningar på iPhonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-19 12:30
Ursprungligen av kenjon:

Det jag skulle kolla är vilken kryptering som används (testa utan någon kryptering alls), WPA brukar gå bra medans WEP kan krångla. Kolla SSID (nätverksnamnet) så det inte innehåller åäö. Återställa Nätverksinställningar på iPhonen.

TAck. Det är ett WPA, så det bör fungera. Inga konstiga tecken i namnet. Och återställning och alla typer av omstart av telefonen testat.
Ger snart upp...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-19 13:30

Inga mellanslag är heller tillåtna i SSID.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-19 14:22
Ursprungligen av frazze:

Inga mellanslag är heller tillåtna i SSID.

Det har vi inte heller... Och det funkar ju med alla andra enheter.
Tror att det är själva telefonen som är problemet nu. Men hur och varför? Den har fungerat fläckfritt sedan jag köpte den i höstas, programvaran är uppdaterad och jag har som sagt testat det jag kommer på för att återställa den etc. Och varför problemet skulle uppstå sådär - just när vi uppdaterat hemmamodemet... Kan ju vara slump, men skumt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-27 19:08

Barbappa_86 Tack för hjälpen. Jag testade allt, inget funkade, men gjorde då en total återställning från min senaste iCloud-kopia. Och det löste det hela. Fick rådet av en kompis att inte göra det, för att det som ev kommit in i telefonen ändå skulle följa med tillbaka. Men det verkar inte så. Tack igen!

1
Bevaka tråden