Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernettrubbel med Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det är ju inte första gången och jag har ingen aning om hur jag fått igång det förut eftersom det helt enkelt brukar hoppa igång efter flera omstarter, i- och urryckningar av sladdar, bytande av portar osv. men nu verkar det stenkört.
Försöker alltså utöka ett nätverk från en Time Capsule till en Airport Extreme via ethernetkabel, men de får ingen kontakt. Lyckades få kontakt med en gammal D-link modem/router men inte med den Thompson Gateway som nu används för att få IP-telefoni. I den sitter däremot TC:n och snurrar som den ska...
Dessutom ät det ju så att när jag väljer "utöka nätverk" blir ju alternativen för uppkoppling mot Internet gråa, så jag kan inte välja Ethernet där. Eller tänker jag helt fel?
Jag har alltså felsökt genom att försöka skapa ett eget nätverk för just AE och ansluta direkt till modemroutern utan resultat, men det gick till en gammal D-Link...
Vad har jag missat?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ja, det är ju inte första gången och jag har ingen aning om hur jag fått igång det förut eftersom det helt enkelt brukar hoppa igång efter flera omstarter, i- och urryckningar av sladdar, bytande av portar osv. men nu verkar det stenkört.
Försöker alltså utöka ett nätverk från en Time Capsule till en Airport Extreme via ethernetkabel, men de får ingen kontakt. Lyckades få kontakt med en gammal D-link modem/router men inte med den Thompson Gateway som nu används för att få IP-telefoni. I den sitter däremot TC:n och snurrar som den ska...
Dessutom ät det ju så att när jag väljer "utöka nätverk" blir ju alternativen för uppkoppling mot Internet gråa, så jag kan inte välja Ethernet där. Eller tänker jag helt fel?
Jag har alltså felsökt genom att försöka skapa ett eget nätverk för just AE och ansluta direkt till modemroutern utan resultat, men det gick till en gammal D-Link...
Vad har jag missat?

Utöka nätverk gör man väl bara över WiFi? Om du har kabel mellan enheterna är det bättre att skapa ett trådlöst nätverk. Det blir mycket bättre prestanda.

Så jag måste alltså ha ett nätverk per Airport-enhet om jag vill ansluta till Internet via ethernet? Låter ju väldigt korkat...
F.ö. hjälper inte heller det då porten inte hoppar igång...

Senast redigerat 2013-07-18 17:13
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-18 18:38

Verkar lite förvirrat det hela.

Men i dagsläget så har du en Thomson-router som sköter nätverket? Till den har du med kabel kopplat en TC med kabel som gör vad? Enbart sköter backup via TM? Den bör vara inställd i bryggläge under nätverk och sen så ska den ju skapa ett nytt nätverk, samma SSID, kryptering och lösenord som nätverket som din Thomson skapar om du vill att den (också) ska skapa ett bättre nätverk med starkare signal. Som det har nämnts, egenskapen att förlänga ett nätverk är enbart om enheterna ska kopplas ihop trådlöst. Men det försämrar prestandan (rejält) i nätverket. Bäst är med kabel mellan alla enheter och sen skapa ett nytt identiskt nät som huvudroutern skapar. Möjligt att man ska lägga sig på separata kanaler, dvs 1, 6 och 11.

Vad är det du vill åstadkomma med att koppla in ytterligare en Extreme på nätverket? Ytterligare räckvidd i en del av huset som inte har så stark signal? Då ska den kopplas in precis som din TC, med kabel antingen till TC eller Thomson, sätt den i bryggläge samt att skapa ett nytt, identiskt, nätverk precis som din TC också bör vara ställd.

Angående kabeln så kan du prova med en annan kabel, låter som den kan vara trasig. Den ska kopplas n i din Extreme i porten med en streckad cirkel, dvs WAN-porten. Från din TC eller Thomson så från någon av de numrerade portarna.

Jag har använt Thompson-modemet/routern som enbart modem och låtit TC:n skapa ett eget nätverk som jag vill utöka räckvidden på till andra delar av huset.
Jag har haft Airport sedan första UFO-modellen med inbyggt modem och har avverkat ett antal Extreme och Express genom åren, men aldrig riktigt lyckats räkna ut vad som händer och när. Det gäller för övrigt mina vänner också. Många öl och funderingar har det blivit.
Idag har jag, sedan flytt till nytt hus med tillhörande sambo samt uppkopplade barn, fyra iphones, fyra ipads samt tre datorer som alla ansluter trådlöst. Utöver det en NAS, en ATV samt två datorer som är trådade.
Jag har en TC, en Extreme samt en Express som gemensamt ska försöka ge täckning på två våningar (källaren får bli ett senare projekt) och en terass.
Jag kan givetvis ansluta alla tre till Thompson, sätta i bryggläge och köra, men det löser inte mitt problem. Självklart har jag kollat med fyra olika kablar samt kollat kablarna via andra anslutningar. Alla fungerar i andra konstellationer.
Så det handlar alltså om två problem:
1. WAN-porten fungerar bara tillsammans med D-Link. Porten fungerar alltså, men inte tillsammans med TC eller Thompson.
2. Jag förstår fortfarande inte hur jag ska kunna koppla ihop nätverket med ethernet. Ska jag ha olika nätverk som heter "identiskt" likadant som mitt andra? Typ lura datorer att det är samma nätverk?
Ursäkta om jag verkar korkad, men jag förstår verkligen inte detta, så jag kanske är det.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-18 19:22

OK, då förstår jag. Din Thomson agerar modem, enbart.

Din TC sitter kopplad till Thomson med kabel i WAN-porten, dvs cirkeln. TC skapar sen ditt nätverk.

Ja, vill du att enheterna ska sitta ihop med kabel, vilket man vill av prestandaskäl, så "ska du lura" dina datorer att det är samma nätverk. Blir bara meckigt hålla på att koppla upp till olika fysiska nätverk beroende på var man är i huset. Skapar du ett nytt identiskt nätverk i varje enhet så tror dina trådlösa enheter att det är ett och samma nät i hela huset med de kopplar upp mot den router som ger bäst signal i varje enskilt läge.

Vill du inte dra kabel i hela huset så kan Homeplug vara ett alternativ. Dvs nätverk via kabelnätet http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep...

Nollställ din extreme som skall vara bihang.

Anslut den till datorn hur du vill. Sedan ändrar du under kategorin network alternativet router mode till off (bridge mode) från DHCP and NAT.

När detta är gjort skapar du ett identiskt wifi under wireless med samma SSID, lösen och kanal som TC.

Efter detta skall det inte vara några problem att ansluta en kabel mellan TC och extreme.
Dvs om inte något annat står på tok som kompabiltitetsproblem, felande uttag, fel kablar osv.

Nu har jag prövat detta, förutsatt att jag förstått rätt, och det fungerar inte. Det är inget fel på kabeln. Den är testad i en vanlig LAN-port på samma Extreme, samt i en vanlig switch utan problem.
Dock verkar alla datorer förstå själva nätverksdubbleringen, vilket ju gav en bra lösning på det problemet. Det tackar jag för! Det blir med andra ord mer kabeldragning framöver.

Happ.
Nu kopplade jag alltså in den gamla D-Link-routern som fick WAN-porten att hoppa igång och satte Extremen i den. Då blev det ett "oväntat fel" och jag hamnade i ny återvändsgränd, då den efter det oväntade felet inte kunde hittas. Försökte konfigurera flera gånger utan framgång.
Till slut gav jag upp och lät Airport Utility göra sig grej, alltså utöka nätverket med hjälp av AE:n. När den var klar hade jag helt plötsligt en hel linje som kopplade ihop TC:n och AE:n, till skillnad från en streckad. Antar att det betyder att den kopplar ihop enheterna med ethernet. Sorry, jag har aldrig förstått hur man laddar upp bilder till inlägg i det nya 99, så jag kan inte visa, men tror att ni förstår.

1
Bevaka tråden