Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesisk flygvärdinna fick dödlig elstöt av sin Iphone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En 23-åring flygvärdinna från Kina avled efter att ha fått en elektrisk stöt av sin Iphone som låg på laddning. Hennes familj kräver ekonomisk ersättning av Apple.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 15:02

Är elnätet/elsäkerheten likvärdig som i Thailand är det inte Apples fel.

  • Medlem
  • 2013-07-15 16:48

Varför blir jag alltid misstänksam när jag läser om saker som händer i Ryssland och Kina? Det är säkert en av deras egna billiga skitkopior! När har någonsin någon dött av 5V och 5W?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-15 18:22
Ursprungligen av Dalle:

Varför blir jag alltid misstänksam när jag läser om saker som händer i Ryssland och Kina? Det är säkert en av deras egna billiga skitkopior! När har någonsin någon dött av 5V och 5W?

Nu hanterar iofs iPhone-laddaren betydligt högre spänning och ström än det och även Apples laddare kan potentiellt bli livsfarliga. I detta fall sägs det att hon som dog hade tagit ett bad precis innan hon använde telefonen och fick den dödliga stöten. De flesta vet att vatten och elektricitet är en mycket dålig kombination även om man har godkända originalladdare, hade hon haft en jordad laddare eller överspänningsskydd så hade hon troligen levt idag.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-07-15 18:42
Ursprungligen av Gordy:

hade hon haft en jordad laddare eller överspänningsskydd så hade hon troligen levt idag.

Jordfelsbrytare!

Bad + elnätsansluten telefon/mobil känns som en ohälsosam kombination i vilket fall som helst

Vatten är en ganska dålig ledare. Hursomhelst är spänningarna som en riktig laddare kan ge sådana att det möjligen kittlar lite på tungan om du skulle stoppa in Lightning-kontakten i munnen. Om du skulle bada med telefonen med laddaren ansluten skulle du garanterat inte märka något. Möjligen om du gned dig passionerat mot den. För att förhöja upplevelsen kan man pytsa i lite badsalt. Om någon förolyckas på beskrivet sätt är det en felkonstruerad eller manipulerad laddare inblandad.

Ursprungligen av Gordy:

Nu hanterar iofs iPhone-laddaren betydligt högre spänning och ström än det och även Apples laddare kan potentiellt bli livsfarliga. I detta fall sägs det att hon som dog hade tagit ett bad precis innan hon använde telefonen och fick den dödliga stöten. De flesta vet att vatten och elektricitet är en mycket dålig kombination även om man har godkända originalladdare, hade hon haft en jordad laddare eller överspänningsskydd så hade hon troligen levt idag.

Överspänningsskydd skulle inte ha hjälpt ett endaste dugg. Dessa är till för att filtrera bort spikar på nätet som kan orsakas av blixtnedslag, överbelastade nät etc. Om ditt nät är 230 V så går dessa in och kortsluter vid typ 260-280 V för att skydda ansluten utrustning. De är inte till för att skydda den som använder utrustningen. Jordfelsbrytare, eller isolationstransformator, är det som gäller.

Rip kinesen.

  • Medlem
  • 2013-07-15 22:18

Elsäkerhet, detta outslitliga samtalsämne för elekronikfetischister!
Jordade uttag: Jorden är inget personskydd! Det är endast ett skydd för att inte ledningarna ska börja brinna. Vid fel på apparaten kortsluts fasen till jord och säkringen löser ut för att skydda kabeln.
Jordfelsbrytare: Personskydd! Är till för din säkerhet. Mäter skillnaden mellan utgående fas (till uttaget/grupp) och återkommande nolla från detsamma. Vid en differens på 30 mA bryts spänningen.
Överspänningsskydd: Anordning som skyddar din elektronik mot strömspikar i elnätet. Kräver jordade uttag.

Man dör inte av 5V och 5W. Jag sätter en tunna skit på att det snart kommer fram att hon doppat en skarvsladd i badet eller liknande. Eftersom laddkabeln inte är speciellt lång så borde det finnas ett uttag i direkt anslutning till badkaret.

Ursprungligen av Dalle:

Man dör inte av 5V och 5W. Jag sätter en tunna skit på att det snart kommer fram att hon doppat en skarvsladd i badet eller liknande. Eftersom laddkabeln inte är speciellt lång så borde det finnas ett uttag i direkt anslutning till badkaret.

Vilket är regelvidrigt i större delen av den civiliserade världen.

  • Medlem
  • 2013-07-15 22:42

110V + jordfelsbrytare är helt ok i badrum. Hade lätt räckt för att ladda en iPhone. Tror Apples advokater mest rycker på axlarna åt detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-15 23:41

"Min dotter dog....så nu vill jag ha pengar."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-15 23:58

Apple är a victim of it's own success.

På ett totalt orelaterat forum slänger flera ur sej att "*** är lika dåligt som en iPhone" eller liknande (gäsp)

En till idiot http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik...

Eller på 99mac.
http://www.99mac.se/artikel/4279-man-stammer-...

Samma fel tror jag :(

Jag har faktisk det här problemet med min iphone 5 också när jag laddar telefonen och rör vid vatten rör, dator chassi altså jord får jag en stöt

Ursprungligen av Dalle:

Elsäkerhet, detta outslitliga samtalsämne för elekronikfetischister!
Jordade uttag: Jorden är inget personskydd! Det är endast ett skydd för att inte ledningarna ska börja brinna. Vid fel på apparaten kortsluts fasen till jord och säkringen löser ut för att skydda kabeln.

Jorden är definitivt ett personskydd. Eftersom du gör ett sånt inlägg som du gjorde kan man ju tänka sig att du är elektriker, men ta då och läs på elläran igen.

/Peter

Behörig El Installatör

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-16 09:16

Jag jobbar på ambulansen och var och hämtade en tonåring som hade fått en stöt av sin iPhoneladdare (ej originalladdaren). Det var en kinakopia av den tunna flata typen. När hon skulle dra ur laddaren från vägguttaget lossnade själva plastkapseln runt laddelektroniken. Då tog hon tag i kretskortet för att dra ut den…. och kom förstås åt spänningsstiften för 230 V. Tur hon inte hade badat….
Visst är vatten en väldigt dålig ledare i sej, så är också huden. Men en vattendränkt hud har betydligt lägre resistans. Så blöta fötter är farligt även vid 230 V.

Ursprungligen av kenjon:

Jag jobbar på ambulansen och var och hämtade en tonåring som hade fått en stöt av sin iPhoneladdare (ej originalladdaren). Det var en kinakopia av den tunna flata typen. När hon skulle dra ur laddaren från vägguttaget lossnade själva plastkapseln runt laddelektroniken. Då tog hon tag i kretskortet för att dra ut den…. och kom förstås åt spänningsstiften för 230 V. Tur hon inte hade badat….
Visst är vatten en väldigt dålig ledare i sej, så är också huden. Men en vattendränkt hud har betydligt lägre resistans. Så blöta fötter är farligt även vid 230 V.

Det bästa vore om alla länder ställde ordentliga krav på tillverkarna av produkter, exempelvis att alla starkströmsartiklar skall ha S-märke eller motsvarande, annars får de säljförbud i landet. Länderna måste ha gemensamma höga krav annars kan man köpa i ett land där det är tillåtet och föra det till ett land där det inte är tillåtet och använda det och riskera sitt eget liv.

Kina måste ställa ordentliga krav på produkter tillverkade i Kina.

P:S CE-märkning duger inte. Det kan skörda liv innan man upptäcker att det finns brister i produkten…

Senast redigerat 2013-07-16 20:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Det bästa vore om alla länder ställde ordentliga krav på tillverkarna av produkter, exempelvis att all starkströmsartiklar skall ha S-märke eller motsvarande, annars får de säljförbud i landet. Länderna måste ha gemensamma höga krav annars kan man köpa i ett land där det är tillåtet och föra det till ett land där det inte är tillåtet och använda det och riskera sitt eget liv.

Kina måste ställa ordentliga krav på produkter tillverkade i Kina.

Finns i EU. CE-märke. USA, Ryssland och Kina har motsvarande. Dock är jag osäker på om Kinas bara gäller importerade produkter.

  • Medlem
  • 2013-07-16 16:29
Ursprungligen av pmarriott:

Finns i EU. CE-märke. USA, Ryssland och Kina har motsvarande. Dock är jag osäker på om Kinas bara gäller importerade produkter.

I Kina står ju CE för China Export. Men då som C E i symbolen. Något som säkert många inte har koll på.

  • Medlem
  • 2013-07-16 16:38
Ursprungligen av pflodin:

Jorden är definitivt ett personskydd. Eftersom du gör ett sånt inlägg som du gjorde kan man ju tänka sig att du är elektriker, men ta då och läs på elläran igen.

/Peter

Behörig El Installatör

Ok. Vad jag menar är bara att en jordfelsbrytare är ett bra mycket bättre skydd för oss människor. Har du en jordfelsbrytare och får en stöt så bryter den vid 30mA, har du endast ett jordat uttag och en dubbelisolerad laddare så kan det gå illa, då hjälper ingen skyddsjord i världen!

Ursprungligen av pmarriott:

Finns i EU. CE-märke. USA, Ryssland och Kina har motsvarande. Dock är jag osäker på om Kinas bara gäller importerade produkter.

Skillnaden mellan de två är svår att avgöra när man inte har något att jämföra med. Här är en jämförelse:

Källa: wiki (var annars? )

Den första säger: godkänd i/av EU - säker att använda

Den andra säger: tillverkad i Kina - lycka till eller möjligen put your head between your knees and kiss your ass goodbye

Senast redigerat 2013-07-16 16:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-16 18:09

CE är egentligen inget godkännande i sej, utan bara att tillverkaren av produkten lovar att han följer de regler som gäller. Och de fuskar….
S-märkningen vi hade tidigare var däremot ett godkännande efter att produkten hade genomgåtts och testats.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Skillnaden mellan de två är svår att avgöra när man inte har något att jämföra med. Här är en jämförelse: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/CE_marks.jpg

Källa: wiki (var annars? )

Den första säger: godkänd i/av EU - säker att använda

Den andra säger: tillverkad i Kina - lycka till eller möjligen put your head between your knees and kiss your ass goodbye

En av dessa logon borde bytas ut, den som är sist får väl byta ut. Det är för lätt att förväxla dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-16 23:47
Ursprungligen av The Real Viking:

Det är för lätt att förväxla dem.

Det är väl det som är poängen med Kinaloggan...

Ursprungligen av The Real Viking:

En av dessa logon borde bytas ut, den som är sist får väl byta ut. Det är för lätt att förväxla dem.

Det är nog meningen..

Ursprungligen av Dalle:

I Kina står ju CE för China Export. Men då som C E i symbolen. Något som säkert många inte har koll på.

Fast tvärtom, som du kan se av bilden jag postade en bit upp. Kinas CE-märkning är gjord för att förvilla, på samma vis som det finns en hel kultur i det landet med att kopiera kända produkter från andra delar av världen

Ursprungligen av kenjon:

CE är egentligen inget godkännande i sej, utan bara att tillverkaren av produkten lovar att han följer de regler som gäller. Och de fuskar….
S-märkningen vi hade tidigare var däremot ett godkännande efter att produkten hade genomgåtts och testats.

Jag vet inte hur det är med utbredning av fusk inom konsumentprodukter, men i min bransch (svetsning/skärning) är det inte mycket fusk eftersom det är förenat med ganska dryga konsekvenser att bli påkommen. Skulle man ha sålt en produkt i några år med fejkad CE-märkning åker du i princip på att köpa tillbaka varenda grej du sålt, samt att du lär bli stämd av varenda kund. För att inte tala om vilken huvudvärk du kan drabbas av om en maskin med fejk-CE släcker hela Volvo i 2 dagar och du blir stämd på en massa miljoner för produktionsbortfall och leveransförseningar. Att fuska med CE-märket faller nog under grov vårdslöshet och bedrägeri.

Det där med "China Export" är nog mest en efterkonstruktion för att skyla över det faktum att 90% av alla CE/C E-märkningar görs utan att det finns en tanke bakom. Mest som en obligatorisk dekoration på baksidan av sin produkt...

Sedan har ju inte fallet med den kinesiska flygvärdinnan klarnat speciellt mycket - i synnerhet inte efter att allas våra favoritpopulärvetenskapsmän journalisterna varit framme. Iaf de kinesiska på CCTV: http://shanghaiist.com/2013/07/16/iphone_5_fl...

Bevaka tråden