Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leasing av bil

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-07-15 11:38

Hej!

Jag och min sambo har funderat på att leasa en bil eftersom ingen av oss är mekaniker eller har råd med en ny bil så vi funderade på att leasa en bil.

Någon som har erfarenheter om detta och tips och tricks?

Finns tydligen reklambilar som du kan låna som inte kostar så mycket mot att det står reklam på dem, vilket är helt OK enligt oss. Vi vill bara ha en bil som tar oss mellan punkt A och B.

Volkswagen har haft en väldigt förmånlig privatleasing på Polo. Kostar ca. 2.000.- / månad och allt utom bensin är inkluderat. VW garanterar också restvärdet efter 36 månader.

  • Medlem
  • 2013-07-15 12:46

Det här med restvärde, jag förstår inte det riktigt. Vad innebär det?

Månadskostnadens storlek varierar beroende på vilket restvärde man sätter, xx % av bilens nypris. Om man har ett högt restvärde och bilen inte är värd så mycket då leasingen går ut så har man problem. Samma gäller om bilens skick eller antal mil gör att bilens värde är lägre än restvärdet.
I fallet med VW garanterar de att man kan lämna igen bilen efter 36 månader om allt står rätt till med bilen och om man hållit sig till de villkor som är satta i kontraktet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-15 15:10

Vi har hyrt bil många gånger på Statoil, det har fungerat bra, men blir ju ganska dyrt om man ska ha bilen länge.
Kanske detta alternativ är något att titta på
http://www.rent-a-wreck.se/

Ursprungligen av hldr:

Det här med restvärde, jag förstår inte det riktigt. Vad innebär det?

Leasing-avgiften beräknas på ett förväntat värde efter leasingperiodens slut. Det är till detta pris du då kan köpa loss bilen. Om det faktiska värdet då är högre får du pengar över, annars får du betala mellanskillnaden. När det är garanterat restvärde brukar det finnas en maximal körsträcka i kontraktet. Kör du fler mil får du oftast betala en i förväg fastställd kostnad per mil. Om bilen är i sämre skick än normalt efter leasingperioden kostar det också extra.
Privatleasing brukar inte vara en jättebra affär. Då är det bättre ekonomi i att ta en vanligt banklån och köpa en 2-3 år gammal bil där man inte kan förvänta sig höga reparationskostnader. Akta dig för begagnade etanolbilar, de kostar en del i underhåll av insprutningssystem etc.

Ursprungligen av Gnulia:

Kanske detta alternativ är något att titta på
http://www.rent-a-wreck.se/

Undrar om Rent-a-wreck i Sverige har Plymouth/Chrysler? Säger bara Valiant av 70-talsmodell. Blev några mil på Tasmanien för ganska exakt 25 år sedan i en sån... Om man inte körde fortare än 70, hade nedförsbacke och solen i ryggen klarade man sig nästan på en liter milen.

1
Bevaka tråden