Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximal hastighet Airport Express

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-17 16:17

Hej.
Jag har lite funderingar angående Airport Express. Köpte en sådan i maj (n-standard) + att min Macbook pro 13" har n-standard. Har 100/100 lina från Bahnhof.
När jag kör bredbandskollen med sladden in i datorn får jag 93 ner och 85 upp, bra värden skulle de flesta säga.

När jag kör på Airport Expressen på enbart n-standard (5 GHz) får jag 28 ner och 60 upp trots det bara är någon meter till Airporten. När jag kör på n (b/g kompatibel) på 2,4 GHz får jag 20 ner och 49 upp. Förstår att jag får så pass lågt på b/g kompatibel då jag har en Iphone 3Gs ansluten + PS3.

Det jag INTE förstår är varför jag får så dåliga värden när jag kör på 5 GHz och n-standard (28/60). Läst runt på forumet och folk verkar hamna kring 60/60 på n-standard när de har 100/100 lina.

Var in i Mac-butiken i Jönköping och pratade med deras tekniker och han påstod att man inte kan komma upp i högre hastighet än drygt 30/60 på en Airport Express då dessa mer ska fungera som signalförstärkare åt en Airport Extreme. Känns som detta bara var svammel?

Någon med liknande erfarenheter av Airport Express och vad man kan göra åt det för att få upp hastigheten på 5 GHz n-standard?

Ursprungligen av bjorsi:

...påstod att man inte kan komma upp i högre hastighet än drygt 30/60 på en Airport Express då dessa mer ska fungera som signalförstärkare åt en Airport Extreme. Känns som detta bara var svammel?...

Ja, bara svammel. Kan den prestera 60 ut, så ska den naturligtvis klara 60 in också.

Ursprungligen av bjorsi:

...får jag 28 ner och 60 upp trots det bara är någon meter till Airporten...

Prova lite större avstånd, och se om det blir någon skillnad.

Det här är ju en nätverksfråga, och inte en bredbandsfråga, så jag har flyttat tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-17 16:38

Tack för flytten, är ny på forumet :).
Ok. Jag har testat diverse konfigurationer, ändrat signalstyrka osv men kommer aldrig över 30 ner på 5GHz.
När jag skall göra manuella inställningar på expressen skulle jag vilja kunna välja kanal på 5GHz men där finns bara valet auto medan på 2,4GHz kan jag välja kanal 1-13.
Har expressen nära tvn och stereon och har testat bredbandskollen med dessa påslagna och avslagna men ingen skillnad där, tänkte om det kunde bli några störningar från sådan apparatur.

Jag tror faktiskt inte den har processorkraft att klara av att hantera så mycket högre hastighet än så.
Har dock inte gjort några tester då jag endast använder min till att strömma musik kopplad till mitt redan befintliga trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 19:41

Ok. Tackar. Känns som om det får bli en Airport extreme då så man kör iPhone och PS3 på 2,4 och datorerna på 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-16 09:39

Väldigt sent svar från min sida.
Men har äntligen fått tummen ur och skaffat ny router (Airport extreme, ac-standard).
Har 200 mbit (200/10) från Comhem nu, bredbandskollen (trådat) 197 ner och 11 upp.
Testade trådlöst, fick 154 ner och 11 upp.
Polarn som har senaste Macbook Air 13" fick på samma nätverk 178 ner och 11 upp.
Dvs jag är väldigt nöjd :). Och den gamla expressen har farsan fått som inte har en alltför snabb lina.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-12 14:13

Skruvat lite till med inställningar i Airport Extremen.
Får nu 202 ner och 11 upp på min 3,5 år gamla macbook pro 13"

1
Bevaka tråden