Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde gå i Microsofts fotspår...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 17:15

Jag har under en period kört Windows 8. Nu har jag slutat testet och vi kommer införa det på jobbet om ett tag. Min reflektion är att MS ligger helt rätt. Att ha samma OS på alla enheter är helt logiskt. Det är framtiden.

Just nu stör jag på att jag inte kan använda samma appar på min iPhone/iPad och min MBA. Helt plötsligt känns det gammeldags att ha olika system. Dels är ofta apparna väldigt smarta och användarvänliga. Och dels kan information föras över mellan dem på ett smidigt sätt(nåja...).

Så nu tycker jag Apple får rycka upp sig och kopiera MS...

Bra idé! För det går ju så dåligt för Apple och så bra för Microsoft. Särskilt Windows 8 har ju varit en jättehit! Eller vänta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 18:08
Ursprungligen av Capeman:

Bra idé! För det går ju så dåligt för Apple och så bra för Microsoft. Särskilt Windows 8 har ju varit en jättehit! Eller vänta...

Och vad tycker du själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 19:01

Skulle jag vara ett troll? För att jag tar upp en tråd om att framtiden kommer handla om sammanhållna operativsystem? Ta diskussionen istället! Ska Apple utveckla en telefon -Neeej. Ska Apple utveckla en platta - Neeeej. Det är bara troll som tycker att nya saker kan komma. Kom igen nu va'!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-07-14 20:49

Kan du använda Metro apps som du köpt på din laptop på din mobil? Vilka appar har du provat med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 21:11
Ursprungligen av Fourty:

Kan du använda Metro apps som du köpt på din laptop på din mobil? Vilka appar har du provat med?

De jag kommer på så där omedelbart är väl Tapatalk 2, Res i STHLM, iTranslate, EPL Live, Världsbankens olika appar etc. En del finns ju såklart på olika webbsidor men det blir en annan design och man får ha två olika design i huvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 21:12

Jag tycker det är självklart att operativsystemen ska växa ihop. Mobilitet är nyckeln i samhället och att enkelt kunna använda samma appar/program på alla sina enheter borde vara helt naturligt. Det handlar om att göra det enkelt och smidigt för användarna. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om vi inom två år får se en sammanväxning av Apples OS. Vad skulle alternativet vara? Att Apple markerar de olika OS genom att skilja de åt mer och mer..?

Ursprungligen av xms67:

Jag tycker det är självklart att operativsystemen ska växa ihop. Mobilitet är nyckeln i samhället och att enkelt kunna använda samma appar/program på alla sina enheter borde vara helt naturligt. Det handlar om att göra det enkelt och smidigt för användarna. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om vi inom två år får se en sammanväxning av Apples OS. Vad skulle alternativet vara? Att Apple markerar de olika OS genom att skilja de åt mer och mer..?

Jag tycker personligen att OS X och iOS växer allt mer samman, de får många fler likheter med varandra. På lång sikt kanske de går samman men de har olika viktiga områden. OS X är musstyrd och iOS är touchstyrd. Att blanda dem hur som helst blir en halvmesyr vilket tyvärr syns på Microsoft lösningar. För att kunna bilda ett gemensamt OS kräver noggrann planering av hela API och gränssnittstänkande så att man får rätt "feeling". Dvs. först hitta gemensamma nämnare i OS X och iOS. Sedan hitta olikheterna för att sedan lägga upp en välutarbetad strategi hur man kan förena dem på bästa möjliga sätt. Detta är ett mångårigt projekt. I Apples hemliga labb är jag ganska säker på att det hela tiden försöker förena de olikheterna som finns i OS X och iOS – och de har ingen brådska: hellre ett bra och väl utvecklat OS än ett halvmesyrt OS.

Jag föredrar i dagens läge faktiskt två OS som delar samma grund och att man kan flytta filerna mellan dem (t.ex. via iCloud eller iTunes och även AirDrop).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-07-14 22:01

Kan nog hålla med om att det är bra att systemen närmar sig varandra, men jag tror aldrig jag har fått höra så mycket negativt om ett operativsystem som jag fått höra från mina pc-vänner om Windows 8!
Vår leverantör av pc till min arbetsplats var t ex snabb med att avråda oss att installera systemet på jobb-datorerna...
Kan hända att de är på rätt väg med Windows 8, men många användare har i så fall inte förstått det.

Sen vill jag inte påstå att Apple är så mycket bättre, det var länge sedan deras uppdateringar gjorde mig riktigt glad...

Jag håller snarare med The Real Viking - systemen växer samman genom att appar och program kan dela data - inte att det är samma program på olika hårdvaruplattformar. Exempel på applikationer som synkroniserar data via iCloud eller Dropbox (eller på annat sätt) finns det gott om redan såsom:

  • iWorks

  • Day One

  • Facebook

  • Twitter

  • och liknande

Att jag får betala enskilt för applikationerna på de olika plattformarna ser jag inte som ett problem. Det borde inte vara det. Jag betalar för vad jag använder istället för att betala för det som jag inte använder.

Då kan man optimera för de olika plattformarna som har väldigt olika egenskaper i form av inputdevice, laddningskapacitet m.m

Så det är inte OS:et som är det viktiga - det är synkroniseringsmöjligheterna över plattformarna och att denna kan göras "seamless" (vad sjutton kallar man det på svenska?)

Ursprungligen av BlackSmp:

Så det är inte OS:et som är det viktiga - det är synkroniseringsmöjligheterna över plattformarna och att denna kan göras "seamless" (vad sjutton kallar man det på svenska?)

Sömlöst.

sömlöst (som i inga sömmar/skarvar som skaver?)

Jo, men...

"Sömlös integration"?

Låter det bra? Kanske...

Skarvlöst är kanske ett bättre ord på svenska. Jag tänker då på järnvägsräls och sådant som Gusten var inne på - men nu blev det OT:)

Tack för hjälpen - det är inte alltid lätt att hitta svenska ord som passar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-15 00:02
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tycker personligen att OS X och iOS växer allt mer samman, de får många fler likheter med varandra. På lång sikt kanske de går samman men de har olika viktiga områden. OS X är musstyrd och iOS är touchstyrd. Att blanda dem hur som helst blir en halvmesyr vilket tyvärr syns på Microsoft lösningar. För att kunna bilda ett gemensamt OS kräver noggrann planering av hela API och gränssnittstänkande så att man får rätt "feeling". Dvs. först hitta gemensamma nämnare i OS X och iOS. Sedan hitta olikheterna för att sedan lägga upp en välutarbetad strategi hur man kan förena dem på bästa möjliga sätt. Detta är ett mångårigt projekt. I Apples hemliga labb är jag ganska säker på att det hela tiden försöker förena de olikheterna som finns i OS X och iOS – och de har ingen brådska: hellre ett bra och väl utvecklat OS än ett halvmesyrt OS.

Jag föredrar i dagens läge faktiskt två OS som delar samma grund och att man kan flytta filerna mellan dem (t.ex. via iCloud eller iTunes och även AirDrop).

Delar mycket av vad du skriver. Men att kritisera W8 är lite som att minnas hur första iPhonen var. Så klart det är ett otroligt svårt projekt att bygga ihop mus och finger..;) Men någon måste starta. Och det har MS gjort. Det gör inte att jag omedelbart går och skjuter mig eller säger att Apple är värdelöst. Men att se in i framtiden är trots allt inte alltid så svårt. Bara de religiösa ser att allt ska vara som det är. Dyker kritik eller till och med nyfikna tankar upp återvänder man till boken och fördömer de icke bokstavstrogna. Detta bland massorna alltså. Ledarna ritar redan på framtiden. Skulle Jobs lyssnat på kunderna hade inget hänt. Som Henry Ford sa: Hade jag frågat kunderna vad de ville ha, hade de sagt snabbare hästar...(vet inte om det är ett korrekt citat)

Men som sagt, du ligger helt i linje med vad jag anser..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-15 02:37

Själv ryser jag av integrationen iOS funktionerna i OSX. Launchpad t.ex. Avskyr sk*ten
Hoppas det stannar där. Men inser att det kommer bli mer och mer.

Gillar dock såklart att data synkas mellan plattformarna - som iCloud m.m.

Ursprungligen av tooobe:

Själv ryser jag av integrationen iOS funktionerna i OSX. Launchpad t.ex. Avskyr sk*ten
Hoppas det stannar där. Men inser att det kommer bli mer och mer.

Gillar dock såklart att data synkas mellan plattformarna - som iCloud m.m.

Kan ju säga att för min egen del så är Launchpad helt suveränt. Riktigt lättillgängligt sätt att starta appar på om man inte vill ha dem liggandes nere i dockan hela tiden. Tidigare var det ju bara omständigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-15 09:47

Hallå, vart tog du vägen? Blev det för mycket innehåll i tråden? Trolla inte i mina trådar igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-15 10:35

OS X/iOS är ju på väg åt det hållet med, med skillnaden att Apple har vett på att inte göra en så stor förändring på en gång.

Windows 8 är helt ok, när man stängt av det nya UI't med 3:e-parts program.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 13:56
Ursprungligen av maskh:

Kan ju säga att för min egen del så är Launchpad helt suveränt. Riktigt lättillgängligt sätt att starta appar på om man inte vill ha dem liggandes nere i dockan hela tiden. Tidigare var det ju bara omständigt.

Launchpad är bara en jävla röra utan struktur (något man måste skapa själv)
Men det är inte så lätt när ALLA systemprogram huserar där också.

För mig är Alfred den enklaste lösningen att hitta och starta program.
Man behöver inte ens stava korrekt för att den ska hitta det jag är ute efter

Som svar till TS så ska Apple INTE gå i något av Microsofts fotspår utan skapa sina egna.

Ursprungligen av xms67:

Jag har under en period kört Windows 8. Nu har jag slutat testet och vi kommer införa det på jobbet om ett tag. Min reflektion är att MS ligger helt rätt. Att ha samma OS på alla enheter är helt logiskt. Det är framtiden.
Just nu stör jag på att jag inte kan använda samma appar på min iPhone/iPad och min MBA. Helt plötsligt känns det gammeldags att ha olika system. Dels är ofta apparna väldigt smarta och användarvänliga. Och dels kan information föras över mellan dem på ett smidigt sätt(nåja...).
Så nu tycker jag Apple får rycka upp sig och kopiera MS...

Microsofts grundtanke är säkert god - dvs. att ha samma OS på alla enheter. Problemet är att Modern UI är en skräckupplevelse när man arbetar med det på en stationär dator. Mycket går att köra i desktop-läget, men en del går inte. Öppna t.ex. en PDF-fil och plötsligt kastas du över till Modern UI så länge du inte har gjort ett annat standardval. Det är inte en bra upplevelse. Det är bara ursäktat om man arbetar på en tablet och därför av förklarliga skäl i huvudsak använder just Modern UI.

När det gäller att ha samma operativsystem på alla enheter från Apple så är jag skeptisk. Visst, det kan säkert funka, men då kan inte Apple ta inspiration från Microsoft. Vill inte ha en iOS-liknande upplevelse på min Macbook Air. Min Macbook ska kunna öppna filer i ett system som är helt anpassat för stationära/bärbara datorer, och därefter kan den gärna ha möjligheten att öppna en "app" som normalt sett körs på exempelvis iPad. Detsamma gäller för iPad. Den ska ha ett user interface som är anpassat för en tablet, men gärna ha möjligheten att låta mig öppna exempelvis Office 2011 i OS X-miljö. För att uppnå det sista så kanske det vore bra om Apple sätter in OS X som standard i iPad, men skapar ett interface som körs ovanpå för att förenkla.

Ursprungligen av lappen71:

Launchpad är bara en jävla röra utan struktur (något man måste skapa själv)
Men det är inte så lätt när ALLA systemprogram huserar där också.

För mig är Alfred den enklaste lösningen att hitta och starta program.
Man behöver inte ens stava korrekt för att den ska hitta det jag är ute efter

Som svar till TS så ska Apple INTE gå i något av Microsofts fotspår utan skapa sina egna.

Vad är en "jävla röra" med Launchpad? Jag har aldrig haft något större behov av att skapa en egen struktur där. Och om man nu tycker att ikonerna lägger sig lite tokigt så är det inte någon större kraftansträngning att flytta dem. Tidigare var det ju så att du var tvungen att öppna Finder och gå till Program, eller lägga hela programmappen nere i dockan och öppna därifrån. Det krävde fler klick. Det här med Launchpad skapar ju bara förenkling, även om det alltid finns något att förbättra beroende på vem man frågar.

Alfred testade jag ett tag. Det var helt OK. Orkade dock inte ändra mina vanor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 15:25
Ursprungligen av maskh:

Vad är en "jävla röra" med Launchpad? Jag har aldrig haft något större behov av att skapa en egen struktur där. Och om man nu tycker att ikonerna lägger sig lite tokigt så är det inte någon större kraftansträngning att flytta dem. Tidigare var det ju så att du var tvungen att öppna Finder och gå till Program, eller lägga hela programmappen nere i dockan och öppna därifrån. Det krävde fler klick. Det här med Launchpad skapar ju bara förenkling, även om det alltid finns något att förbättra beroende på vem man frågar.

Alfred testade jag ett tag. Det var helt OK. Orkade dock inte ändra mina vanor.

Jag behöver inte lägga upp en screenshot för att visa vilken röra det är.
Programen ligger inte i någon sorts ordning alls och Launchpad enligt mig är ingen förenkling.
För hittar man inte programmet på första sidan måste man scrolla till nästa,till nästa och nästa.

Med Alfred räcker det att skriva ett eller två bokstäver för att det ska komma högst upp i listan.

Du gillar Launchpad visst använd det så mycket du vill men acceptera att det finns dom som tycker att det är skit.

Gäller inte samma sak med maskhs inlägg? Han gillar Launchpad så det är väl bara acceptera det samtidigt som du kan låta bli att använda Launchpad.

Fördelen med Launchpad är väl att den inte tränger sig på, om man inte vill använda den så behöver man inte - och då slipper vi bråka om den är användbar eller inte:).

Personligen så aktiverar jag oftast program via sökning i Spotlight. Launchpad använder jag mest när jag inte riktigt har koll på vilket program jag vill åt (det händer ibland).

Numera använder jag i princip aldrig dockan utan det blir Spotlight eller Launchpad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 16:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Gäller inte samma sak med maskhs inlägg? Han gillar Launchpad så det är väl bara acceptera det samtidigt som du kan låta bli att använda Launchpad.

Fördelen med Launchpad är väl att den inte tränger sig på, om man inte vill använda den så behöver man inte - och då slipper vi bråka om den är användbar eller inte:).

Personligen så aktiverar jag oftast program via sökning i Spotlight. Launchpad använder jag mest när jag inte riktigt har koll på vilket program jag vill åt (det händer ibland).

Numera använder jag i princip aldrig dockan utan det blir Spotlight eller Launchpad.

Skrev jag inte klart och tydligt att det var min åsikt jag uttryckte och att han får använda precis vad han vill om det gör honom glad?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-07-15 17:23
Ursprungligen av xms67:

Hallå, vart tog du vägen? Blev det för mycket innehåll i tråden? Trolla inte i mina trådar igen.

Näe, jag har haft annat för mig än att hänga på 99:an...
Men jag tycker fortfarande att ditt inlägg luktar troll...att tråden sedan inte har gått åt det vanliga hållet när någon skriver så pass infekterande saker som du skrev är en annan sak...

Ursprungligen av xms67:

Jag har under en period kört Windows 8. Nu har jag slutat testet och vi kommer införa det på jobbet om ett tag. Min reflektion är att MS ligger helt rätt. Att ha samma OS på alla enheter är helt logiskt. Det är framtiden.

Efter 12(!) år med samma dator - en xp-burk som började sin karriär som en win 98-maskin på 256mb och i slutändan körde hela 1 gb - uppgraderade jag för några veckor sedan till en modern dator. Med win 8 på. Jag var orolig för att win 8 skulle vara hemskt eller svårt, efter allt gnäll man fått höra online. Det tog mig en kvart att lista ut hur saker funkade och en halvtimme att ställa in den så det var som jag vill ha det. Sen var det full fräs. Med andra ord håller jag med dig om att Win 8 är ett bra, snabbt, användbart system. Däremot anser jag att du har helt fel vad gäller idén om integration av OS mellan riktig dator och surfplatta/nalle. Det är när man stängt av precis allt tablet-gunket som det blir ett smaskigt dator-OS. Tablet-gränssnittet är bara uselt på en dator med modern, stor skärm där tanken på att varje applikation ska äta upp hela 30-tummaren är lika besynnerlig som bakvänd. Det finns ingen anledning alls till varför man skulle handikappa en dator med ett gränssnitt avsett för feta fingrar att interagera med.

Lägg ner trolleri och personangrepp, annars måste jag ta till delete-knappen.

Tack.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-16 09:32

[quote name="maskh" postid="2160638"]xxx/quote]

Fast du förolämpar mig ska jag ge dig ett ordentligt svar när du inte förtjänar ett.

Detta är det jag menar med en jävla röra.En massa ikoner huller och buller utan en en enda struktur.
Det är inte i bokstavsordning som programmen är när dom ligger i Finder.
Dom ligger heller inte i datumordning efter när programmet installerades.
Så det det här är enligt mig en jävla röra med andra ord skit
Tycker du annat så gör det men kalla mig inte dum eller korkad igen.

Vill man ta längre tid på sig att start ett program genom att leta runt i denna röra så det är helt upp till denne.
Jag och andra använder Spotlight eller Alfred och startar det på någon sekund.

Ps. Nej jag har inga planera att strukturera upp Launhpad så det blir enklare utan jag spar den tiden genom att använda Alfred.

Senast redigerat 2013-07-16 18:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-16 11:19
Ursprungligen av GustafMA:

Efter 12(!) år med samma dator - en xp-burk som började sin karriär som en win 98-maskin på 256mb och i slutändan körde hela 1 gb - uppgraderade jag för några veckor sedan till en modern dator. Med win 8 på. Jag var orolig för att win 8 skulle vara hemskt eller svårt, efter allt gnäll man fått höra online. Det tog mig en kvart att lista ut hur saker funkade och en halvtimme att ställa in den så det var som jag vill ha det. Sen var det full fräs. Med andra ord håller jag med dig om att Win 8 är ett bra, snabbt, användbart system. Däremot anser jag att du har helt fel vad gäller idén om integration av OS mellan riktig dator och surfplatta/nalle. Det är när man stängt av precis allt tablet-gunket som det blir ett smaskigt dator-OS. Tablet-gränssnittet är bara uselt på en dator med modern, stor skärm där tanken på att varje applikation ska äta upp hela 30-tummaren är lika besynnerlig som bakvänd. Det finns ingen anledning alls till varför man skulle handikappa en dator med ett gränssnitt avsett för feta fingrar att interagera med.

Jag tror inte man ska titta sig blind på hur W8 ser ut och fungerar idag. Det är inriktningen. Tanken att ett OS gäller på alla enheter. Exakt hur det kommer att se ut och vad det innebär tror jag vi får svar på inom ett par år.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men...

"Sömlös integration"?

Låter det bra? Kanske...

Skarvlöst är kanske ett bättre ord på svenska. Jag tänker då på järnvägsräls och sådant som Gusten var inne på - men nu blev det OT:)

Tack för hjälpen - det är inte alltid lätt att hitta svenska ord som passar.

Borde väl rimligen vara lättare att hitta passande ord på svenska? En engelsk konpis brukar säga: Ni svenskar tycker att ni kan engelska. Följ med mig ut i köket och tala om för mig vad prylarna heter på engelska....
F ö tror jag inte att vi har en aning om hur gränssnitt och annat ser ut några år in i framtiden. Kanske MBP med touchskärm? Surface med iIOS/X?

Ursprungligen av sakusaku:

Borde väl rimligen vara lättare att hitta passande ord på svenska? En engelsk konpis brukar säga: Ni svenskar tycker att ni kan engelska. Följ med mig ut i köket och tala om för mig vad prylarna heter på engelska....
F ö tror jag inte att vi har en aning om hur gränssnitt och annat ser ut några år in i framtiden. Kanske MBP med touchskärm? Surface med iIOS/X?

Problemet är mest "fackord" där jag blir exponerad av de engelska termerna i yrkeslivet via kursmaterial och specifikationer. När det gäller riktiga vardagsord så är det givetvis lättare att hitta det svenska ordet.

"Steglös" är nog ordet som jag letade efter istället för "seamless"

Din kompis skulle kunna ta med en kines eller fransman till köket så får han väl se

Bevaka tråden